Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 1999
 



  DRÁHA 1/99 - OBSAH
  • Bratislava 1998: Fotoakce - Polsko
  • Modernizace motorových lokomotiv ŽSR
  • Causa 843
  • Adhezní provoz motorových vozů řady 810 na kořenovské zubačce
  • Bruntál - Malá Morávka: doprava toho času nezastavena
  • Stopou (hlučných) dvojčat
  • Řada 754 v nákladní dopravě
  • InnoTrans a Eurailspeed ´98
  • Tramvajová doprava ve východním Rumunsku
  • Švýcarské elektrické jednotky s naklápěcími skříněmi
  • Nové lokomotivy pro Řecko
Motorový vůz 843.009 projíždí hlubokými lesy
Lužických hor blízko Jedlové.
(foto Jiří Novák, 6. 12. 1997)
Nástup zimy 1998/1999 byl impozantní, což
dokládá fotografie pořízená 22. listopadu
1998 na Jedlové. Motorový vůz 830.171
právě odjíždí s vlakem MOs 16607 do Děčína.
(foto Petr Hoffman)


  DRÁHA 2/99 - OBSAH
  • Změny v Mladějově
  • Od koní k voltům
  • Nečekaný konec "Karpat" a R 386/387
  • Provoz motorových vozů řad 852, 853 a 854 v GVD 1998/1999
  • "Dobříška" po stu (a dvou) letech
  • Nový KOMPAS
  • Nové typy balených automatických kompresoroven v podmínkách železničního provozu
  • KT 4 se představuje
  • Úzkorozchodné železnice v Řecku (1. část)
Pro horskou trať na Moldavu v Krušných
horách pomalu nastávají lepší časy a
vracejí se sem i těžší vozidla, než řady
810 a 704. Období, kdy zde byla přechodnost
snížena na nejnižší možnou míru, připomíná
snímek Petra Hofmana z 2. února 1997. V čele
MOs 26804, připraveného ve stanici Dubí k
odjezdu na Moldavu, je lokomotiva 704.011.

Lokomotiva 714.005 v čele soupravy vozů
řady Baafx mezi Dobříší a Starou Hutí.
(foto Pavel Čáp, 18. 11. 1998)


  DRÁHA 3/99 - OBSAH
  • Pozdrav posledním "stojedenatřicítkám"
  • Giganti na kolejích
  • Měřící vlaky traťového hospodářství
  • T6 C5 pro New Orleans
  • Provoz motorových vozů řad 830 a 831 ČD v GVD 1998/1999
  • Brno - Česká Třebová elektricky
  • Zbohom, päťka, nezabudneme na Teba ...
  • S "ex-dvaapadesátkou" do nového tisíciletí
  • Modernizace železnic v Norsku
  • Norské elektrické lokomotivy a jednotky
  • Úzkorozchodné železnice v Řecku (2. část)
  • Lokomotiva na saních
Generaci nových vozidel NSB významným
způsobem reprezentují lokomotivy řady
El 18 z let 1996 - 1997, konstrukčně
odpovídající švýcarským řadám 460 SBB a
465 BLS. Na snímku Pavla Čápa z 24. května
1997 přijíždí stroj El 18.2259 do
stanice Dombas.
Klasické elektrické lokomotivy řady El 11
patřily na konci svého "života" neodmyslitelně
k trati Myrdal - Flam. Na snímku Jaromíra
Bittnera ze srpna 1992 je stroj El 11.2098 z
roku 1954 ve stanici Flam.


  DRÁHA 4/99 - OBSAH
  • Jihlavské "zamračené"
  • Nová vozidla na moldavské dráze
  • Současný provoz řady 130 ČD
  • Konec řady 720 ve Veselí nad Moravou
  • Konec průmyslových "krokodýlů" 17 E v Čechách
  • Ukončení provozu tramvají T2 také v Brně
  • EMBAX-PRINT, INTRAMA a CENETRA opět společně v Brně
  • Jeden rok znovuzrozených šumperských lokálek
  • Řada 735 stále v provozu
  • Úzkorozchodné železnice v Řecku (3. část)
  • Elektrické lokomotivy TGOJ řady Ma
  • In memoriam Teresva - Usť Čorná
  • "Nové" železnice ve Švýcarsku
Historie jihlavských "zamračených" se pomalu
uzavírá. Na snímku Jiřího Nováka z 22. dubna 1995
se blíží jihlavská "perla" 749.121 v čele rychlíku
"Junák" k železniční stanici Okříšky.
Brněnský Petrov a jihlavské "zamračené" patřily po
mnoho let nerozlučně k sobě, dnes však pod
dominantou moravské metropole postávají brněnští
"brejlovci".
(foto Petr Hoffman, duben 1998)


  DRÁHA 5/99 - OBSAH
  • Pozvánka na veletrh TRANSPORT v Mnichově
  • Staré pražské tramvaje dojezdily před 25 lety
  • Nový historický exponát
  • Z Prahy do Brna rychleji
  • "Laminátky" ŽSR
  • Současný provoz lokomotivní řady 242
  • Provoz "čtyřkových brejlovců" u ŽSR
  • Vlárské spěšné vlaky
  • Nostalgie na našich kolejích
  • Nový jízdní řád 1999/2000
  • Současný stav úzkorozchodných tratí rozchodu 760 mm u ŐBB
  • Parní lokomotivy 141-TA SNCF
  • Viseu de Sus stále žije!
Elektrická jednotka v čele s vozem 4090.003 se
blíží k cílové stanici Mariazell.
(foto Jaromír Bittner, 9. 3. 1997)
Parní lokomotiva 764.469 zdolává stoupání před
nákladištěm Ihoasa.
(foto Jan Blecha 23. 3. 1999)


  DRÁHA 6/99 - OBSAH
  • Pražské metro - úvahy a realizace
  • Aktuality z Viamontu
  • Motorové lokomotivy blatenských lokálek
  • ŠKODA 1997-1998
  • Elektrický ohřev výhybek (EOV)
  • Solvayovy vápencové lomy u Bubovic
  • Historická vozidla Tatranských elektrických železnic
  • "Električka" pod křídly Velké Sovy
  • Sintra - Atlantico: tramvají opět na konec světa
  • Žitava 1999/2000
  • Bernská S-Bahn rozšiřuje svou nabídku
  • Faentina
  • Železniční muzeum v Neapoli
V současné době jsou lokálky v okolí
Blatné doménou motorových lokomotiv
řady 708. Stroje 708.004 a 708.005
vyfotografoval Bohumil Skála pár měsíců
po dodání - v létě 1997 - ve stanici
Sedlice.
Dvouvozová jednotka R1 z ČKD Tatra Smíchov,
určená původně pro pražské metro, při
zkouškách na ŽZO Cerhenice. Za tímto
účelem byly vozům místo postraních sběračů
nainstalovány sběrače pantografové.
Prototypová souprava se zde zkoušela po
dobu několika měsíců zhruba v letech 1972
a 1973. Politické rozhodnutí nicméně
nakonec vyznělo ve prospěch sovětských
vozů typu Ečs...
(foto archiv Michal Brunner)


  DRÁHA 7/99 - OBSAH
  • Elektrická úzkorozchodná železnica Trenčianská Teplá - Trenčianské Teplice
  • Po stopách nerealizované tratě Tisovec - Revúca - Slavošovce
  • Střední Evropa a trakční proudové soustavy
  • Pomalý konec "velkých hektorů"
  • Německá mechanická návěstidla ve Slezku
  • Provoz lokomotiv řady 141 ČD v GVD 1999/2000
  • Astra v Praze
  • Nad sériovou výrobou 811 ŽSR jasnejšie
  • Tramvajová doprava v Osijeku
  • Bieszczadzká lesní dráha po sto letech
  • Z Jenbachu na jih
Plzeňská lokomotiva 363.070 v čele osobního
vlaku č. 7812 z Prahy do Plzně: za km 41,
před budovami Králodvorské cementárny,
vlak opouští stejnosměrnou trakční proudovou
soustavu 3 kV. Strojvedoucí dvousystémové
lokomotivy již stáhl sběrač a vlak
setrvačností vjíždí pod mezisystémová
neutrální pole, která oddělují stejnosměrnou
soustavu od střídavé.
(foto Milan Šrámek, 23. 4. 1999)
Již jen některé osijecké tramvaje T3 YU
jezdí v soupravách s vlečnými vozy typu
B3 YU. Na snímku Petra Hoffmana z 26. března
1999 odjíždí jedna z těchto souprav z
konečné linky č. 1 Višnjevac směrem do
centra.


  DRÁHA 8/99 - OBSAH
  • Poslední výkony parní trakce v pražském uzlu
  • "Bobiny-nulky" stále aktuální
  • "Hektoři" v Kolíně
  • Luhačovické proměny
  • První jednotka řady 471 před předáním k ČD
  • Provoz motorových vozů řady 842 v GVD 1999/2000
  • T678.0012 - krasavica zo Zvolena
  • Dvě nové trolejbusové tratě v Plzni
  • Trolejbusy BGT-N2 ve Švýcarsku
  • Srpen 1968
  • Podzemní dráha v Oslo
  • Festival "NoHAB" aneb Randers 15. až 16. května 1999
  • M 61.004 in memoriam!
Lokomotiva M 61.004 přijíždí s osobním vlakem do
zastávky Füle.
(foto Pavel Bittner, 11. 6. 1997)
Dánský motorový vůz Mo 1954 (rok výroby 1935)
opustil železniční stanici Randers.
(foto Pavel Čáp, 15. 5. 1999)


  DRÁHA 9/99 - OBSAH
  • Století otrokovických lokomotiv
  • Lokomotivy ČKD 1997-1999
  • Vršovice
  • Racionalizace provozu posunovacích lokomotiv
  • Motorové vozy radov 810, 820 a 830 na východním Slovensku
  • Železničná múzea na Slovensku
  • Vyhodnocení čtenářské soutěže
  • Italský "Eurosprinter" E402 B
  • Strausberská dráha
  • Jediná úzkorozchodná železnice ve Slovinsku
První lokomotivou s českým radiovým dálkovým
ovládáním je 704.531, podniku Českomoravský
cement, provozovaná v cemntárně Mokrá u Brna.
(foto Bohumil Skála, 20. 10. 1998)
Zatímco na Slovensku byl pravidelný provoz
motorových vozů řady 820 téměř ukončen, u
Českých drah zatím stále trvá. Motorový vůz
820.057 přijíždí do železniční stanice
Praha-Hlubočepy.
(foto Pavel Bittner, 18. 8. 1998)


  DRÁHA 10/99 - OBSAH
  • Setkání historických drezín
  • Moravská západní dráha
  • "Litevky"
  • Zajímavosti z východočeských vleček
  • Další omezení "čmeláků" v traťové službě
  • Fenomén zvaný INTERPICI
  • Hybridy - kombinovaná doprava manipulačných vlakov
  • "Šedá myš"
  • Z Jenbachu na sever
  • Nová vozidla elektrické trakce v Brně
Achenseebahn částečně ozubnicová trať,
nacházející se v Tyrolsku nedaleko
Innsbrucku. Letitá lokomotiva č. 2 coby
archa na svém kopci vyjíždí do vrcholové
stanice Eben.
(foto Miroslav Helmich, 9. 10. 1998)
 


  DRÁHA 11/99 - OBSAH
  • Po sto patnácti letech do Moldavy
  • Pardubické "zamračené" v GVD 1999/2000
  • Poslední pardubický "hektor"
  • Vlečka cukrovaru v Dobrovici
  • "Hrboun" opět vyjel
  • Modernizace lokomotivní řady 150 na řadu 151 pokračují
  • Vozidla na 41. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 1999
  • Komplexní rekonstrukce lokomotiv řady 740
  • Ze zákulisí loňské "Osoblahy"
  • Švédská muzejní dráha Östra Söndermanlands Järnväg (ÖSlJ)
  • X 2000 - další kapitola uzavřena
  • Dvojí výročí pražských "erťáků"
Modernizovaná lokomotiva 724.701 v areálu
Třineckých železáren.
(foto Bohumil Skála, 24. 8. 1999)
 


  DRÁHA 12/99 - OBSAH
  • Dráha slaví 5 let
  • Řada 477.0 "papoušek" v LD Česká Lípa
  • Konec "brejlovců" v Čechách?!
  • Pět let Jihlavské lokomotivní společnosti - část 1
  • E 499.047 - první muzejní elektrická lokomotiva na Slovensku
  • Parní léto v Telči
  • Vlečka cukrovaru v Hrochově Týnci
  • Motorové lokomotivy řady DEM 2000 Iráckých železnic
  • Knittelfeld 1999
  • České Velenice a EXPO 1999 Gmünd N.Ö.
  • Úzkorozchodná železnice Genova - Casella
  • Stavbou roku 1999 pražská stanice metra
  • Vzpomínka na dvounápravové tramvaje v Bratislavě
Jeden z nemnoha dochovaných továrních snímků
lokomotiv řady DEM, vyráběných v ČKD pro
Irácké železnice. V čele lokomotiva DEM 2006.
(foto sbírka Vladislav Borek)
 
© SPŽ