Vydává:
NADATUR
Šéfredaktor:
Dana Altmanová
Redakční rada:
Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek
Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755
Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com
Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.
|
Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2024
|
|
Dráha
10
/ 2024
OBSAH:
- Před třiceti lety... „Saskokamenický zázrak“
- Hornický skanzen v Cígeľu ukončil činnost
- S „okuliarnikmi“ do Slovenského Raja
- 10 let od výročí znovuotevření železničního hraničního přechodu Dolní Poustevna – Sebnitz
- Letní výluka v Nezamyslicích
- Modernizovaná řada 811 pro Moravskoslezský kraj
- Hnojivo na „jičínce“
- Plzeňsko-březenská dráha ožila
- Elektrizační výluky na slovenském „jižním tahu“ stále pokračují
- „Kozí dráhou“ až do Krupky
- První rakouské „tyristorky“ padesát let v provozu
- Současnost dráhy „nad Zalewem“
|
Na snímku z 29. srpna 2024 právě projíždí stanicí Žabokliky dvojice plzeňských lokomotiv 742.323 + 206. S odklonovým vlakem Pn 60125 (Most – Žatec – Plzeň) se představují pod hlavní dominantou širokého okolí, silem, patřícím v současné době společnosti AgroZZN. Budova o devíti podlažích a extrémně šikmou střechou odlitou z betonu vznikla během druhé světové války a právě díky svému tvaru měla odolat i v případě zasažení leteckou pumou.
(foto Jan Janda) |
Šestiválec v útrobách stroje 751.046 zvolna rozhýbává těžkou soupravu cementu ze stanice Tornaľa po křižování s protijedoucím rychlíkem. Jízdní řád trati 160 přípomíná víc než co jiného pověstné „noty na buben“ a častější provoz podobně vytížených vlaků je zde bohužel minulostí.
(foto Milan Sáblík) |
|
|
Dráha
9
/ 2024
OBSAH:
- Významné motorové vozy na našem území (2. část)
- Úplný konec mechanických návěstidel na trati č. 241 Znojmo – Okříšky
- Provoz lokomotiv řady 371 ČD
- Lokomotivy řady 731 ZSSKC
- Krátké zprávy
- 110 let meziměstské dráhy Vídeň – Bratislava
- S VlakFestem do Moldavska a Podněstří
|
Sériově poslední vyrobené „kvatro" 842.037 vykrývalo 1. dubna 2020 provozní neschopnost turnusové „regionovy", která běžně zabezpečuje provoz osobních vlaků na trati Znojmo – Okříšky.
(foto Petr Hanák) |
Ze železniční stanice Kralupy nad Vltavou se rozjíždí elektrická lokomotiva 371.005 s rychlíkem směřujícím z Prahy do Děčína.
(foto Pavel Bittner, 7. 6. 2024)
|
|
|
Ročenka Dráhy
2023
/ 2024
OBSAH:
- Kalendárium 2022
- Kalendárium 2023
- CZ LOKO v letech 2021 až 2023
- Železniční zkušební okruh 2023
- Skupina Škoda 2023
- Trolejbusy Škoda Group 2023
- Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2023
- Rok 2024 ve znamení zahájení provozu souprav ComfortJet
- 30 let motorových vozů řady 842
- Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2023
- Chvála tramvají T2
|
Autory fotografií na titulní straně časopisu Dráha Ročenka 2023/2024 jsou Pavel Bittner
a Milan Šrámek. |
|
|
|
Dráha
8
/ 2024
OBSAH:
- Před třiceti lety (aneb „94“ v roce 94)
- S „čmeláky“ na Vláru
- Vzpomínky na „vechtru“ u prvního z Nelahozeveských tunelů
- Krátké zprávy
- Na Bílý kámen se „sedmsetčtrnáctkou“ letos naposledy
- Mutěnický expres
- Krátké zprávy
- Púchov – Bytča již pod střídavou pavučinou
- Plešivec – Pelšóc 2024
- ÖGEG – půl století práce pro železniční nostalgii
- Přepravy dřeva s SD – Kolejová doprava
- Provozní zajímavosti na tratích severozápadního Maďarska
- Ohlédnutí za trolejbusy ŠKODA 15Tr v Českých Budějovicích
|
Odklonový nákladní vlak z Komáromu do Székesfehérváru vedený „ludmilou" 648.002 GySEV vyčkává 16. listopadu 2023 v železniční stanici Moha na vykřižování s protijedoucím nákladním vlakem směřujícím do Komáromu.
(foto Petr Hanák)
|
Jedním z nejznámějších traťových míst na vlárské dráze je i táhlý oblouk za zastávkou Brankovice. Zde trať nejen že změní vedení z východního na západní, ale je zde i zlom nivelity. Dvojice čmeláku si tak mohla na chvíli odpočinout při klesání podél Nemotického a Kyjovského potoka v příjemném prostředí Ždánického lesa.
(foto Petr Holub)
|
|
|
Dráha
7
/ 2024
OBSAH:
- Významné motorové vozy na našem úsemí (1. část)
- Před 40 lety („Elbtalem“ tam a zpět)
- Konec řady 350 na „ferdinandce“ a v českých zemích vůbec
- Doupovská dráha včera a dnes
- Kam za odcházejícími nemotorovými „krabičkami“?
- Nasazení hnacích vozidel ZSSK a ZSSK Cargo v GVD 2023/2024
- Zvláštní vlaky krušnohorským Semmeringem
- Krátké zprávy
- 25 let provozu NoHABek v Německu
- Zapomenutá tramvajová zubačka z údolí řeky Wupper k Toelleturn
- Krátké zprávy
- Nová generace tramvají v Jeně
- Statistika
|
Stabilním výkonem v nákladní dopravě po jižním tahu zůstává pár vlaků
Pn 53101/51300 Stožok – Kapušany pri Prešove, využívaný pro přepravu ropných produktů mezi terminály Slovnaftu. Zpravidla 2 000 tun těžká souprava cisternových vozů v čele se zvolenskými „plachetnicemi" řady 756 vyráží ze Stožku prakticky denně. Na snímku z 6. června 2024 projíždí dvojice 756.010 + 756.003 v čele prázdné soupravy úsekem Gemerská Hôrka – Tornaľa, na pozadí vyniká kromě mohutné bouřkové oblačnosti nad Slovenským krasem také kostel Narození Panny Marie v Čoltovu.
(foto Milan Sáblík)
|
|
|
|
Dráha
6
/ 2024
OBSAH:
- S „elektronikem“ do devadesátek
- Rozlučka s řadou 460 v Olomouci
- Místní dráha Čejč – Uhřice u Kyjova po své první turistické sezoně
- Likvidace nadjezdu ve Slaném dole
- Modernizace stanice Brno-Královo Pole
- Stejnosměrná trakce mezi Přerovem a Nedakonicemi
- „Turnusové náhrady“ pod Jedlovou
- Krátké zprávy
- Co je nového v jízdním řádu 2024 (dokončení)
- 150 let provozu ozubnicové dráhy v Budapešti
- Dvoudveřové tramvaje T3
- Statistika / Krátké zprávy
|
Vzrostlé smrkové monokultury obklopují trať v Jizerských horách mezi Harrachovem
a Kořenovem, otevřené průseky jsou tedy vzácné. Jeden takový se nabízí mezi Jizerským mostem a hlubokým skalním zářezem, kde 6. dubna 2024 zapózoval před zraky a zejména objektivy fotografů i osmý vyrobený „elektronik“ v barevném schématu z devadesátých let.
(foto Petr Holub)
|
Motorová lokomotiva 740.692 KŽC Doprava zdolává v čele „Kokořínského rychlíku“ táhlé stoupání ze Lhotky u Mělníka do Nebužel.
(foto Pavel Bittner, 13. 4. 2024)
|
|
|
Dráha
5
/ 2024
OBSAH:
- Před 40 lety (chvála jedné vývěsky)
- Významné typy parních lokomotiv na našem území (2. část)
- Zelená legenda (dokončení)
Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let - Změny ve vozbě uhelných vlaků na přelomu let 2023 a 2024
- Krátké zprávy
- Co je nového v jízdním řádu 2024? (5. díl)
- Motorové vozy M 152.0 i soupravy metra Ečs oslavily 50. výročí
- „Dvojčata“ 743 nejen na Liberecku
- Jeden vlak, šest dopravců, sedm lokomotiv, 1 400 km Balkánem
- Krátké zprávy
- Proměna tramvaje v Gmundenu ve vlakotramvaj stadt.regio.tram Traunseetram
|
Jednotka Tramlink V3 ev. č. 130 projela 29. října 2023 Trauntor a překonává řeku Traun po novém mostě, který sehrál klíčovou roli v propojení tramvaje a lokální trati v systému stadt.regio.tram.
(foto Jiří Konečný)
|
|
|
|
Dráha
4
/ 2024
OBSAH:
- Krušnohorské návraty (aneb v hlavní roli komparz)
- Lokomotiva 375.007 zprovozněna
- Zelená legenda (2. díl)
Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let - Konec řady 350 na „ferdinandce“ (a v českých zemích vůbec)
- Z moravskoslezské řepné kampaně 2023/2024
- nového v jízdním řádu 2024 (4. díl)
- Nákladní doprava na Lounsku
- V Praze byl zahájen provoz na druhé trolejbusové lince
- Vlakem na lyže v dobách kkStB
- Městská dráha v kalifornském San Jose
|
Muzejní „bachyně" čili motorový vůz M 240.0100 pózuje před objektivy fotografů nedaleko stanice Potůčky.
(foto Patrik Hoza)
|
Po dlouhých 69 letech se (byť pouze na několik minut) do Horní Blatné vrátila výpravčí. Zatímco v padesátých letech bylo fotografování na železnici přísně zakázáno a výpravčí ve službě sledoval nanejvýš náčelník stanice, v roce 2024 na slečnu Dášu mířily desítky objektivů.
(foto Karel Pryl)
|
|
|
Dráha
3
/ 2024
OBSAH:
- Před 30 lety („tady čas zapomněl nádraží... “)
- Zimní přechod Brd
- Významné typy parních lokomotiv na našem území (1. část)
- Motorové jednotky řady 840 ZSSK na slovenském Záhorí
- Zelená legenda (1. díl)
Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let - Malé zavzpomínání na „plechovky“ z pohledu strojvůdce
- Odklony po „buštěhradce“
- Krátké zprávy
- Co je nového v jízdním řádu 2024? (3. díl)
- „Ragulini“ v Srbsku
- Lisabonské tramvaje v letech 2022 a 2023
|
Ze zastávky Hamry nad Sázavou se za letního odpoledne roku 2021 rozjíždí
„plechovka“ 242.261 s vlakem Os 8752 do Havlíčkova Brodu.
(foto Drahoš Švestka)
|
Motorová lokomotiva 07.063 společnosti PIMK Rail vjíždí do železniční stanice Ostrovica.
(foto Vít Kopecký, 9. 10. 2023)
|
|
|
Dráha
2
/ 2024
OBSAH:
- Před 40 lety (poněkud předčasné loučení)
- Tenkrát před 18 lety na Lichkově
- Malá „kamna“
- Půlstoletí od velké červnové číselné revoluce
- Co je nového v jízdním řádu 2024? (2. díl) Nasazení hnacích vozidel ČD
- Nakládka dřeva v Dobříši
- Ukončenie vozby vlakov s vápencom do Elektrárne Nováky
- Za posledními „Kadillaky“ do Jižní Afriky
- Pardubické „čtrnáctky“
- Krátké zprávy
|
Zvláštní vlak s lokomotivou 25NC 3437 (Henschel).
(foto Svatopluk Šlechta, Perdeberg 28. 6. 2023)
|
Přepravy odsiřovacího vápence z Lietavské Lúčky do Zemianských Kostoľan probíhaly prakticky vždy v režii trojice červených či modrých prievidzských „cecaní" řazených do čela 1 300 tun těžkého vlaku. Dne
8. února 2023 však nastala výjimečná situace, potvrzující pravidlo – v čele vlaku stanula pouze dvojice poněkud nesourodých lokomotiv. „Cecani" 751.128 v krátkém stoupání před severním portálem 3 011 metrů dlouhého Bralského tunelu zdatně sekunduje „plachetnice" 756.010, jediný zástupce své řady v RD Prievidza. Mimo záběr se veze v závěsu stroj 752.018, jehož tlačná síla byla třeba k překonání trakčně nejnáročnějšího úseku Diviaky – Horná Štubňa.
(foto Milan Sáblík)
|
|
|
Dráha
1
/ 2024
OBSAH:
- Před 30 lety (kdo maže, ten nejede)
- „Bardotka“ na „kozí dráze“
- Krátké zprávy
- Výluka Elbtal
- Výluka ovlivnila dopravu uhlí do elektrárny Opatovice
- Co je nového v jízdním řádu 2024? – 1. díl
- „Lachtani“ dočasně v pravidelné dopravě
- Odklony cez Kisbér
- Současný provoz lokomotiv řady 2044 u HŽ i v soukromých rukou
- Istanbul a jeho městská hromadná doprava
- Pražské trolejbusové novinky
- Tři čtvrtě století trolejbusů v Českých Budějovicích
- Obsah ročníku 2023
|
Motorová lokomotiva 754.029 opouští v čele R 725 (Praha hl. n. – České Velenice) železniční stanici Třeboň.
(foto Pavel Bittner, 21. 9. 2023)
|
Oba nejstarší soukromé stroje řady 2044.003 a 005 lze v poslední době potkat nejčastěji v Srbsku v čele vlaků kombinované dopravy pro soukromého dopravce patřícího pod bulharskou logistickou společnost PIMK. První jmenovaný stroj byl zachycen 18. října 2022 před stanicí Bela Palanka na cestě z Dimitrovgradu do srbského vnitrozemí.
(foto Ondřej Janiš)
|
|
|