Stránky Přátel Železnic, Dráha
Dráha

Vydává: NADATUR

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755


Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com


Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.


OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


  ZPĚT
 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2022
 


  Dráha  8 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (lehátkem do Slovenského ráje)
  • S „bardotkami“ do Světlé
  • Motorové vozy M 131.1 na vlečkách
  • Vrbovce - osudy nádraží na moravsko-slovenském pomezí
  • Netradiční cesta transformátoru
  • Perný víkend na moravsko-slovenském pomezí
  • Výluky a odklony nejen na Novině
  • Staronový vzhled lokomotivy 754.075
  • Odklony po „hrbaté“
  • „Sergej“ 781.592 v traťové službě
  • Żnińská úzkorozchodná železnice
  • 130 let pozemní lanovky Festungsbahn v Salzburgu
  • Krátké zprávy
  • 70 let elektrické posunovací lokomotivy 4072 pražského dopravního podniku
Sobota 21. května, hodina po poledni. Trakčně náročným úsekem na poválečné přeložce holíčské trati v Hodoníně proklouzává asi 50 minut zpožděný vlak EC 130 „Báthory”. Souprava není těžká, ale lokomotiva 350.012 ZSSK musí podávat náležitý výkon a při dodržené poměrně nízké rychlosti 40 km/h je cítit horký vzduch sálající z mohutných trakčních motorů.
(foto Leoš Tomančák)
Některá sázavská zákoutí vynechat zkrátka nejde. Zátoka u předvěsti do stanice Ledečko, na jejíž klidné hladině se v měkkém rozptýleném světle takřka dokonale zrcadlí přípřež „bardotek“, mezi taková nepochybně patří. Příště to nejspíš zkusíme přímo z loďky.
(foto Karel Pryl)

  Dráha  7 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (zastavení v Bubnech)
  • „Parní“ Velikonoce 2022 v Krupé
  • Slovenskou strelou jižní Moravou
  • 60 let od ukončení provozu na staré trati Brno – Tišnov
  • Nech to elektróny tlačia!
  • Kůrovec 2022 (3. díl)
  • Dřevo do podhůří Beskyd a Bílých Karpat
  • Krátké zprávy
  • Napěťová výluka v Prostějově
  • Grafikon vlakovej dopravy 2021/2022 na sieti ŽSR
  • Odlehčení dopravy na Barrandovském mostě
  • Krátké zprávy
  • Aktuální statistika
Sobotní poledne ve stanici Krupá nabídlo scénu jako vystřiženou ze sedmdesátých let. Zatímco „čtyřkolák“ 434.2186 rozjíždí osobní vlak do Lužné, „kremák“ 534.0323 v čele soupravy manipuláku na sousední koleji pokojně vyčkává na čas odjezdu.
(foto Petr Holub)
Hrušovanská stanice zatím ještě nabízí zajímavé pohledy na funkční návěstní mechaniku představovanou nejen již hojně mizejícími odjezdovými, ale i velmi vzácnými seřazovacími návěstidly. Ta se stala jedním z vděčných objektů, kde bylo možné vyfotografovat hostující motorový vůz M 290.002.
(foto Leoš Tomančák)

  Ročenka Dráhy  2021 / 2022

  OBSAH:

  • Kalendárium 2021
  • Železniční zkušební okruh 2021
  • Vozidla pro dálkové vlaky
  • Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2021
  • Skupina Škoda 2021
  • Trolejbusy a elektrobusy Škoda 2021
  • Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2021
  • Podjezd pod železnicí a tramvajová trať v Zahradním Městě
  • Intermezzo 1,5 kVss
Autory fotografií na titulní straně časopisu Dráha Ročenka 2021/2022 jsou Pavel Bittner, Martin Černý a Milan Šrámek.  

  Dráha  6 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (za polárním kruhem)
  • Hodonínská „dvojčata“ a jejich zázemí
  • Provoz turistických vlaků mezi Děčínem a Telnicí zahájen
  • Oživení místní dráhy Čejč - Uhřice u Kyjova
  • Co přináší jízdní řád 2022? (dokončení)
  • Lokomotivy řady 742 na „oravce“
  • Řada 750.7 ČD na „sedlčance“
  • Krátké zprávy
  • Nové elektrické jednotky na Rigi Bahnen
  • Rekonstrukce mezistátní tratě Szeged - Subotica
  • Zrušená pozemní lanová dráha Bad Ragaz - Wartenstein
  • Krátké zprávy
Pověstný metr letos stříhá nejen původní trať mezi Doubím u Tábora a Soběslaví, ale také klasická vozba osobních vlaků z Tábora do Českých Budějovic. Zanedlouho bychom se již měli svézt moderními „regiopantery" po nové trati vedené zkrácenou trasou přes zastávku Myslkovice. 12. března letošního roku však ještě objektiv zachytil dvouvozový osobní vlak 8213 vedený plzeňským „esem" 362.078 na trati vedené historickou stopou před oblouky na severním okraji Soběslavi.
(foto Tomáš Kašpařík)
I v tomto jízdním řádu se lze setkat na trati 210 s Posázavským motoráčkem, který je turnusově veden motorovou lokomotivou řady 721. „Velký hektor“ 721.532 KŽC s dvěma populárními „kulatými balmy“ projíždí jedním z ikonických míst „dolního pacifiku“, které snad není potřeba více komentovat.
(foto Pavel Bittner, 6. 7. 2021)

  Dráha  5 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (pozdvižení na Novině)
  • Zubrnická museální železnice hostila parního „komarka“ na jeho předposlední jízdě
  • Utichající „brumlání“ 310 DR na Moravě (a ve Slezsku)
  • „Sedmsetčtrnáctky“ také v Podbeskydí
  • Zkoušky elektrické lokomotivy ET43 Dragon na síti Správy železnic
  • Kůrovec 2022 (2. díl). Z údolí Svatavy
  • Vlaky v údolí Berounky
  • Co přináší jízdní řád 2022? (5. díl)
  • Žuławská zahradní železnice
  • Dráha na ostrově Langeoog
  • Krátké zprávy, statistika
  • Tramvaje v Krefeldu
Od otevření automobilky Hyundai v Nošovicích jsou pro trať mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou u Frýdku-Místku typické především dlouhé soupravy s autovozy, případně s kontejnery. Podle potřeby zde však jezdí i daleko kratší vlaky, kterými se vozí různé kusové zásilky nebo i vozy k opravě. To byl i případ pouze dvouvozového Mn 80065, v jehož čele vjíždí dne 15. prosince 2020 do žst. Frýdek-Místek stroj 751.219.
(foto Jan Šantrůček)
S tlumeným duněním motoru K 6 S 310 DR v útrobách se rozjíždí s několikavozovým Mn 80033 stroj 771.099 od Biocelu Paskov, jehož areál tvoří nezaměnitelnou kulisu v pozadí a kterému dominuje 151 metrů vysoký komín, viditelný z dalekého okolí.
(foto Jan Šantrůček)

  Dráha  4 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (vlakem do Afriky)
  • Úzkorozchodné železnice na Sokolovsku (4. část)
  • Motoráčky z Pardubic (4. část)
  • Prezentační jízda Gepard express Brno - Flughafen Wien
  • Humanitární vlaky na Ukrajinu
  • Revitalizace trati Lovosice - Česká Lípa
  • Krátké zprávy
  • Kůrovec 2022 (1. díl) a další změny na Českolipsku
  • Co přináší jízdní řád 2022 (4. díl)
  • Krátké zprávy
  • Úzkorozchodná drážka cihelny Schumacher v Körbligenu aneb poslední polní drážka ve Švýcarsku
  • Železnice impregnačního závodu Czeremcha
  • Návrat lyžařských vlaků do rakouských Alp
Zatím stále relativně všudypřítomné motorové jednotky řady 814 jsou nasazovány i na trati 241 Okříšky – Znojmo. Motorová jednotka 914.197 + 814.197 míjí mechanickou předvěst do železniční stanice Moravské Budějovice.
(foto Pavel Bittner, 10. 11. 2021)
 

  Dráha  3 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety („osobákem“ do Bakova)
  • Vodní cesta Rohatec - Otrokovice a železnice
  • Krátké zprávy
  • Motoráčky z Pardubic (3. část)
  • „Lužickohorský rychlík“ - jeden z fenoménů roku 2021
  • Krátké zprávy
  • Odklony na „Žatecké“ v roce 2021
  • Co přináší jízdní řád 2022? (3. díl)
    Regionální doprava
  • „Pomalé dvojky“ opět v rychlíkové službě
  • Tramvaje v Santa Cruz de Tenerife
  • Ukončení provozu trolejbusů Škoda 25Tr v Brně
Loňský podzim nadprůměrně hýřil barvami. Vlak 14020 z Drahanovic do Olomouce tvořený jednotkou Stadler GTW 2/6 646.024 přijíždí 22. října 2021 do zastávky Olomouc-Hejčín. Ačkoli by tyto jednotky měly v současnosti zajišťovat velkou část výkonů v nezávislé trakci na území Olomouckého kraje, jsou vzhledem k problémům s kvalitou oprav prováděných firmou ZOS Zvolen denně z velké části nahrazovány vozidly řad 814 a 814.2, případně i 809, 810 nebo 843.
(foto Tomáš Kašpařík)
 

  Dráha  2 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety
  • Motoráčky z Pardubic (2. část)
  • Setkání motorových vozů v Lužné u Rakovníka
  • 50 let elektrických lokomotiv řady 123
  • U jezera Chmelař 2021
  • Neradostný podzim na „staré tišnovce“
  • Co je nového v jízdním řádu 2022 (2. díl)
    Nasazení hnacích vozidel ČD
  • Změny v Sokolovské uhelné a její kolejové dopravě
  • Lennská kočka - úzkorozchodná trať Uppsala - Lenna
  • Vlakotramvají ze Szegedu do Hódmezóvásárhely
  • Train de Luxe
  • Krátké zprávy
Elektrická lokomotiva 242.213 v čele soupravy Sp 1991 z Písku do Českých Budějovic byla zvěčněna mezi železniční zastávkou Heřmaň a stanicí Protivín.
(foto Pavel Bittner, 10. 9. 2021)
Minulý rok byl ve znamení dalšího úbytku mechanických návěstidel a předvěstí na trati 201. Motorový vůz 842.007 míjí dnes již snesené vjezdové mechanické návěstidlo železniční stanice Božejovice.
(foto Pavel Bittner, 23. 2. 2021)

  Dráha  1 / 2022

  OBSAH:

  • Tomáš Rezek
  • Před 30 lety
  • Úzkorozchodné železnice na Sokolovsku (3. část)
  • Lokomotivy řady 475.1 v Lovosicích
  • Motoráčky z Pardubic (1. část)
  • „Kozí dráha“ 2021
  • Konec návěstní mechaniky na Horňácku
  • Muzejní „elektriky“ v pohybu
  • Proměny osobní dopravy na Plzeňsku
  • Králův Dvůr na stejnosměrné soustavě
  • Sbohem lokálko. Opět
  • Co přináší jízdní řád 2022? (1. díl)
S novým jízdním řádem 2021/2022 vyjela hned 12. prosince 2021 poprvé i netrakční jednotka InterJet. Jako první byla nasazena 5. souprava na vlacích IC 557/562/563/554. Na snímku s lokomotivou 362.057 na večerním vlaku IC 554 při odjezdu z Prahy. Na odpoledním oběhu byl vlak doplněn třemi vozy Bmz235.
(foto Bohumil Skála)
Čerčanský motorový vůz 810.349 se blíží do svého cíle, kterým je koncová železniční stanice Trhový Štěpánov. Ta však s příchodem nového jízdního řádu zůstala bez pravidelné osobní dopravy.
(foto Pavel Bittner, 4. 10. 2021)

18. 8. 2022 © SPŽ 2022