Stránky Přátel Železnic, Dráha
Dráha

Vydává: NADATUR

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755


Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com


Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.


OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


  ZPĚT
 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2023
 


  Dráha  5 / 2023

  OBSAH:

  • Za Pavlem Fojtíkem
  • Před 30 lety (ve Šluknovském výběžku)
  • A zase ti „hurvínci“
  • „Manipulák“ na „kozí dráze“
  • Co je nového v jízdním řádu 2023 (4. díl). Regionální doprava
  • Změny ve slovenském příhraničí
  • Trenčianska Teplá a její „kocouři“
  • Za „krokodýly“ do Lužice
  • Nedělní ráno v rumunském pohraničí
  • Krátké zprávy
Čachtický tunel je se svou délkou 249 metrů na trati z Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom tunelem nejkratším. 21. ledna letošního roku byl při výjezdu z něj zachycen vlak Os 3113 Myjava – Trenčín sestavený z motorové jednotky 813.025.
(foto Tomáš Kašpařík)
U vjezdového mechanického návěstidla do železniční stanice Smidary byl zvěčněn motorový vůz 843.010.
(foto Pavel Bittner, 28. 2. 2023)

  Dráha  4 / 2023

  OBSAH:

  • Před 30 lety (za vůní páry do Wolsztyna)
  • Návrat parníku Labe
  • Vývoj protitlakové brzdy
  • Lokomotiva 751.033 ve službách KŽC
  • Kůrovec 2023 – 2. díl. Lužické hory a externí dopravci
  • Nové elektrické jednotky Pesa Regio 160 nasazeny do provozu
  • Prepravy považského cementu po železnici
  • Co je nového v jízdním řádu 2023? (3. díl). Regionální doprava
  • Krátké zprávy
  • Přeprava vozů řady Uacns ze Žiaru nad Hronom do baní Cígeľ
  • SchafbergBahn, nejstrmější rakouská zubačka
  • Parní lokomotiva Triglav je opět pod parou
  • Krátké zprávy
Do zahájení provozu bateriových jednotek BEMU, které je v Moravskoslezském kraji očekáváno již za dva roky, budou osobní dopravu na novojíčínské lokálce zajišťovat motorové jednotky řady 814. „Regionova" 914 + 814.121 opustila 8. listopadu 2022 jako vlak Os 13368 Suchdol nad Odrou a projíždí lužním lesem lemujícím tok řeky Odry.
(foto Tomáš Kašpařík)
Parní lokomotiva úctyhodného věku 102 let tlačila jako každý jiný den i 10. srpna 1996 svůj vůz s cestujícími od stanice Schafbergalpe k vrcholu hory. Jmenuje se 999.106 a nosí velikou bílou ceduli s kytičkou Anemone, po našem sasanka. Cestující obdivují napřed ji, pak strmé stoupání trati a tady nahoře ve výšce skoro 1 400 m n. m. už jen úchvatnou scénu okolo. Za ostrohem s chalupami, který ohraničují stromy, zeje 800 metrů hluboká propast, v níž se skrývá Wolfgangské jezero. Teprve za ním se vypíná přímo proti nám hora Zwölferhorn (1 521 m n. m.). Vpravo od ní se rozložil Gartenberg (1 454 m n. m.) a vlevo trochu v pozadí ční Königsberger Horn (1 620 m n. m.), zatímco vrcholky dvouapůltisícových velikánů jsou spíš jen tušit než vidět na samém obzoru.
(foto Zdeněk Bauer)

  Dráha  3 / 2023

  OBSAH:

  • Před 40 lety (křížem krážem NDR)
  • Lokomotivy řady T 435.0 (720) v lokomotivním depu Liberec
  • V proměnách času: Železniční dílny v Českých Velenicích
  • Údržba drážních vozidel pod dohledem ECM
  • Co je nového v jízdním řádu 2023 (2. díl). Nasazení hnacích vozidel ČD
  • Flotila lokomotiv řady 742.71 (EffiShunter 1000M) ČD Cargo je kompletní
  • Úzkorozchodná dráha Le Locle – Les Brenets
  • Letošní první brněnské loučení – tentokrát s trolejbusy Škoda 22 Tr
  • Krátké zprávy
  • Statistika
Ložené vozy na vlečku Rosso Steel veze 26. srpna 2021 z Mirošova lokomotiva 742.735.
(foto Michal Roh ml.)
Motorové vozy řady 842 zajíždějí již druhým rokem pravidelně také na trať z Frýdku-Místku do Českého Těšína. „Kvatro" 842.011 strojní stanice Valašské Meziříčí bylo 22. června 2022 vyfotografováno na odpoledním vlaku Os 12832 v úseku Dobratice pod Prašivou – Dobrá u Frýdku-Místku, tedy nedaleko známé nošovické automobilky. Výrazný vrchol v pozadí je Godula (738 m) nad Komorní Lhotkou.
(foto Tomáš Kašpařík)

  Dráha  2 / 2023

  OBSAH:

  • Před (jedna)třiceti lety („baikou“ napříč chmelnicemi)
  • Luhačovické rychlíky
  • Kůrovec 2023 – 1. díl. Dřevo z vrcholků Krušných hor
  • Co je nového v jízdním řádu 2023? (1. díl)
  • Čiernohronská železnica oživila prvé vozidlá z Waldenburgbahn
  • Popradské železniční poklady
  • Úzkorozchodná železnice Cartagena – Los Nietos
  • Nejdelší tramvajový tunel v ČR uveden do provozu
  • Krátké zprávy
Z důvodu rozsáhlé stavební činnosti na našem I. tranzitním koridoru jsou do konce června tohoto roku vedeny dálkové vlaky variantní trasou přes Českomoravskou vrchovina. Elektrická lokomotiva 386.201 projíždí s vlakem RJ 1043 traťovým úsekem Golčův Jeníkov město – Vlkaneč.
(foto Pavel Bittner, 23. 1. 2023)
Motorová jednotka 845.203 dopravce ARRIVA vlaky, s. r. o., přijíždí do železniční stanice Kropáčova Vrutice.
(foto Pavel Bittner, 27. 8. 2021)

  Dráha  1 / 2023

  OBSAH:

  • Před 30 lety („... a u Muzea čtyři“)
  • Již ne kam, ale kolik. Z historie návěstění a návěstidel, část druhá
  • Kalamita
  • „Hanáckou lokálkou“ znovu po pěti letech
  • „Pantografy“ přes rozvodí dojezdily
  • Linka T2 nejen do Českého Švýcarska v jízdním řádu 2022
  • Linka T11 a sezona 2022
  • Změny v uzlu Fiľakovo
  • Zrušení maďarské lesní dráhy v Mesztegnyő
  • Krátké zprávy
V předjaří roku 1979, 3. března, zdolává liberecký „štokr“ 556.042 se zátěží písku z Hrádku nad Nisou stoupání poblíž zastávky Machnín hrad. Zbytky sněhu ležící dosud podél trati jsou již pouhou vzpomínkou na tuhý a mrazivý leden toho roku.
(Foto Drahomír Švestka)
 

1. 6. 2023 © SPŽ 2023