Oficiální stránky časopisu DRÁHA - ročník 2001




















 
 


  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2001
 

Součet:121

  Dráha  1 / 2001

  OBSAH:

  • Sto let lokomotiv ČKD (2. díl)
  • Dvakrát ze Šumavy
  • Lokomotivní řada 363/362 ČD a ŽSR (1. díl)
  • Nové vozidlo TEŽ radu 425.95
  • Provoz motorových vozů řady 820 ČD v GVD 2000/2001
  • Rad 820 ŽSR v GVD 2000/2001
  • Železniční zkušební okruh Cerhenice 2000
  • InnoTrans 2000
  • Nová vozidla na tratích SŽ
  • Kujawy - řepná kampaň 2000
  • "Sulfátová" úzkokolejka v Bekdaši
  • Síť GySEV se zvětšuje
  • Experimentální tramvaje z ČKD
  • Z parku salonních vozů ČSD - salonní jídelní vozy
Nová elektrická jednotka 425.951 ŽSR při
jedné ze svých prvních zkušebních jízd na
tratích Tatranských elektrických železnic
nedaleko stanice Veľký Slavkov.
(foto Jiří Konečný, leden 2001)
 


  Dráha  2 / 2001

  OBSAH:

  • Úzkorozchodné lokomotivy DH 120
  • Sto let lokomotiv ČKD (3. díl)
  • Lokomotivní řada 363/362 ČD a ŽSR (2. díl)
  • "Stojedenáctka"
  • Konec "brejlovců" v Čechách (a na Moravě) II
  • Z historie a provozu "vlajkových lodí" DB
  • ŠKODA rozšiřuje dodávky pro metro
  • Výtopna Wolsztyn
  • Z počátku provozu čtyřnápravových vozů
Lokomotiva 475.111 plzeňského Iron Monument
Clubu nedaleko stanice Špičák.
(foto Miroslav Kalivoda, 29. 12. 2000)
Lokomotiva 362.164 přijíždí do železniční
stanice Leština u Světlé.
(foto Pavel Bittner, 21. 4. 2000)


  Dráha  3 / 2001

  OBSAH:

  • Lokotraktory značky Breuer
  • Mají České dráhy zastavit provoz na ztrátových tratích?
  • ŠKODA 1999 - 2000
  • Lokomotivy radov 182 a 183 ŽSR na prelome tisíciročia
  • Provoz motorových vozů řad 830 a 831 ČD v GVD 2000/2001
  • Vlečka obnoveného cukrovaru v Prosenicích
  • Soumrak normálněrozchodných "sergejů" v Polsku
  • Nové tváře "sulzerů"
  • Železnice kubánských cukrovarů (část 2 - normální rozchod)
  • K posuzování modelů
  • Rekonstrukce pražských tramvají T3
Jedněmi z nejtypičtějších elektrických lokomotiv
ČSD byly těžké nákladní stroje řad E 669.1 až 3,
podle nového označování řady 181 až 183.
Zatímco u ČD patří ke kmenovým řadám dodnes,
ŽSR, vlastnící početnou flotilu dvoudílných
lokomotiv řady 131 (původně E 479.1), letité
"šestikoláky" postupně vyřazují. Snímek Jiřího
Maurenze z konce 80. let zachycuje stroj
E 669.3036 (183.036) na postrku nákladního vlaku
v úseku Svit - Štrba.
Jedinou kubánskou dálnici právě přejíždí
lokomotiva č. 1910 "Donna Flor" cukrovaru
Ifrain Alfonso. Jde o jeden z mála zdejších
strojů s uspořádáním 1´D 1´. Vyrobila jej
lokomotivka ALCo-Brooks v roce 1925.
(foto Petr Hoffman)


  Dráha  4 / 2001

  OBSAH:

  • Parní lokomotivy ČKD typu D 760/90 pro státní lesní dráhy
  • Svatoňovická drážka ještě jednou
  • Změny v nasazování hnacích vozidel od GVD 2001/2002
  • Jaký bude nový jízdní řád 2001/2002
  • Aktuality z Karpat
  • Nízkopodlažní tramvaje ŠKODA typu 10 T pro USA
  • Moderní motorové vozy a jednotky pro regionální dopravu
  • "Malými koly" přes Brennerský průsmyk
  • Zakázaná hora
  • Jak ten čas letí ...
  • Spolehlivost provozu na kolejišti
Na snímku Milana Šrámka se představuje tramvaj
10 T0 určená pro americký Portland, která byla
s provizorním číslem 111 zkoušena v Plzni od
1. do 27. března 2001.
 


  Dráha  5 / 2001

  OBSAH:

  • Muzejné rušne pri vykurovaní depa
  • Uzavřená historie přímých rychlíků Brno - Liberec
  • Izotermické vozy s novým cílem
  • Moldavské zimy
  • Prevádzka radu 773 ŽSR v GVD 2000/2001
  • Provoz lokomotiv řad 770 a 771 ČD v GVD 2000/2001
  • Oprava lokomotivy řady 118 v ŽOS Nymburk, a. s.
  • Ve Zlivi se stále jezdí
  • Nízkopodlažní motorové vozy a jednotky pro regionální dopravu (2. část)
  • Lokomotivy E 491 a E 492 FS aneb každá "Šípková Růženka" se jednou probudí
  • Tramvaje v Jeně oslavily sté narozeniny
  • Za tajemstvím zubačky
  • Úzkorozchodná železnice na Urale
  • Rychlíkový vůz ČSD řady Ca 4-5... "pancéřák" ve velikosti H0
Českobudějovický "čmelák" 771.099 se blíží k
k železniční stanici Borovany.
(foto Pavel Bittner, 26. 4. 2000)
Další provozuschopnou parní lokomotiviu u nás se
letos stala jedna z "průmyslovek" ČKD typu
600-800 BS 80 (velký snímek), jíž jsme mohli dříve
vídat pod inv. č. 16 v Královodvorských
železárnách. Dnes patří MPŽ Brno a od letošního
jara slouží na mladějovské trati, kde vypomáhá
původní "jedničce" (malý snímek). "Pětka" je zatím
neprovozní.
(foto Pavel Matoušek, 21. 4. 2001)


  Dráha  6 / 2001

  OBSAH:

  • Vzpomínka na U 48.001
  • Hodonínské "pielsticky"
  • Současný provoz normálněrozchodných lokomotiv rumunské výroby na našich vlečkách
  • Do Horního Dvořiště již elektricky
  • Jak bylo v Děčíně?
  • Jaké změny přinesl GVD 2001/2002 v provozu hnacích vozidel ŽSR
  • Pazardžik a jeho trolejbusy
  • Nízkopodlažní motorové vozy a jednotky pro regionální dopravu (3. část)
  • Nová železniční trať na mapě Evropy
  • Lokomotivy k obřím kanónům
  • Soutěžilo se v Kolíně
  • Nové typy silikonových kaučuků
  • O patinování modelů
V tomto roce oslavila Pražsko-drážďanská dráha
150 let své existence. Centrem oslav se stal
Děčín. České dráhy si letos zároveň připomínají
10 let vlaků vyšší kvalizy kategorie EC. Elektrická
lokomotiva 371.003 přijíždí do železniční stanice
Děčín hl. n. s vlakem EC "Vindobona".
(foto Milan Šrámek, 30. 09. 2000)
Dvojice lokomotiv 751.239 a 751.228 přijíždí s
nákladním vlakem do železniční stanice Omlenice.
(foto Pavel Bittner, říjen 1998)


  Dráha  7 / 2001

  OBSAH:

  • Úzkorozchodná dráha na dolech Theresia a Eugen v Mostě
  • 100 let dráhy pod Krasíkovem
  • "Zamračené" na stoleté trati
  • Konec "brejlovců" v Meziměstí
  • Východ: tramvaje v ohrožení
  • Dráha v údolích řeky Regen
  • Železniční muzeum Vilanova i la Geltrú
  • Turistická dráha "de la Sarthe"
  • Lokomotivní skanzen v Elku
  • Život na modelovém kolejišti
Muzejní aktivity se však samozřejmě nevyhýbají
ani České republice. Chatovou kolonií na
samém konci Měchenic duní v čele desetivozové
soupravy "Vlaku na Dobříš" luženský "kremák"
534.0323.
(foto Pavel Matoušek, 28. 4. 2001)
Lokomotiva 750.134 opouští 22. května 2001 stanici
Bohuslavice nad Metují.
(foto Pavel Čáp)


  Dráha  8 / 2001

  OBSAH:

  • Ještě k U 48.001
  • Storočie koľají medzi Topoľčanami a Trenčínom
  • Prevádzka lokomotiv radov 770 a 771 ŽSR v GVD 2001/2002
  • Nové vlaky M1 pro pražské metro
  • Perspektivy rozvoje sítě pražského metra na začátku nového tisíciletí
  • "Glacier-Express"
  • Polské "waskotorówky" utichly
  • Léto a podzim s "Ötcherlandským expresem"
  • Nejvýše nad moře
  • Nad letošním mistrovstvím
Nákladní vlak z La Oroye do peruánského
hlavního města Limy v čele s lokomotivou
typu JT 26 CW-2B č. 705 se blíží ke stanici
Chosica. Cíl má už nedaleko, což v
předjarních měsících signalizuje houstnoucí
přímořský opar.
(foto Pavel Matoušek, 19. 9. 2000)
Na úzkorozchodné trati ÖBB Waidhofen a. d.
Ybbs - Lunz am See bude od 3. září výrazně
omezen provoz. Změna se dotkne především
úseku Grosshollenstein - Lunz am See, kde
po redukci zbudou jen tři páry vlaků. Na
snímku Petra Hoffmana z 23. června 2001 se
ve stanici Grosshollenstein křižují dva
motorové vozy řady 5090.


  Dráha  9 / 2001

  OBSAH:

  • Údolím Jílovského potoka a pod Krušnými horami
  • Elektrický provoz na jihu Čech zahájen
  • Posázavské motorové opojení
  • Novinky z TEŽ
  • Provoz motorových vozů řad 852, 853 a 854 v GVD 2001/2002
  • Opět svobodné tramvajové Sarajevo
  • Další omezení provozu (nejen) na rakouských úzkokolejkách
  • Ozubnicová dráha údolím Núria
  • "Dlouhé cigáro" - řada 241 - P SNCF
  • Velikosti 0e, 0f, 0i
V tomto roce bude pro České dráhy v Pars
nova, a. s. zrekonstruována desetikusová
série vozů původní řady M 296.1 (853) na
řadu 854. Na trati č. 070 Praha - Turnov
rekonstruované vozy postupně vytlačují vozy
dosud nemodernizované, které se zde budou
objevovat již pouze vyjímečně. Motorový
vůz 853.025 sjíždí s osobním vlakem do
Kropáčovy Vrutice.
(foto Pavel Bittner, 12. 8. 2001)
Šumperský "věžák" M 120.417 projíždí
tunelovou partií mezi Sázavou a Samopšemi.
(foto Pavel Bittner, 3. 8. 2001)


  Dráha  10 / 2001

  OBSAH:

  • S dvojící "kremáků" a "karkulek" do Moldavy v Krušných horách
  • Dvoutisící pražec
  • Prototypy lokomotiv typu 1435 BN 150
  • Rad 731 v Tisovci minulosťou
  • Vlečka cukrovaru Mělník
  • Export "rosniček" do Maďarska
  • Provoz elektrických lokomotiv řady 131 ŽSR v GVD 2001/2002
  • Provoz motorových lokomotiv řady 753 ŽSR v GVD 2001/2002
  • Portugalské proměny
  • Le Chemin de fer du Blanc á Argent
  • Znovuzrozené Viseu
  • Sto let elektrických tramvají v Lisabonu
  • H0pur a Code 25 - železniční modelářství dneška?
  • Podklady k modelům ještě jednou
První širokorozchodné "Pendolino", určené pro
rozchod 1668 mm, bylo vyrobeno v roce 1999 pro
portugalské CP. V současné době tyto jednotky
zajišťují dopravu mezi Lisabonem a Portem.
Jednotka řady 4000 CP zastavuje s vlakem
kategorie "Alfa Pendular" ve stanici Lisboa
Oriente.
(foto Aleš Kučera, červen 2001)
Tři symboly Lisabonu 20. století: elektrická
tramvaj, obrovská socha Ježíše Krista a zavěšený
most Ponte de 25 Abril.
(foto Petr Hoffman, září 1995)


  Dráha  11 / 2001

  OBSAH:

  • Řada 464.0 v depu Česká Lípa
  • Čiernohronská železnica opäť pravidelně prepravuje drevo
  • ČKD opět na startu
  • Kolejová vozidla na 1. mezinárodním veletrhu dopravy a logistiky v Brně
  • Rekonstruované lůžkové vozy WLABmee
  • Provoz lokomotiv řady 141 ČD v GVD 2001/2002
  • Úzkorozchodná dráha Červen Brjag - Orjachovo
  • Bulharské postřehy
  • Sofijské tramvaje
  • Lesní železnice ve Vykse
  • Od výkresů k modelu
  • Stavíme modely polních drah
"Laminátka" 42.081 BDŽ přijíždí s osobním
vlakem do stanice Kaspičan.
(foto Miroslav Kalivoda, 12. 9. 2001)
Zatímco v nížinách je již jaro v plném proudu,
v bulharských horách se počátkem května příroda
po tuhé zimě začíná teprve probouzet. Na snímku
projíždí osobní vlak č. 16106 s lokomotivou
75.006 úsek mezi zastávkami Gulijna Banja a
General Kovačev na úzkorozchodné trati
Septemmvri - Dobrinište.
(foto Jaromír Bittner, 2. 8. 2001)


  Dráha  12 / 2001

  OBSAH:

  • Elektrické vozy řady EM 411.0 ČSD
  • 90 let elektrické dráhy v šumavském podhůří
  • Dvacet let KHKD
  • 10 let vlaků kategorie EC na kolejích ČD
  • Současnost maloměřických "laminátek"
  • Čtyřicet let autobusů ŠM 11
  • Konec provozu polských veteránů
  • Největší tendrovky Evropy
  • 10 let železnice ETS
V souvislosti s převedením vlaků kategorie EC
a některých dalších spojů z havlíčkobrodské
tratě na I. koridor opustily fotogenickou trať
č. 250 víceméně i lokomotivy řady 350 ŽSR.
V současném grafikonu tudy jezdí už pouze v čele
mezistátního rychlíku "Pannonia", bohužel v
nočních hodinách. Na snímku projíždí prototypová
350.001 s R 274 "Slovenská strela" traťovým
úsekem Říkonín - Níhov.
(foto Jiří Konečný, 24. 2. 2001)
 
© SPŽ