Stránky Přátel Železnic, Dráha
Dráha

Vydává: NADATUR

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755


Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com


Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.


OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


  ZPĚT
 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2023
 


  Dráha  8 / 2023

  OBSAH:

  • Lubomír Kysela
  • Krátké zprávy
  • Před 33 lety (z Prahy ke Korintskému průplavu)
  • „Dvojička“ v České republice
  • 150 let od zahájení provozu úzkorozchodné dráhy Hronská Breznica – Banská Štiavnica
  • Krátké zprávy
  • Slovenské lokálky 20 let poté... (1. část)
  • Nasazení hnacích vozidel ZSSK a ZSSK Cargo v GVD 2022/2023
  • Odklony v Podkrkonoší 2023
  • „Šaryk“ na Hanácké lokálce
  • Pražské libeňské dolní nádraží v nové éře své existence
  • 50 let od zrušení části rychlodráhy ve starém Mostě
  • Letošní druhé brněnské loučení – tentokrát s trolejbusy Škoda 14 Tr, 15 Tr a autobusy Karosa B961
Dvojice motorových lokomotiv 751.118 a 751.208 ZSSK Cargo v čele nákladního vlaku zdolává táhlé stoupání u železniční zastávky Chrenovec.
(foto Pavel Bittner, 23. 5. 2023)
V letošním grafikonu zajíždí stroje řady 754 na bratislavskou hlavnou stanicu na jediném páru osobních vlaků a i ten lze vzhledem k jízdnímu řádu jen těžko dokumentovat. Štěstím fotografa snad může být jen občasná soupravová jízda mezi hlavnou stanicou a Bratislavou-Novým Mestem. Tak tomu bylo i dne 18. října 2022, kdy lokomotiva 754.084 přivážela z Nového Mesta soupravu pro Os 4369 do Dunajské Stredy.
(foto Milan Sáblík)

  Ročenka Dráhy  2022 / 2023

  OBSAH:

  • Železniční zkušební okruh 2022
  • Skupina Škoda 2022
  • Trolejbusy Škoda 2022
  • Role železnice v udržitelné multimodální mobilitě
  • Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2022
  • Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2022
  • 30 let od rozdělení Československa a zániku ČSD
  • 45 let od vzniku motorových lokomotiv řady 742
Autory fotografií na titulní straně časopisu Dráha Ročenka 2022/2023 jsou Pavel Bittner a Martin Černý.  

  Dráha  7 / 2023

  OBSAH:

  • Před 30 lety (na výluce v Karlově)
  • S „karkulkou“ do Bečova
  • Příprava a realizace elektrických lokomotiv Československých státních drah II. a III. generace
  • Kůrovec 2023 – 3. díl. Lužické hory a ČD Cargo
  • Zkušební provoz lokomotivy Vectron Dual Mode v České republice
  • Co je nového v jízdním řádu 2023? (6. díl). Regionální doprava
  • První elektrické jednotky řady 640.2 pro Olomoucký kraj v provozu (a co tomu předcházelo)
  • Opravy motorových vozů RS1 v depu Liberec
  • Modernizace motorových lokomotiv řady 77 BDŽ
  • Krátké zprávy
„Karkulka“ T 444.030 v čele zvláštního vlaku z Karlových Varů do Teplé pózuje pro skupinu fotografů na výjezdu z Dolnohamerského tunelu nedaleko Bečova nad Teplou.
(foto Petr Holub)
Lokomotiva 714.217 se může pochlubit pestrým a poutavým lakem ladícím s obdobně stylizovaným barevným konceptem Cyklohráčku. Vlak 9780 z Prahy do Slaného vjíždí 25. září 2022 do výhybny Praha-Žvahov, která byla vybudována v osmdesátých letech minulého století, aby pak dlouhé roky chátrala bez možnosti využití pro křižování vlaků.
(foto Tomáš Kašpařík)

  Dráha  6 / 2023

  OBSAH:

  • Gerhard Soukup
  • Před 30 lety (loučení s hlavním městem)
  • Konec vlečky LET Kunovice
  • Zajímavosti od jezera Chmelař
  • Hvozdnický expres 2022
  • Co je nového v jízdním řádu 2023 (5. díl). Regionální doprava
  • Krátké zprávy
  • Řada 742 ČD na ústupu
  • Konec mise RegioJetu do Splitu
  • Motorové vozy CFR řad 77 a 78 stále jezdí
  • Kolejová doprava na ostrově Mallorca
  • Krátké zprávy
Přípřež motorových lokomotiv 2044.013 a 2044.017 HŽ PP opouští s posílenou soupravou spoje RJ 1220 železniční stanici Kaštel Stari.
(foto Pavel Bittner, 25. 6. 2022)
Motorový vůz 810.313, který opustil železniční zastávku Otročín, má před sebou ještě více než osm desítek kilometrů do cílové stanice Rakovník.
(foto Pavel Bittner, 18. 5. 2022)

  Dráha  5 / 2023

  OBSAH:

  • Za Pavlem Fojtíkem
  • Před 30 lety (ve Šluknovském výběžku)
  • A zase ti „hurvínci“
  • „Manipulák“ na „kozí dráze“
  • Co je nového v jízdním řádu 2023 (4. díl). Regionální doprava
  • Změny ve slovenském příhraničí
  • Trenčianska Teplá a její „kocouři“
  • Za „krokodýly“ do Lužice
  • Nedělní ráno v rumunském pohraničí
  • Krátké zprávy
Čachtický tunel je se svou délkou 249 metrů na trati z Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom tunelem nejkratším. 21. ledna letošního roku byl při výjezdu z něj zachycen vlak Os 3113 Myjava – Trenčín sestavený z motorové jednotky 813.025.
(foto Tomáš Kašpařík)
U vjezdového mechanického návěstidla do železniční stanice Smidary byl zvěčněn motorový vůz 843.010.
(foto Pavel Bittner, 28. 2. 2023)

  Dráha  4 / 2023

  OBSAH:

  • Před 30 lety (za vůní páry do Wolsztyna)
  • Návrat parníku Labe
  • Vývoj protitlakové brzdy
  • Lokomotiva 751.033 ve službách KŽC
  • Kůrovec 2023 – 2. díl. Lužické hory a externí dopravci
  • Nové elektrické jednotky Pesa Regio 160 nasazeny do provozu
  • Prepravy považského cementu po železnici
  • Co je nového v jízdním řádu 2023? (3. díl). Regionální doprava
  • Krátké zprávy
  • Přeprava vozů řady Uacns ze Žiaru nad Hronom do baní Cígeľ
  • SchafbergBahn, nejstrmější rakouská zubačka
  • Parní lokomotiva Triglav je opět pod parou
  • Krátké zprávy
Do zahájení provozu bateriových jednotek BEMU, které je v Moravskoslezském kraji očekáváno již za dva roky, budou osobní dopravu na novojíčínské lokálce zajišťovat motorové jednotky řady 814. „Regionova" 914 + 814.121 opustila 8. listopadu 2022 jako vlak Os 13368 Suchdol nad Odrou a projíždí lužním lesem lemujícím tok řeky Odry.
(foto Tomáš Kašpařík)
Parní lokomotiva úctyhodného věku 102 let tlačila jako každý jiný den i 10. srpna 1996 svůj vůz s cestujícími od stanice Schafbergalpe k vrcholu hory. Jmenuje se 999.106 a nosí velikou bílou ceduli s kytičkou Anemone, po našem sasanka. Cestující obdivují napřed ji, pak strmé stoupání trati a tady nahoře ve výšce skoro 1 400 m n. m. už jen úchvatnou scénu okolo. Za ostrohem s chalupami, který ohraničují stromy, zeje 800 metrů hluboká propast, v níž se skrývá Wolfgangské jezero. Teprve za ním se vypíná přímo proti nám hora Zwölferhorn (1 521 m n. m.). Vpravo od ní se rozložil Gartenberg (1 454 m n. m.) a vlevo trochu v pozadí ční Königsberger Horn (1 620 m n. m.), zatímco vrcholky dvouapůltisícových velikánů jsou spíš jen tušit než vidět na samém obzoru.
(foto Zdeněk Bauer)

  Dráha  3 / 2023

  OBSAH:

  • Před 40 lety (křížem krážem NDR)
  • Lokomotivy řady T 435.0 (720) v lokomotivním depu Liberec
  • V proměnách času: Železniční dílny v Českých Velenicích
  • Údržba drážních vozidel pod dohledem ECM
  • Co je nového v jízdním řádu 2023 (2. díl). Nasazení hnacích vozidel ČD
  • Flotila lokomotiv řady 742.71 (EffiShunter 1000M) ČD Cargo je kompletní
  • Úzkorozchodná dráha Le Locle – Les Brenets
  • Letošní první brněnské loučení – tentokrát s trolejbusy Škoda 22 Tr
  • Krátké zprávy
  • Statistika
Ložené vozy na vlečku Rosso Steel veze 26. srpna 2021 z Mirošova lokomotiva 742.735.
(foto Michal Roh ml.)
Motorové vozy řady 842 zajíždějí již druhým rokem pravidelně také na trať z Frýdku-Místku do Českého Těšína. „Kvatro" 842.011 strojní stanice Valašské Meziříčí bylo 22. června 2022 vyfotografováno na odpoledním vlaku Os 12832 v úseku Dobratice pod Prašivou – Dobrá u Frýdku-Místku, tedy nedaleko známé nošovické automobilky. Výrazný vrchol v pozadí je Godula (738 m) nad Komorní Lhotkou.
(foto Tomáš Kašpařík)

  Dráha  2 / 2023

  OBSAH:

  • Před (jedna)třiceti lety („baikou“ napříč chmelnicemi)
  • Luhačovické rychlíky
  • Kůrovec 2023 – 1. díl. Dřevo z vrcholků Krušných hor
  • Co je nového v jízdním řádu 2023? (1. díl)
  • Čiernohronská železnica oživila prvé vozidlá z Waldenburgbahn
  • Popradské železniční poklady
  • Úzkorozchodná železnice Cartagena – Los Nietos
  • Nejdelší tramvajový tunel v ČR uveden do provozu
  • Krátké zprávy
Z důvodu rozsáhlé stavební činnosti na našem I. tranzitním koridoru jsou do konce června tohoto roku vedeny dálkové vlaky variantní trasou přes Českomoravskou vrchovina. Elektrická lokomotiva 386.201 projíždí s vlakem RJ 1043 traťovým úsekem Golčův Jeníkov město – Vlkaneč.
(foto Pavel Bittner, 23. 1. 2023)
Motorová jednotka 845.203 dopravce ARRIVA vlaky, s. r. o., přijíždí do železniční stanice Kropáčova Vrutice.
(foto Pavel Bittner, 27. 8. 2021)

  Dráha  1 / 2023

  OBSAH:

  • Před 30 lety („... a u Muzea čtyři“)
  • Již ne kam, ale kolik. Z historie návěstění a návěstidel, část druhá
  • Kalamita
  • „Hanáckou lokálkou“ znovu po pěti letech
  • „Pantografy“ přes rozvodí dojezdily
  • Linka T2 nejen do Českého Švýcarska v jízdním řádu 2022
  • Linka T11 a sezona 2022
  • Změny v uzlu Fiľakovo
  • Zrušení maďarské lesní dráhy v Mesztegnyő
  • Krátké zprávy
V předjaří roku 1979, 3. března, zdolává liberecký „štokr“ 556.042 se zátěží písku z Hrádku nad Nisou stoupání poblíž zastávky Machnín hrad. Zbytky sněhu ležící dosud podél trati jsou již pouhou vzpomínkou na tuhý a mrazivý leden toho roku.
(Foto Drahomír Švestka)
 

21. 9. 2023 © SPŽ 2023