obsah ročníku 1997
v PDF (738 kB) zde















 
 


  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 1997
 



  DRÁHA 1/97 - OBSAH
  • Oravský Podzámok 1996
  • Vrátí se "hrboun" na koleje?
  • Lokomotivy pro Kubu
  • Z prevádzky a údržby rušňov radu 721
  • Provoz motorových vozů řad 850 a 851 na síti Českých drah
  • Aktuality z DP města Hradec Králové
  • Železnice na Podkarpatské Rusi
  • Lokomotivy mezi Kirunou a Narvikem
  • Úzkorozchodné železnice v Maďarsku
  • Motorové vozy pro regionální dopravu
  • Poslední dvounápravové tramvaje v Elblagu
  • CFF Cimpu Cetatii
I pro tramvajovou dopravu je zima obdobím
romantickým, ale plným starostí. Čas od
času zavítá mráz a sníh i do ulic našeho
hlavního města. Dvouvozové soupravy typů
T3 a T6 A5 pražských linek č. 16 a 3 se
právě míjejí v tunelu pod Vyšehradem v
úseku Výtoň - Podolská vodárna.
(foto Pavel Matoušek, 21. 12. 1996)
 


  DRÁHA 2/97 - OBSAH
  • Přijďte pomoci znovuzprovoznit sklářskou lokálku!
  • Modernizace vozidlového parku na Čiernohronské železnici
  • Prestavby nákladných vozňov
  • Trať Červená Skala - Margecany
  • Aktuality z ČD a ŽSR
  • Trolejbusy v ulicích Českých Budějovic
  • Lokomotivní řady 372/371 ČD a 180 DB
  • Elektrická dráha města Trossingen
  • Vlakem společnosti Rhätische Bahn (RhB) přes Berninapass
  • 60 let elektrické trakce u PKP
  • Regionální doprava v Bavorsku
  • Polské úzkorozchodky v roce 1996
  • Wolfgangské proměny
  • První čtyřsystémové lokomotivy SNCB
  • Moderní lůžkový vůz WLABmee
Vlak z Bavorské Železné Rudy (Bayerischer
Eisenstein DB/ Železná Ruda ČD) do Plattingu,
tvořený lokomotivami 211.041, 211.038 a
jediným osobním vozem, opouští stanici Zwiesel.
Vpravo vede trať do Grafenau, úplně vlevo pak
stoupá trať do Bodenmais.
(foto Bohumil Skála, 3. 1. 1997)
 


  DRÁHA 3/97 - OBSAH
  • Bystřická úzkokolejka dojezdila ...
  • Stoletá dráha a její projekty
  • Lokomotivy řady 750
  • Kuriozity z provozu ŽSR
  • Topný agregát Eberspächer na motorových vozech řady 810
  • Ostravské trolejbusové aktuality
  • Trolejbusy Škoda 9 Tr v Brně
  • Parní tendrová lokomotiva 464.102
  • Úzkorozchodné železnice v Maďarsku
  • Dieselelektrické lokomotivy [Am 6/6]
  • Dráha ke Klínovci a Fichtelbergu
  • Provoz "nohabů" u DSB
  • Úzkorozchodná trať Vapňarka - Jampol
Jedna z prvních jízd nově opravené parní
lokomotivy 464.102 se uskutečnila 2. února
1997 v úseku Praha hlavní nádraží - Karlštejn.
Veřejnost mohla obdivovat ladný chod stroje
při této neveřejné jízdě alespoň zvenčí -
řítícího se například po opraveném ocelovém
mostě nad zamrzlou hladinou Berounky mezi
zastávkami Černošice-Mokropsy a Všenory, kde
byl pořízen snímek.
(foto Pavel Matoušek)
 


  DRÁHA 4/97 - OBSAH
  • Akce, recenze
  • Provoz lokomotiv řady 781 na kolejích Českých drah
  • Provoz lokomotiv řady 735 na Českých drahách
  • "Bobiny" v DKV Ústí nad Labem
  • Motorové vozy řady 843 již v provozu Českých drah
  • Parní jízdy na přelomu let 1996 a 1997
  • ŠKODA 1996
  • Tramvaje T 2R v Liberci
  • Tratě v ohrožení
  • 150 let železnic ve Švýcarsku
  • Gruzínské železnice - Sakartvelos rkinigza
  • "Modré blesky" - motorové vozy řad 5145 a 5146
  • "Čmeláci" na železnicích v Guinei
Jedním z dvou posledních útočišť "sergejů" řady
781 (dříve T 679.1) u Českých drah je malebná
trať Sokolov - Kadaň. Lokomotiva 781.230 projíždí
nejkrásnějším úsekem mezi Vojkovicemi nad Ohří
a Ostrovem nad Ohří 7. března 1994.
(foto Richard Šemík)
Na snímku Petra Čekala motorový vůz 820.099 dne
4. května 1996 s vlakem č. 27111 na mostě v Lokti
v úseku Nové Sedlo u Lokte - Krásný Jez.


  DRÁHA 5/97 - OBSAH
  • Akce, opravy
  • 125 rokov Košicko-bohumínské železnice
  • Lokomotivy ČKD 1995-1996
  • Zprávy z tratě Skalice nad Svitavou - Chornice
  • Průmyslová dráha Počerady - Čepirohy
  • Elektrická městská doprava v San Francisku
  • Do Kladska za Přemyslovci
  • Z Teresvy do Sighetu jsme nedojeli
  • Lokomotivy řad MY a MV Dánských státních drah
  • Úzkorozchodné železnice v Maďarsku
  • Lesní dráha v Usť Čorné
Lokomotiva 735.007 vyjíždí s manipulačním vlakem
č. 84831 ze stanice Čejč před blížící se sněhovou
bouří.
(foto Martin Navrátil, 4. 4. 1997)
Na snímku Aleše Kučery z 16. 3. 1997, najíždí
lokomotiva TU 4-1362 na osbní vlak do Teresvy
ve stanici Dubové.


  DRÁHA 6/97 - OBSAH
  • Akce, recenze
  • Lokomotiva T 334.1644 ve zkušebním provozu na Moravě
  • Motorové vozy řady 860
  • Lokomotivní řada 151 ČD
  • 40 let elektrické rychlodráhy na Mostecku
  • Parní lokomotiva 354.7152
  • "Nové" lokomotivy ve Švýcarsku
  • Současnost železniční dopravy v Pobaltí
  • Bulharská "rhétská" dráha
  • Švýcarské železniční společnosti
  • Městská doprava v čínském městě Dalian
V sobotu 17. května 1997 jela parní lokomotiva
KHKD 354.7152 v čele zvláštního vlaku z
pražského hlavního nádraží do Lužné u
Rakovníka. Objektiv ji zachytil při vjezdu
do bývalé výhybny Praha-Žvahov na
"Pražském Semmeringu".
(foto Jiří Woitsch)
 


  DRÁHA 7/97 - OBSAH
  • Důl Hřebeč
  • 95 let provozu české zubačky
  • 20 let tramvají v Trojské ulici
  • Z českých průmyslových tratí
  • Úzkokolejka do Nové Bystřice opět v provozu!
  • Provoz motorových vozů řady 820 na tratích ČD a ŽSR
  • Hnací vozidla řeckých železnic
  • S novými lokomotivami za polární kruh
  • Poslední úzkorozchodné dráhy v Pobaltí
  • Veteráni na belgických kolejích
Železniční doprava mezi Mělníkem a Mšenem byla
proti původním předpokladům zastavena o den
později, takže vlaky zde dojezdily až 1. června
1997. Snímkem z 25. května letošního roku se
vracíme do nedávné doby, kdy byl provoz na této
krásné trati ještě udržován. Motorový vůz
810.168 s osobním vlakem 16405 z Mladé Boleslavi
opouští skalní soutěsku před Lhotkou u Mělníka.
(foto Petr Hoffman)
 


  DRÁHA 8/97 - OBSAH
  • Elektrické lokomotivy řady E 466.0/E 467.0 ČSD
  • 100 let městské hromadné dopravy v Liberci
  • Brněnský trojlístek letos před strojírenským veletrhem
  • Novinky z Blatenska a Zdicka
  • Podnikové vlečky se zaměstnaneckou dopravou
  • Kuriozity pod Vysokými Tatrami
  • Konečně modrá "bobina"
  • Smíchovská "zelená patra" stále jezdí
  • Provoz motorových vozů řady 830 ŽSR
  • Pára v Bosně a Hercegovině
  • 150 let železnic v Burgenlandu
  • Elektrická trakce u DSB
  • Inventární stav parních lokomotiv PKP k 1. 1. 1997
  • Haličské úzkokolejky
  • Pionýrská dráha ve Lvově
Nejdůležitější kapitola dějin elektrické vozby
v naší zemi se začala psát před sedmdesáti
léty: 11. června 1927 se po zkušební trati
Škodových závodů v Plzni-Doudlevcích poprvé
vlastní silou rozjela elektrická lokomotiva
E 466.001. Snímek z 29. července 1927 zachycuje
členy zkušební komise na čelní plošině této
lokomotivy, která je ještě bez konečného nátěru;
vlevo je patrná kolej železniční tratě Železná
Ruda - PLzeň (km 93,7), za dřevěným sloupem je
budova doudlevecké zastávky, postavená v roce
1921.
(foto archiv ŠKODA)
 


  DRÁHA 9/97 - OBSAH
  • Pod značkami Ganz a Ganz-Mávag na tratích ČSD
  • Ukončení provozu souprav metra typu Ečs v Praze
  • České dráhy a povodně 1997
  • Polička se zajímavými hnacími vozidly
  • Nová tvář českých lokálek
  • Súčasný stav "pielštykov" na juhozápade Slovenska
  • Pára v Bosně a Hercegovině
  • Ferrovie Nord Milano
  • Městské a předměstské elektrické dráhy ve Stockholmu
  • "Gr" znamená "Germanskij reparacionnyj"
  • Lokomotivy typu PT 4
V tomto roce se několikrát potvrdila správnost
rozhodnutí ŽSR o znovuzprovoznění železničního
přechodu Medzilaborce - Lupków, který je
využíván jako odklonová trasa. Tato trať se
stala v kritických povodňových dnech, kdy zde
byly vedeny (10. července 1997) například i
odklonové rychlíky R336/337 "Báthory" a
R390/391 "Bem", na krátký čas jediným
železničním spojením ŽSR a PKP. Mimo tyto
vyjímečnosti je trať vytížena šesti pravidelnými
nákladními vlaky, z toho třemi v denní době.
Na snímku Aleše Kučery z 29. července 1997
stoupá trojice "bardotek"(v čele 751.192,
vlaková 752.024 a na postrku 751.079) s těžkým
nákladním vlakem Pn 44843 z Medzilaborců směrem
k Palotě za obcí Vydraň.
Tovární snímek elegantního čela motorové
jednotky Ganz-Mávag řady M 498.0, od 1. ledna
1965 přeznačené na řadu M 298.0. Tyto jednotky
v minulosti reprezentovaly významné mezistátní
expresy "Hungaria" a "Vindobona", aby později
skončily na některých vnitrostátních rychlících
a spěšných vlacích, vyjíždějících z Prahy.
(foto sbírka Josef Bosáček)


  DRÁHA 10/97 - OBSAH
  • 135 let železniční tratě Praha - Plzeň
  • Další útok na veřejnou dopravu v České republice
  • Povodňové odklony na Slovensku
  • Elektrifikácia trate Prešov - Plaveč
  • Motorová lokomotiva 711.7
  • Současný provoz "bobin" řady 140 u ŽSR
  • Vlak č. 7777 aneb léta šedesátá na konci tisíciletí
  • Městská doprava v severokorejském Pyongyangu
  • Dráha Walzenhausen RhW
  • Zajímavosti z veletrhu Transport ´97
  • Železniční a městská doprava v Kaliningradské oblasti Ruska
  • Stoletá dáma z nadoblačných výšin
  • Dieselové lokomotivy řady 2095 v provozu na Mariazellerbahn
  • Velké finále v okolí Rochlitz aneb poslední "plandampf" v Sasku
  • Nový trend v tramvajové dopravě
Poslední (zatím?) velkou akcí na "zubačce" byly
jízdy pravidelných osobních vlaků v rámci oslav
jejího 95. výročí, které se uskutečnily o
víkendu 20.-21. září 1997. Jako hnací vozidla
zde byly nasazeny lokomotivy 715.001 (T426.001)
a 743.002 a motorový veterán 830.012.
(foto Jaromír Bittner, 21. 9. 1997)
 


  DRÁHA 11/97 - OBSAH
  • CIWL - mezinárodní společnost lůžkových vozů v Československu v letech 1919 až 1939
  • Lokomotiva 354.135
  • Kolejová vozidla na 39. MSV
  • Nízkopodlažní tramvaje RT 6N v Praze již v provozu
  • Nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21 Tr v Hradci Králové
  • Provoz řady 141
  • Městské a předměstské elektrické dráhy ve Stockholmu (dokončení)
  • Nekonečné úzkorozchodky na Kujawách
  • Provoz "gagarinů" na severovýchodě Polska
  • V srdci Jižní Ameriky
  • Od ukončení parního provozu na normálněrozchodných tratích Deutsche Reichsbahn (DR) uplynulo již 10 let
Na snímku vyjíždí gniezňanská lokomotiva
Px 48-1754 z depa u stanice Sompolno, která
patří mezi největší železniční stanice na
rozchodech 750 a 760 mm v Evropě.
(foto Aleš Kučera, 14. 9. 1997)
Na snímku Martina Imlaufa, otištěném na zadní
straně obálky, se představuje jedna z
budyšínských lokomotivních čet před "svým"
strojem. Právě těmto lidem patří velký obdiv.
Německé čety dokázaly s parními lokomotivami
nejen odvádět výkony, plně srovnatelné s
normami pro nejnověší "motory", a leckde je i
překonávat, ale navíc si svých ocelových ořů
do posledních dnů provozu patřičně vážily.
O tom svědčí perfektní stav i vzhled jejich
svěřenkyň.


  DRÁHA 12/97 - OBSAH
  • Tragédie měla jméno voda.
  • Aktuality z ČD
  • Průmyslová úzkorozchodná dráha KEMAT, s. r. o., Skalná
  • ŽEL-RAIL ´97
  • Astra - nizkopodlažní tramvaj ŠKODA - Inekon
  • Aktuality z městské dopravy v Portugalsku
  • Cestování vlakem po Číně
  • Mechanická návěstidla zahraničních železničních správ
  • Železnice v Arménii
  • InterPici
Tímto snímkem, na němž bojuje brněnský motorový
vůz 850.008 v čele Sp 1925 s prvním novoročním
sněhem, přejeme všem provozním zaměstnancům
nejen ČD následující rok daleko úspěšnější než
byl ten uplynulý a železniční dopravě v naší
republice světlejší budoucnost.
(foto Aleš Kučera, 1. 1. 1997)
 
© SPŽ