Oficiální stránky časopisu DRÁHA - ročník 2004




















 
 


  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2004
 

Součet:121

  Dráha  1 / 2004

  OBSAH:

  • „Stříbrný šíp“ na pokračování
  • Typy trakčního vedení na trati Rybník - Lipno nad Vltavou a její rekonstrukce
  • Spojovací dráha Nová huť - Vítkovické železárny
  • Na konci roku 2003 hned dvě parní lokomotivy - 23 058 ex DB a 475.179
  • ŽZO 2003
  • Jednotky „pendolino“ v Evropě
  • Dopravní muzeum v Drážďanech
  • Oběhy
  • Tacoma na startu
  • Seattle a jeho hromadná doprava
  • Nádražní architektura v modulech
Prototyp dieselelektrické jednotky AGC
(Bombardier) francouzských drah SNCF projíždí
po velkém železničním zkušebním okruhu
v Cerhenicích
(foto Jiří Konečný, 25. 10. 2003).
Zimní nálada pod Jeseníkem - motorový vůz
830.190 u Třemešné ve Slezsku
(foto Jiří Novák, 22. 12. 1996).


  Dráha  2 / 2004

  OBSAH:

  • Poprad a jeho stanice
  • Lesná železnica (Polomka -) Závadka - Fabová
  • Změny na slovenských železnicích
  • „Waterloo“ motorových vozů Železničnej spoločnosti
  • Na trati pod Lupkovským tunelom
  • Nasazení hnacích vozidel na Slovensku v GVD 2003/2004
  • Prevádzka radov 751 a 752 na Slovensku v GVD 2003/2004
  • Tram-waggon Richarda Trevithicka - 200 let parní lokomotivy
  • Metro v Teheránu
  • Nový vůz metra ŠKODA 6 Mt
  • Spřáhla pro úzký rozchod
  • „Uhláky“ ještě jednou
  • Chlumecká zahradní železnice - ChZŽ
Osobní vlak v čele s motorovým
vozem 851.017 u Kremnických Baní
(foto Jan Kopal, 13. 2. 2003).
Lokomotiva 751.024 projíždí s osobním
vlakem úsek Jabloňov nad Turňou - Hrhov
(foto Pavel Bittner, 21. 9. 2001).


  Dráha  3 / 2004

  OBSAH:

  • Když ještě v Praze jezdila pára (1. část)
  • I. tranzitní koridor Českých drah - minulost, současnost a budoucnost
  • Energetické zajištění elektrické trakce ÖBB
  • Vlaky s vůní dřeva na rakouských úzkorozchodkách
  • Gmunden - Vorchdorf (GV)
  • Neusiedlerseebahn AG
  • Už jste jeli Alexem?
  • Statistika
  • Stavebnice leptaných modelů a jejich montáž (1. část)
Elektrická jednotka „Transalpin“ 4010.002 ÖBB
s vlakem IC 552 „Stadt Bruck a. d. Mur“ z Grazu
do Vídně projíždí Krauseltunnel pod Semmeringem
(foto Jiří Konečný, 25. 8. 2002).
Lokomotiva 162.052 projíždí s rychlíkem Děčín
- Praha stočtyřicetikilometrovou rychlostí
po lokální přeložce na trati tranzitního
koridoru I mezi zastávkami Mlčechvosty
a Nové Ouholice
(foto Pavel Matoušek, září 2003).


  Dráha  4 / 2004

  OBSAH:

  • Když ještě v Praze jezdila pára (2. část)
  • Provoz řady 743 v GVD 2003/2004
  • Nová podoba vlárských rychlíků
  • Oběhy (ČD, ZSSK, MÁV)
  • Provoz na tratích ÖBB v GVD 2003/2004
  • Oběhy a statistika (ÖBB)
  • Modernizace zabezpečovacího a sdělovacího zařízení
  • Co nového v Maďarsku
  • Statistika a oběhy (MÁV, GySEV)
  • Do Hlubočep a na Barrandov městskou dopravou
  • Tramvaje na Barrandov
  • Leptané modely
Souprava pražských tramvajových vozů typu
T6A5 na lince č. 14 má za sebou první
desítky metrů dlouhého stoupání po dvou
na sebe navazujících estakádách mezi
zastávkami Hlubočepy a Geologická na nové
trati na Barrandov
(foto Pavel Matoušek, březen 2004).
 


  Dráha  5 / 2004

  OBSAH:

  • Motorové vozy Michelin pro ČSD
  • „Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, a. s.
  • Invaze českých motorových lokomotiv do Itálie
  • Motorové lokomotivy řady 2016 ÖBB
  • Současný provoz traťových motorových lokomotiv v Rakousku
  • Elektrické lokomotivy ASEA - 1. díl: ASEA a Švédsko
  • Provoz hnacích vozidel v Albánii
  • Albánské železnice na přelomu 20. a 21. století
  • Dnes jezdíme naposledy
  • Jak to bylo oné noci
  • 50 let londýnských routemasterů - konec provozu?
  • Leptané modely - pájení
Motorová lokomotiva 2016.018 ÖBB (Herkules)
nedaleko Kreisbachu na trati
St. Pölten - Leobersdorf
(foto Vít Kopecký, 11. 7. 2003).
 


  Dráha  6 / 2004

  OBSAH:

  • Depo Praha Smíchov na přelomu 50. a 60. let minulého století
  • Historická hnací vozidla Českých drah
  • Hokejové rychlovlaky
  • „Faury“ už i v Čechách a na Slovensku
  • Oběhy
  • Dispolok, Eurorunner, Eurosprinter
  • Železnice v bývalé Jugoslávii
  • Konec „šinobusů“ v Chorvatsku
  • Elektrické lokomotivy ASEA - 2. díl: Balkán
  • „Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají!“
Šestinápravová lokomotiva 461-030 JŽ (resp.
ŽCG), vyrobená v Rumunsku v licenci firmy ASEA,
v čele rychlíku z Bělehradu opustila stanici
Sutomore a směřuje k cíli své cesty - do Baru.
V některém z dalších čísel časopisu se těmto
lokomotivám budeme věnovat podrobně
(foto Jaromír Bittner, červenec 2002).
 


  Dráha  7 / 2004

  OBSAH:

  • Depo Praha Smíchov na přelomu 50. a 60. let minulého století - provozní výkony depa (dokončení)
  • Lokomotivy Nové hutě
  • Provoz lokomotiv řad 180, 181, 182 a 183 v Česku a na Slovensku
  • EC vlaky znovu přes Havlíčkův Brod
  • Historie a současnost lotyšských železnic
  • Elektrické lokomotivy ASEA - 3. díl: Rakousko, Norsko, USA a Írán
  • Nízkopodlažní neaktivní vlečné vozidlo VV60LF
  • Zastavení v Tachově
  • K návěstění v modelu
Dvousystémová lokomotiva 350.017 ŽSR, dnes
ZSSK, projíždí s vlakem EC do Budapešti údolím
Svitavy v místě sneseného tunelu č. 6 u Adamova
(foto Petr Mátl, 28. 9. 2000).
Poměrně novou tratí je pro elektrické lokomotivy
nedávno elektrizovaná, sklonově velice náročná
trať ze slovenské Čadce do polské Zwardoně.
Dopravu nákladních vlaků zajišťují v úseku Skalité
- Zwardoń polské „dvojičky“ řady ET 41, kterým
ve směru od Čadce vypomáhá na postrku
slovenský stroj řady 183. Tak tomu bylo
i 28. září 2003, kdy postrková „rakaňa“ 183.023
ZSSK pomáhá vlakové ET 41-077 PKP zdolat
stoupání u zastávky Skalité pod Poľanou.
(foto Jan Šantrůček).


  Dráha  8 / 2004

  OBSAH:

  • Setkání „třistapadesátčtyřek“ v Lužné
  • Vyvazovací oprava lokomotivy 475.111 dokončena
  • Jak polenská lokálka k parním vozům přišla
  • Novinky z okolí uzlu Kúty
  • IDS na Hodonínsku
  • Liberecké tramvaje v roce 2004
  • Metro ve Varšavě
  • Motorová galapřehlídka v Budapešti
  • Ukrajinské Karpaty 2004
  • Elektrické lokomotivy ASEA - 4. díl: Šestinápravové lokomotivy
  • Železnice na ostrově Elba
  • Hospodářské dráhy v chorvatské Slavonii
  • Šarganská osmička
  • Slovinským „pendolinem“ do Benátek
  • Vozy řady Nd
Původem rumunská lokomotiva L 45H-096 v čele
pravidelného turistického vlaku v obnoveném
horském úseku Šargan Vitasi - Mokra Gora
v Srbsku, který byl v minulosti součástí
velkolepého úzkorozchodného spojení Sarajeva
a dalších bosensko-hercegovinských měst, ale
i některých přímořských letovisek Chorvatska,
s hlavním městem tehdejší sjednocené
Jugoslávie - s Bělehradem
(foto Pavel Matoušek, 7. 7. 2004).
 


  Dráha  9 / 2004

  OBSAH:

  • Zdické „mazutky“
  • Zapomenuté 90. výročí elektrického provozu do Meziměstí
  • Provoz lokomotiv řady 731 v GVD 2003/2004
  • Pars nova, a. s., ve světě veletrhů
  • Záhada tramvajového vozu č. 1
  • Novinky v ostravské městské dopravě
  • Vlakem po Indii
  • Úzkorozchodné železnice indického státu Gujarat
  • Dráhy rozchodu 610 mm v indickém Gwalioru
  • Motorovou jednotkou ze Záhřebu do Splitu
  • Zvláštní vlaky na trati Turda - Abrud
  • Aktuálně z Vişeu de Sus
  • „Mallard“ - parní sprintér i v modelu
Údolí řeky Vaser ožívá turistickým ruchem, na němž
se převážně podílejí občané Rumunska, kteří
- bohužel dost pozdě - začali objevovat romantiku
téměř zmizelých úzkokolejek. Na snímku
z 11. srpna 2004 je pravidelný turistický vlak
společnosti RG Holz, jedoucí z Vişeu de Sus
do Făiny, v jehož čele mimořádně supí přípřež
„rešic“ 764.431 a 764.449 („Cozia-2“). Prvně
jmenovaný stroj, který zde na pravidelných vlacích
absolvoval zkušební jízdy po nedávno provedené
opravě, se v srpnu zúčastnil i jízdy po části bývalé
tratě CFR Turda - Abrud
(foto Petr Hoffman).
Smíšený vlak z Turdy do Abrudu v čele
s lokomotivou 87-0036 CFR se rozjíždí ze stanice
Câmpeni (v té době ještě psáno Cîmpeni) a vydává
se na závěrečný úsek své cesty
(foto Pavel Matoušek, červenec 1996).


  Dráha  10 / 2004

  OBSAH:

  • Zajímavosti z Ostravska
  • 120 let strojní služby na Valašsku (1. část)
  • Poslední odklony v Beskydech?
  • Tanečník 2004
  • „Dvojčata“
  • Reinkarnácia motorového vozňa M 21.004
  • Nové uspořádání odvětví kolejových vozidel ČD
  • Ferrovie Sud Est
  • Aktuálně z Ferrovie Nord Milano
  • Vývoj kolejové MHD ve východní oblasti dnešní Prahy (1. díl)
  • Branická smyčka místo vozovny
Nově opravený motorový vůz M 21.004
je chloubou Čiernohronské železnice (ČHŽ)
(foto Jaromír Bittner, 14. 8. 2004).
Mezi tradiční výkony dvojic „zamračených“
patří přeprava vápence z Nučic do Kadaně.
Na snímku Jaromíra Bittnera ze 4. srpna 2004
projíždí dvojice lokomotiv 751.154 a 751.219
s postrkem, tvořeným lokomotivou 751.054, traťový
úsek Lužná u Rakovníka - Krupá.


  Dráha  11 / 2004

  OBSAH:

  • 120 let strojní služby na Valašsku (dokončení)
  • Vlečkoví „čmeláci“
  • Kolejová vozidla na veletrzích v Brně a Berlíně
  • Nízkopodlažní tramvaj ŠKODA 05 T
  • Vývoj kolejové MHD ve východní oblasti Prahy (dokončení)
  • Úzkorozchodné železnice v Portugalsku
  • K historické věrnosti vzhledu vozidel
Lokomotiva 770.533 (původně T 669.0033 ČSD)
opouští severní nádraží Nové hutě
s přetahem vozů do železniční stanice
Ostrava-Kunčice
(foto Vít Blahovec, 9. 3. 2002).
 


  Dráha  12 / 2004

  OBSAH:

  • Herkulesy na Slovensku
  • Ostalo pár podvalov - a zmiešané pocity
  • Lokomotivní řada 100 ČD
  • 45 let od zahájení provozu řady M 262.0 v depu Liberec
  • Banovići 2004
  • Znovuzrozená
  • Úzkokolejky v Bosně a Hercegovině - 1. část
  • 30. výročí ukončení provozu brněnských „plecháčů“
  • „Bobinka“ v H0
Lokomotiva E 422.001 na trati Tábor - Bechyně
v roce 1962.
(Sbírka -uv-)
 
© SPŽ