Stránky Přátel Železnic, Dráha
Dráha

Vydává: NADATUR

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755


Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com


Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.


OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


  ZPĚT
 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2024
 


  Dráha  10 / 2024

  OBSAH:

  • Před třiceti lety... „Saskokamenický zázrak“
  • Hornický skanzen v Cígeľu ukončil činnost
  • S „okuliarnikmi“ do Slovenského Raja
  • 10 let od výročí znovuotevření železničního hraničního přechodu Dolní Poustevna – Sebnitz
  • Letní výluka v Nezamyslicích
  • Modernizovaná řada 811 pro Moravskoslezský kraj
  • Hnojivo na „jičínce“
  • Plzeňsko-březenská dráha ožila
  • Elektrizační výluky na slovenském „jižním tahu“ stále pokračují
  • „Kozí dráhou“ až do Krupky
  • První rakouské „tyristorky“ padesát let v provozu
  • Současnost dráhy „nad Zalewem“
Na snímku z 29. srpna 2024 právě projíždí stanicí Žabokliky dvojice plzeňských lokomotiv 742.323 + 206. S odklonovým vlakem Pn 60125 (Most – Žatec – Plzeň) se představují pod hlavní dominantou širokého okolí, silem, patřícím v současné době společnosti AgroZZN. Budova o devíti podlažích a extrémně šikmou střechou odlitou z betonu vznikla během druhé světové války a právě díky svému tvaru měla odolat i v případě zasažení leteckou pumou.
(foto Jan Janda)
Šestiválec v útrobách stroje 751.046 zvolna rozhýbává těžkou soupravu cementu ze stanice Tornaľa po křižování s protijedoucím rychlíkem. Jízdní řád trati 160 přípomíná víc než co jiného pověstné „noty na buben“ a častější provoz podobně vytížených vlaků je zde bohužel minulostí.
(foto Milan Sáblík)

  Dráha  9 / 2024

  OBSAH:

  • Významné motorové vozy na našem území (2. část)
  • Úplný konec mechanických návěstidel na trati č. 241 Znojmo – Okříšky
  • Provoz lokomotiv řady 371 ČD
  • Lokomotivy řady 731 ZSSKC
  • Krátké zprávy
  • 110 let meziměstské dráhy Vídeň – Bratislava
  • S VlakFestem do Moldavska a Podněstří
Sériově poslední vyrobené „kvatro" 842.037 vykrývalo 1. dubna 2020 provozní neschopnost turnusové „regionovy", která běžně zabezpečuje provoz osobních vlaků na trati Znojmo – Okříšky.
(foto Petr Hanák)
Ze železniční stanice Kralupy nad Vltavou se rozjíždí elektrická lokomotiva 371.005 s rychlíkem směřujícím z Prahy do Děčína.
(foto Pavel Bittner, 7. 6. 2024)

  Ročenka Dráhy  2023 / 2024

  OBSAH:

  • Kalendárium 2022
  • Kalendárium 2023
  • CZ LOKO v letech 2021 až 2023
  • Železniční zkušební okruh 2023
  • Skupina Škoda 2023
  • Trolejbusy Škoda Group 2023
  • Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2023
  • Rok 2024 ve znamení zahájení provozu souprav ComfortJet
  • 30 let motorových vozů řady 842
  • Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2023
  • Chvála tramvají T2
Autory fotografií na titulní straně časopisu Dráha Ročenka 2023/2024 jsou Pavel Bittner a Milan Šrámek.  

  Dráha  8 / 2024

  OBSAH:

  • Před třiceti lety (aneb „94“ v roce 94)
  • S „čmeláky“ na Vláru
  • Vzpomínky na „vechtru“ u prvního z Nelahozeveských tunelů
  • Krátké zprávy
  • Na Bílý kámen se „sedmsetčtrnáctkou“ letos naposledy
  • Mutěnický expres
  • Krátké zprávy
  • Púchov – Bytča již pod střídavou pavučinou
  • Plešivec – Pelšóc 2024
  • ÖGEG – půl století práce pro železniční nostalgii
  • Přepravy dřeva s SD – Kolejová doprava
  • Provozní zajímavosti na tratích severozápadního Maďarska
  • Ohlédnutí za trolejbusy ŠKODA 15Tr v Českých Budějovicích
Odklonový nákladní vlak z Komáromu do Székesfehérváru vedený „ludmilou" 648.002 GySEV vyčkává 16. listopadu 2023 v železniční stanici Moha na vykřižování s protijedoucím nákladním vlakem směřujícím do Komáromu.
(foto Petr Hanák)
Jedním z nejznámějších traťových míst na vlárské dráze je i táhlý oblouk za zastávkou Brankovice. Zde trať nejen že změní vedení z východního na západní, ale je zde i zlom nivelity. Dvojice čmeláku si tak mohla na chvíli odpočinout při klesání podél Nemotického a Kyjovského potoka v příjemném prostředí Ždánického lesa.
(foto Petr Holub)

  Dráha  7 / 2024

  OBSAH:

  • Významné motorové vozy na našem úsemí (1. část)
  • Před 40 lety („Elbtalem“ tam a zpět)
  • Konec řady 350 na „ferdinandce“ a v českých zemích vůbec
  • Doupovská dráha včera a dnes
  • Kam za odcházejícími nemotorovými „krabičkami“?
  • Nasazení hnacích vozidel ZSSK a ZSSK Cargo v GVD 2023/2024
  • Zvláštní vlaky krušnohorským Semmeringem
  • Krátké zprávy
  • 25 let provozu NoHABek v Německu
  • Zapomenutá tramvajová zubačka z údolí řeky Wupper k Toelleturn
  • Krátké zprávy
  • Nová generace tramvají v Jeně
  • Statistika
Stabilním výkonem v nákladní dopravě po jižním tahu zůstává pár vlaků Pn 53101/51300 Stožok – Kapušany pri Prešove, využívaný pro přepravu ropných produktů mezi terminály Slovnaftu. Zpravidla 2 000 tun těžká souprava cisternových vozů v čele se zvolenskými „plachetnicemi" řady 756 vyráží ze Stožku prakticky denně. Na snímku z 6. června 2024 projíždí dvojice 756.010 + 756.003 v čele prázdné soupravy úsekem Gemerská Hôrka – Tornaľa, na pozadí vyniká kromě mohutné bouřkové oblačnosti nad Slovenským krasem také kostel Narození Panny Marie v Čoltovu.
(foto Milan Sáblík)
 

  Dráha  6 / 2024

  OBSAH:

  • S „elektronikem“ do devadesátek
  • Rozlučka s řadou 460 v Olomouci
  • Místní dráha Čejč – Uhřice u Kyjova po své první turistické sezoně
  • Likvidace nadjezdu ve Slaném dole
  • Modernizace stanice Brno-Královo Pole
  • Stejnosměrná trakce mezi Přerovem a Nedakonicemi
  • „Turnusové náhrady“ pod Jedlovou
  • Krátké zprávy
  • Co je nového v jízdním řádu 2024 (dokončení)
  • 150 let provozu ozubnicové dráhy v Budapešti
  • Dvoudveřové tramvaje T3
  • Statistika / Krátké zprávy
Vzrostlé smrkové monokultury obklopují trať v Jizerských horách mezi Harrachovem a Kořenovem, otevřené průseky jsou tedy vzácné. Jeden takový se nabízí mezi Jizerským mostem a hlubokým skalním zářezem, kde 6. dubna 2024 zapózoval před zraky a zejména objektivy fotografů i osmý vyrobený „elektronik“ v barevném schématu z devadesátých let.
(foto Petr Holub)
Motorová lokomotiva 740.692 KŽC Doprava zdolává v čele „Kokořínského rychlíku“ táhlé stoupání ze Lhotky u Mělníka do Nebužel.
(foto Pavel Bittner, 13. 4. 2024)

  Dráha  5 / 2024

  OBSAH:

  • Před 40 lety (chvála jedné vývěsky)
  • Významné typy parních lokomotiv na našem území (2. část)
  • Zelená legenda (dokončení)
    Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let
  • Změny ve vozbě uhelných vlaků na přelomu let 2023 a 2024
  • Krátké zprávy
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? (5. díl)
  • Motorové vozy M 152.0 i soupravy metra Ečs oslavily 50. výročí
  • „Dvojčata“ 743 nejen na Liberecku
  • Jeden vlak, šest dopravců, sedm lokomotiv, 1 400 km Balkánem
  • Krátké zprávy
  • Proměna tramvaje v Gmundenu ve vlakotramvaj stadt.regio.tram Traunseetram
Jednotka Tramlink V3 ev. č. 130 projela 29. října 2023 Trauntor a překonává řeku Traun po novém mostě, který sehrál klíčovou roli v propojení tramvaje a lokální trati v systému stadt.regio.tram.
(foto Jiří Konečný)
 

  Dráha  4 / 2024

  OBSAH:

  • Krušnohorské návraty (aneb v hlavní roli komparz)
  • Lokomotiva 375.007 zprovozněna
  • Zelená legenda (2. díl)
    Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let
  • Konec řady 350 na „ferdinandce“ (a v českých zemích vůbec)
  • Z moravskoslezské řepné kampaně 2023/2024
  • nového v jízdním řádu 2024 (4. díl)
  • Nákladní doprava na Lounsku
  • V Praze byl zahájen provoz na druhé trolejbusové lince
  • Vlakem na lyže v dobách kkStB
  • Městská dráha v kalifornském San Jose
Muzejní „bachyně" čili motorový vůz M 240.0100 pózuje před objektivy fotografů nedaleko stanice Potůčky.
(foto Patrik Hoza)
Po dlouhých 69 letech se (byť pouze na několik minut) do Horní Blatné vrátila výpravčí. Zatímco v padesátých letech bylo fotografování na železnici přísně zakázáno a výpravčí ve službě sledoval nanejvýš náčelník stanice, v roce 2024 na slečnu Dášu mířily desítky objektivů.
(foto Karel Pryl)

  Dráha  3 / 2024

  OBSAH:

  • Před 30 lety („tady čas zapomněl nádraží... “)
  • Zimní přechod Brd
  • Významné typy parních lokomotiv na našem území (1. část)
  • Motorové jednotky řady 840 ZSSK na slovenském Záhorí
  • Zelená legenda (1. díl)
    Stavědlové přístroje vzor 5007 slouží na našich železnicích již 115 let
  • Malé zavzpomínání na „plechovky“ z pohledu strojvůdce
  • Odklony po „buštěhradce“
  • Krátké zprávy
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? (3. díl)
  • „Ragulini“ v Srbsku
  • Lisabonské tramvaje v letech 2022 a 2023
Ze zastávky Hamry nad Sázavou se za letního odpoledne roku 2021 rozjíždí „plechovka“ 242.261 s vlakem Os 8752 do Havlíčkova Brodu.
(foto Drahoš Švestka)
Motorová lokomotiva 07.063 společnosti PIMK Rail vjíždí do železniční stanice Ostrovica.
(foto Vít Kopecký, 9. 10. 2023)

  Dráha  2 / 2024

  OBSAH:

  • Před 40 lety (poněkud předčasné loučení)
  • Tenkrát před 18 lety na Lichkově
  • Malá „kamna“
  • Půlstoletí od velké červnové číselné revoluce
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? (2. díl) Nasazení hnacích vozidel ČD
  • Nakládka dřeva v Dobříši
  • Ukončenie vozby vlakov s vápencom do Elektrárne Nováky
  • Za posledními „Kadillaky“ do Jižní Afriky
  • Pardubické „čtrnáctky“
  • Krátké zprávy
Zvláštní vlak s lokomotivou 25NC 3437 (Henschel).
(foto Svatopluk Šlechta, Perdeberg 28. 6. 2023)
Přepravy odsiřovacího vápence z Lietavské Lúčky do Zemianských Kostoľan probíhaly prakticky vždy v režii trojice červených či modrých prievidzských „cecaní" řazených do čela 1 300 tun těžkého vlaku. Dne 8. února 2023 však nastala výjimečná situace, potvrzující pravidlo – v čele vlaku stanula pouze dvojice poněkud nesourodých lokomotiv. „Cecani" 751.128 v krátkém stoupání před severním portálem 3 011 metrů dlouhého Bralského tunelu zdatně sekunduje „plachetnice" 756.010, jediný zástupce své řady v RD Prievidza. Mimo záběr se veze v závěsu stroj 752.018, jehož tlačná síla byla třeba k překonání trakčně nejnáročnějšího úseku Diviaky – Horná Štubňa.
(foto Milan Sáblík)

  Dráha  1 / 2024

  OBSAH:

  • Před 30 lety (kdo maže, ten nejede)
  • „Bardotka“ na „kozí dráze“
  • Krátké zprávy
  • Výluka Elbtal
  • Výluka ovlivnila dopravu uhlí do elektrárny Opatovice
  • Co je nového v jízdním řádu 2024? – 1. díl
  • „Lachtani“ dočasně v pravidelné dopravě
  • Odklony cez Kisbér
  • Současný provoz lokomotiv řady 2044 u HŽ i v soukromých rukou
  • Istanbul a jeho městská hromadná doprava
  • Pražské trolejbusové novinky
  • Tři čtvrtě století trolejbusů v Českých Budějovicích
  • Obsah ročníku 2023
Motorová lokomotiva 754.029 opouští v čele R 725 (Praha hl. n. – České Velenice) železniční stanici Třeboň.
(foto Pavel Bittner, 21. 9. 2023)
Oba nejstarší soukromé stroje řady 2044.003 a 005 lze v poslední době potkat nejčastěji v Srbsku v čele vlaků kombinované dopravy pro soukromého dopravce patřícího pod bulharskou logistickou společnost PIMK. První jmenovaný stroj byl zachycen 18. října 2022 před stanicí Bela Palanka na cestě z Dimitrovgradu do srbského vnitrozemí.
(foto Ondřej Janiš)

16. 10. 2024 © SPŽ 2024