Oficiální stránky časopisu DRÁHA - ročník 2003




















 
 


  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2003
 

Součet:121

  Dráha  1 / 2003

  OBSAH:

  • Aktuality
  • Lokomotivy typu 1435 CN 400
  • Čadca - Zwardoń elektricky
  • Železniční zkušební okruh 2002
  • Motorová jednotka typu 731.25 pro MÁV
  • Rozprava o motorových vozech
  • "Sergeje" adieu ...
  • Železnice Moldavska (CFM)
  • Bostonský trolejbus v Plzni
  • Z Lugana do Brašova
  • Aktuální statistika
  • Exotická měřítka
Elektrická lokomotiva 182.140 přijíždí s nákladním
vlakem do Třebovic v Čechách
(foto Jiří Novák, 14. 1. 2001).
 


  Dráha  2 / 2003

  OBSAH:

  • Vozy na "Lipence"
  • Cihelní drážka Nasobůrky
  • Vlečka podniku AGRO Dašice, a. s.
  • SKV v roce jedna
  • ŠKODA 2001 - 2002
  • Prevádzka radu 753 na Slovensku v GVD 2002/2003
  • Převoz vozů metra typu 81-71 přes "Pražský Semmering"
  • Chemins de fer de Provence
  • "Sulzery" v cizích službách
  • Ve stínu pyramid. Část první: Městské tramvaje v Káhiře
  • Oběhy
  • Exotická měřítka a exotické rozchody v železničním modelářství II
Již tradiční mikulášská jízda na Moldavu v Krušných
horách byla v loňském roce ve znamení parních
lokomotiv 464.008, 434.2186 a 534.0432. Přípřež
"ušaté" a "dvojky" právě přejíždí mikulovský
viadukt
(foto Jiří Šarf, 7. 12. 2002).
Dvojice zvolenských "trojek" 753.256 a 753.255
vjíždí do tunelu u žst. Lipovník
(foto Pavel Bittner, 21. 9. 2001).


  Dráha  3 / 2003

  OBSAH:

  • "Pilštyky" v Praze-Vršovicích
  • Likvidace železniční dopravy na Slovensku zahájena
  • Prevádzka lokomotív radu 742 na Slovensku v GVD 2002/2003
  • Papírenská dráha v Buşteni
  • Úzkorozchodné dráhy v Itálii
  • Železnicí přes "Sto údolí"
  • Provoz lokomotiv řady Đ 12E v Hanoji
  • Vzpomínka na hanojské tramvaje
  • Statistika
  • Zahradní železnice Zásmucka
Obrázek, patřící již přes deset let minulosti:
křižování tramvají před hlavním nádražím v Hanoji
(foto Bohumil Skála, květen 1985).
 


  Dráha  4 / 2003

  OBSAH:

  • Lokomotivy ČSD s dyšnou Giesl
  • Znovuzrození „čmeláka“ T 669.0001
  • Povodňové odklony
  • Hlásnica Kamanová - in memoriam
  • Novinky na Železničním zkušebním okruhu
  • Rekonstruovaný motorový vůz řady 812 ČD (placená reklama)
  • Modernizace vozidel MÁV
  • Oběhy
  • Elektrizace maďarských železnic na počátku 3. tisíciletí
  • Dny úzkorozchodných drah v roce 2003
  • Přerušení provozu motorových vozů řady Bzmot u MÁV
  • Hospodářská dráha u Balatonu
  • Statistika
  • Služební vozy řady Ddk
  • Čiernohronská železnica v roce 2003
Modernizovaný motorový vůz 812.613
před odjezdem s osobním vlakem z
Rakovníka do Prahy Masarykova nádraží
(foto Jaromír Bittner, 23.8.2002).
 


  Dráha  5 / 2003

  OBSAH:

  • Opäť niečo k „sergejom“
  • Drezína V 760 1999
  • Průmyslová dráha ve Vysokém Mýtě
  • Napěťové výluky I
  • Provoz lokomotiv rumunské výroby na Slovensku
  • Rekonstruovaný řídicí vůz 912.001 ČD
  • Turistická dráha i na Podkarpatské Rusi?
  • „Ragulin“
  • Nejdelší železnice světa
  • Historie a současnost trolejbusové tratě Simferopol - Alušta - Jalta
  • Zahradní a parkové dráhy
  • Nové kolejivo PIKO
Lokomotiva 07.068 Bulharských státních drah (BDŽ)
v netypickém nátěru po vzoru DR na malebné
trati ze Sofie do pohraniční stanice Kulata
nedaleko zastávky Belo pole.
(foto Jiří Novák, 23. 7. 1995)
 


  Dráha  6 / 2003

  OBSAH:

  • Znovuzrození „Křižíka“ M 400.001
  • Akumulátorový vůz E 203.001 ČSD
  • Moderní trakční pohony a současnost elektrické trakce (1. část)
  • E 499.0 - padesát let
  • Orbe - Chavornay (aneb jedna z inspirací Františka Křižíka)
  • Příběh trojvodiče
  • Elektrické lokomotivy řad Ae 6/6 a Re 6/6 SBB
  • Elektrická dráha města Trossingen II
  • Poslední trolejbusy v Portugalsku
  • O vozech řady DF
  • Zababov reprezentoval ČSD v Pritzwalku aneb reportáž ze setkání FREMO
Rychlík v čele s elektrickou lokomotivou E 499.0088
opouští vrcholovou stanici Štrba a začíná dlouze
klesat směrem ke Košicím. V pozadí zasněžené
vrcholy Vysokých Tater.
(foto Jiří Maurenz, konec 70. let)
 


  Dráha  7 / 2003

  OBSAH:

  • „Brejlovci“ v Pardubicích
  • Cesty rychlíku „Devín“
  • „Dvojčata“ na Českomoravské vrchovině
  • Netradiční přepravy substrátů
  • Nákladní lanová dráha Černý Důl - Kunčice nad Labem
  • Moderní trakční pohony a současnost elektrické trakce (2. část)
  • Úzkorozchodné železnice v Indii
  • Pozemní lanová dráha v Joginder Nagaru
  • Cestování po železnici v Indii
  • Čínská parní trilogie 2002/2003
  • Ve stínu pyramid II
  • Co nového mezi modeláři
Potkat na čínských železnicích parní lokomotivu se
stává stále větší vzácností. Jednou z posledních
tratí s parním provozem je téměř 1 000 km dlouhá
spojnice měst Jining (žst. Jiningnan) a Tongliao
v autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. Jeden
z kratších nákladních vlaků v čele se dvěma
lokomotivami řady QJ před několika okamžiky
opustil stanici Daban, v jejímž sousedství
se nachází hlavní depo celé tratě.
(foto Pavel Matoušek, 25. 12. 2002)
Ve dnech 21. a 22. června tohoto roku se konaly
oslavy stého výročí elektrické dráhy Tábor
- Bechyně. Vedle vzorně zrestaurovaného
Křižíkova elektrického vozu M 400.001 se zde
předvedla mj. i lokomotiva E 436.004, která jezdila
s některými pravidelnými vlaky. Osobní vlak
č. 28406 musel být v sobotu pro velký zájem
posílen, takže se na něm v rámci výpomoci p
ředstavila též „bobinka“ E 422.001 (100.001),
řazená jako vlaková, a tudíž na snímku sotva
postřehnutelná. Fotografie byla pořízena před
zastávkou Třebelice.
(foto Pavel Matoušek, 21. 6. 2003)


  Dráha  8 / 2003

  OBSAH:

  • Motorový vůz M 260.001 „Stříbrný šíp“ aneb tajemná minulost a nejistá budoucnost
  • Lepší časy heršpických „krokodýlů“
  • Slovenské železnice půl roku po redukci osobní dopravy
  • Invázia motorových vozňov pod Vysokými Tatrami a na Šariši
  • Desetiletí pravidelného provozu „kvater“
  • Desiro Classic (placená reklama)
  • Čas změn
  • Nové motorové vozy PKP
  • Elektrické dráhy Stern & Hafferl (1. část)
  • Locomotive Grand Prix
  • Train Touristique du Centre Var
  • Modernizace motorových vozů v Portugalsku
  • Patinování modelů jinak
Motorová jednotka VT 08 společnosti Vogtlandbahn
přejíždí při předváděcí jízdě viadukt přes
Prokopské údolí na „Pražském Semmeringu“.
(foto Pavel Bittner, 21. 5. 2003)
Mezi Městečkem u Křivoklátu a Křivoklátem byl
23. května 2001 zachycen tehdy zdický vůz
842.026 s tzv. „Antibezdrevem“
(MR 892 Rakovník - České Velenice).
(foto Leoš Tomančák)


  Dráha  9 / 2003

  OBSAH:

  • Trať z Tábora do Bechyně slavila 100 let provozu
  • Labutí píseň řady 414.0 v železniční stanici Praha-Smíchov
  • Setkání těžkých nákladních lokomotiv
  • Remotorizované lokomotivy řady 752
  • Motory LIAZ v železničních vozidlech a remotorizace řady 704
  • Martinka, Lucka, Bohunka, Radka, ... a Karel
  • Závodová drážka o rozchodu 600 mm v Dolní Březince
  • Bývalé lokomotivy ČD ve službách OKD, Doprava, a. s
  • Elektrická vysokorychlostní jednotka řady 680 ČD (placená reklama)
  • Úzkorozchodné dráhy na Sardinii
  • Městská hromadná doprava v Římě
  • Přehled současných hnacích vozidel FS
  • Stavba modelu parního vozu
První ze sedmivozových jednotek řady 680 ČD
s nuceným hydraulickým naklápěním vozových
skříní v sestavě (97 54 9) 682.001
+ (95 54 5) 082.001 + (97 54 9) 684.001
+ (95 54 5) 084.001 + (97 54 9) 683.001
+ (95 54 5) 081.001 + (97 54 9) 681.001,
dodaná firmou Alstom Ferroviaria S. p. A.,
při prezentaci odborné i laické veřejnosti
na hlavním nádraží v Praze v úterý
24. června 2003. (foto Pavel Matoušek)
Při cestě ze stanice Palau-Marina do Sassari
a zpět musí vlaky v těchto místech jet úvratí.
Snímek pochází z doby, kdy zde ještě existovala
celoroční pravidelná osobní doprava.
(foto Petr Hoffman, 4. 7. 1996)


  Dráha  10 / 2003

  OBSAH:

  • Elektrická lokomotiva 169.001
  • Současný provoz lokomotiv řad 121, 122 a 123 ČD
  • Charterové vlaky - od Varny do Splitu
  • Na house party, rock, raft a poutě vlakem
  • Úzkorozchodné dráhy na západní Ukrajině v roce 2003
  • Úzkokolejky v okolí Krośniewic (i jinde) znovu ožívají
  • Konec řepných drah - polské cukrovarnické dráhy již patří minulosti
  • „Modernizace“ tramvajového parku v Miskolci i v Rotterdamu
  • O vytápěcích vozech
Elektrická lokomotiva 121.045 s nákladním
vlakem se blíží k železniční stanici Hošťka.
(foto Jaromír Bittner, 1. 5. 2003)
Předávací nádraží před cukrovarem Dobre bylo
ještě v roce 2001 rušnou křižovatkou řepných
vlaků. Lokomotiva Lxd 2-252 PKP odváží
na nákladiště Łowkowice soupravu vozů
ložených vyslazenými řepnými řízky
(„wysłodkami“) - cukrovarským odpadem,
používaným jako krmivo pro prasata.
(foto Aleš Kučera, 13. 10. 2001)


  Dráha  11 / 2003

  OBSAH:

  • „Sergeje“ ve Veselí nad Moravou
  • Z brněnského veletrhu
  • T 448P - do Polska a zase zpět
  • Co přinese nový jízdní řád 2003/2004?
  • Stejnosměrný mejdan na „lipence“
  • Rychlíková parní lokomotiva 242.001 MÁV
  • Maďarský rychlíkový obr
  • Dresdner Bergbahnen aneb vzhůru dvakrát jinak
  • Tramvaj v Gmundenu (Gmundner Lokalbahn, GM)
  • Nové tramvaje v Messině
  • Novinky z ostravské MHD
  • Portlandský MAX se rozrůstá
  • K počátkům železniční modelářské literatury
  • Z minulosti „uhláků“
Elektrická lokomotiva 100.001 (původně
E 422.0001) přijíždí s osobním vlakem
č. 20905 k zastávce Jenín.
(foto Pavel Bittner, 17. 10. 2003)
 


  Dráha  12 / 2003

  OBSAH:

  • Memento hlouposti má pokračování
  • Setkání na Čierném Balogu
  • Rok 1968: ČSD a jejich lokomotivy
  • Výluková činnost v roce 2003
  • Rychlíková jednotka ve finále?
  • Modernizace motorových vozů v Rumunsku
  • Zahájení turistického provozu v Covasně
  • Úzkororchodná trať v Târgu Mureş znovu ožívá
  • Tramvajová doprava ve městě Oradea
  • Pražský historický tramvajový vůz ev. č. 6102
  • Z poválečné historie čtyřnápravových přípojných vozů
  • Za kouzlem amerických modelů
„Kolbenka“ č. 5 s vlakem, tvořeným několika
prázdnými opleny a jedním z historických
osobních vozů ČHŽ, sjíždí z Čierného Balogu
do Hronce.
(foto Pavel Matoušek, 8. 11. 2003)
Horní: Jeden z aradských „Árpádů“ projíždí
stanicí Radna, kde bývala konečná a depo
úzkorozchodné elektrické dráhy z Aradu.
Odstavené vozy v pozadí jsou původní
benzinoelektrické vozy této dráhy z roku 1906,
které byly předělány na vlečné, a přípojné
vozy k nim ze stejné doby.
Spodní: Nástupiště v Aradu právě opouští
souprava složená z motorového vozu řady
78.750 a dvoudílné jednotky řady 78.1000.
(Oba snímky Jiří Maurenz, 70. léta)
© SPŽ