Stránky Přátel Železnic, Dráha
Dráha

Vydává: NADATUR

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755


Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com


Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.


OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


  ZPĚT
 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2024
 


  Dráha  5 / 2024

  OBSAH:

  • Před 40 lety (chvála jedné vývěsky)
  • Významné typy parních lokomotiv na našem území (2. část)
  • Zelená legenda (dokončení)
    Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let
  • Změny ve vozbě uhelných vlaků na přelomu let 2023 a 2024
  • Krátké zprávy
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? (5. díl)
  • Motorové vozy M 152.0 i soupravy metra Ečs oslavily 50. výročí
  • „Dvojčata“ 743 nejen na Liberecku
  • Jeden vlak, šest dopravců, sedm lokomotiv, 1 400 km Balkánem
  • Krátké zprávy
  • Proměna tramvaje v Gmundenu ve vlakotramvaj stadt.regio.tram Traunseetram
Jednotka Tramlink V3 ev. č. 130 projela 29. října 2023 Trauntor a překonává řeku Traun po novém mostě, který sehrál klíčovou roli v propojení tramvaje a lokální trati v systému stadt.regio.tram.
(foto Jiří Konečný)
 

  Dráha  4 / 2024

  OBSAH:

  • Krušnohorské návraty (aneb v hlavní roli komparz)
  • Lokomotiva 375.007 zprovozněna
  • Zelená legenda (2. díl)
    Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let
  • Konec řady 350 na „ferdinandce“ (a v českých zemích vůbec)
  • Z moravskoslezské řepné kampaně 2023/2024
  • nového v jízdním řádu 2024 (4. díl)
  • Nákladní doprava na Lounsku
  • V Praze byl zahájen provoz na druhé trolejbusové lince
  • Vlakem na lyže v dobách kkStB
  • Městská dráha v kalifornském San Jose
Muzejní „bachyně" čili motorový vůz M 240.0100 pózuje před objektivy fotografů nedaleko stanice Potůčky.
(foto Patrik Hoza)
Po dlouhých 69 letech se (byť pouze na několik minut) do Horní Blatné vrátila výpravčí. Zatímco v padesátých letech bylo fotografování na železnici přísně zakázáno a výpravčí ve službě sledoval nanejvýš náčelník stanice, v roce 2024 na slečnu Dášu mířily desítky objektivů.
(foto Karel Pryl)

  Dráha  3 / 2024

  OBSAH:

  • Před 30 lety („tady čas zapomněl nádraží... “)
  • Zimní přechod Brd
  • Významné typy parních lokomotiv na našem území (1. část)
  • Motorové jednotky řady 840 ZSSK na slovenském Záhorí
  • Zelená legenda (1. díl)
    Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let
  • Malé zavzpomínání na „plechovky“ z pohledu strojvůdce
  • Odklony po „buštěhradce“
  • Krátké zprávy
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? (3. díl)
  • „Ragulini“ v Srbsku
  • Lisabonské tramvaje v letech 2022 a 2023
Ze zastávky Hamry nad Sázavou se za letního odpoledne roku 2021 rozjíždí „plechovka“ 242.261 s vlakem Os 8752 do Havlíčkova Brodu.
(foto Drahoš Švestka)
Motorová lokomotiva 07.063 společnosti PIMK Rail vjíždí do železniční stanice Ostrovica.
(foto Vít Kopecký, 9. 10. 2023)

  Dráha  2 / 2024

  OBSAH:

  • Před 40 lety (poněkud předčasné loučení)
  • Tenkrát před 18 lety na Lichkově
  • Malá „kamna“
  • Půlstoletí od velké červnové číselné revoluce
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? (2. díl) Nasazení hnacích vozidel ČD
  • Nakládka dřeva v Dobříši
  • Ukončenie vozby vlakov s vápencom do Elektrárne Nováky
  • Za posledními „Kadillaky“ do Jižní Afriky
  • Pardubické „čtrnáctky“
  • Krátké zprávy
Zvláštní vlak s lokomotivou 25NC 3437 (Henschel).
(foto Svatopluk Šlechta, Perdeberg 28. 6. 2023)
Přepravy odsiřovacího vápence z Lietavské Lúčky do Zemianských Kostoľan probíhaly prakticky vždy v režii trojice červených či modrých prievidzských „cecaní" řazených do čela 1 300 tun těžkého vlaku. Dne 8. února 2023 však nastala výjimečná situace, potvrzující pravidlo – v čele vlaku stanula pouze dvojice poněkud nesourodých lokomotiv. „Cecani" 751.128 v krátkém stoupání před severním portálem 3 011 metrů dlouhého Bralského tunelu zdatně sekunduje „plachetnice" 756.010, jediný zástupce své řady v RD Prievidza. Mimo záběr se veze v závěsu stroj 752.018, jehož tlačná síla byla třeba k překonání trakčně nejnáročnějšího úseku Diviaky – Horná Štubňa.
(foto Milan Sáblík)

  Dráha  1 / 2024

  OBSAH:

  • Před 30 lety (kdo maže, ten nejede)
  • „Bardotka“ na „kozí dráze“
  • Krátké zprávy
  • Výluka Elbtal
  • Výluka ovlivnila dopravu uhlí do elektrárny Opatovice
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? – 1. díl
  • „Lachtani“ dočasně v pravidelné dopravě
  • Odklony cez Kisbér
  • Současný provoz lokomotiv řady 2044 u HŽ i v soukromých rukou
  • Istanbul a jeho městská hromadná doprava
  • Pražské trolejbusové novinky
  • Tři čtvrtě století trolejbusů v Českých Budějovicích
  • Obsah ročníku 2023
Motorová lokomotiva 754.029 opouští v čele R 725 (Praha hl. n. – České Velenice) železniční stanici Třeboň.
(foto Pavel Bittner, 21. 9. 2023)
Oba nejstarší soukromé stroje řady 2044.003 a 005 lze v poslední době potkat nejčastěji v Srbsku v čele vlaků kombinované dopravy pro soukromého dopravce patřícího pod bulharskou logistickou společnost PIMK. První jmenovaný stroj byl zachycen 18. října 2022 před stanicí Bela Palanka na cestě z Dimitrovgradu do srbského vnitrozemí.
(foto Ondřej Janiš)

21. 5. 2024 © SPŽ 2024