obsah ročníku 1997 v PDF (738 kB) zde
|
Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 1997
|
|
DRÁHA 1/97 - OBSAH
- Oravský Podzámok 1996
- Vrátí se "hrboun" na koleje?
- Lokomotivy pro Kubu
- Z prevádzky a údržby rušňov radu 721
- Provoz motorových vozů řad 850 a 851 na síti Českých drah
- Aktuality z DP města Hradec Králové
- Železnice na Podkarpatské Rusi
- Lokomotivy mezi Kirunou a Narvikem
- Úzkorozchodné železnice v Maďarsku
- Motorové vozy pro regionální dopravu
- Poslední dvounápravové tramvaje v Elblagu
- CFF Cimpu Cetatii
|
I pro tramvajovou dopravu je zima obdobím
romantickým, ale plným starostí. Čas od
času zavítá mráz a sníh i do ulic našeho
hlavního města. Dvouvozové soupravy typů
T3 a T6 A5 pražských linek č. 16 a 3 se
právě míjejí v tunelu pod Vyšehradem v
úseku Výtoň - Podolská vodárna.
(foto Pavel Matoušek, 21. 12. 1996)
|
|
|
|
DRÁHA 2/97 - OBSAH
- Přijďte pomoci znovuzprovoznit sklářskou lokálku!
- Modernizace vozidlového parku na Čiernohronské železnici
- Prestavby nákladných vozňov
- Trať Červená Skala - Margecany
- Aktuality z ČD a ŽSR
- Trolejbusy v ulicích Českých Budějovic
- Lokomotivní řady 372/371 ČD a 180 DB
- Elektrická dráha města Trossingen
- Vlakem společnosti Rhätische Bahn (RhB) přes Berninapass
- 60 let elektrické trakce u PKP
- Regionální doprava v Bavorsku
- Polské úzkorozchodky v roce 1996
- Wolfgangské proměny
- První čtyřsystémové lokomotivy SNCB
- Moderní lůžkový vůz WLABmee
|
Vlak z Bavorské Železné Rudy (Bayerischer
Eisenstein DB/ Železná Ruda ČD) do Plattingu,
tvořený lokomotivami 211.041, 211.038 a
jediným osobním vozem, opouští stanici Zwiesel.
Vpravo vede trať do Grafenau, úplně vlevo pak
stoupá trať do Bodenmais.
(foto Bohumil Skála, 3. 1. 1997)
|
|
|
|
DRÁHA 3/97 - OBSAH
- Bystřická úzkokolejka dojezdila ...
- Stoletá dráha a její projekty
- Lokomotivy řady 750
- Kuriozity z provozu ŽSR
- Topný agregát Eberspächer na motorových vozech řady 810
- Ostravské trolejbusové aktuality
- Trolejbusy Škoda 9 Tr v Brně
- Parní tendrová lokomotiva 464.102
- Úzkorozchodné železnice v Maďarsku
- Dieselelektrické lokomotivy [Am 6/6]
- Dráha ke Klínovci a Fichtelbergu
- Provoz "nohabů" u DSB
- Úzkorozchodná trať Vapňarka - Jampol
|
Jedna z prvních jízd nově opravené parní
lokomotivy 464.102 se uskutečnila 2. února
1997 v úseku Praha hlavní nádraží - Karlštejn.
Veřejnost mohla obdivovat ladný chod stroje
při této neveřejné jízdě alespoň zvenčí -
řítícího se například po opraveném ocelovém
mostě nad zamrzlou hladinou Berounky mezi
zastávkami Černošice-Mokropsy a Všenory, kde
byl pořízen snímek.
(foto Pavel Matoušek)
|
|
|
|
DRÁHA 4/97 - OBSAH
- Akce, recenze
- Provoz lokomotiv řady 781 na kolejích Českých drah
- Provoz lokomotiv řady 735 na Českých drahách
- "Bobiny" v DKV Ústí nad Labem
- Motorové vozy řady 843 již v provozu Českých drah
- Parní jízdy na přelomu let 1996 a 1997
- ŠKODA 1996
- Tramvaje T 2R v Liberci
- Tratě v ohrožení
- 150 let železnic ve Švýcarsku
- Gruzínské železnice - Sakartvelos rkinigza
- "Modré blesky" - motorové vozy řad 5145 a 5146
- "Čmeláci" na železnicích v Guinei
|
Jedním z dvou posledních útočišť "sergejů" řady
781 (dříve T 679.1) u Českých drah je malebná
trať Sokolov - Kadaň. Lokomotiva 781.230 projíždí
nejkrásnějším úsekem mezi Vojkovicemi nad Ohří
a Ostrovem nad Ohří 7. března 1994.
(foto Richard Šemík)
|
Na snímku Petra Čekala motorový vůz 820.099 dne
4. května 1996 s vlakem č. 27111 na mostě v Lokti
v úseku Nové Sedlo u Lokte - Krásný Jez.
|
|
|
DRÁHA 5/97 - OBSAH
- Akce, opravy
- 125 rokov Košicko-bohumínské železnice
- Lokomotivy ČKD 1995-1996
- Zprávy z tratě Skalice nad Svitavou - Chornice
- Průmyslová dráha Počerady - Čepirohy
- Elektrická městská doprava v San Francisku
- Do Kladska za Přemyslovci
- Z Teresvy do Sighetu jsme nedojeli
- Lokomotivy řad MY a MV Dánských státních drah
- Úzkorozchodné železnice v Maďarsku
- Lesní dráha v Usť Čorné
|
Lokomotiva 735.007 vyjíždí s manipulačním vlakem
č. 84831 ze stanice Čejč před blížící se sněhovou
bouří.
(foto Martin Navrátil, 4. 4. 1997)
|
Na snímku Aleše Kučery z 16. 3. 1997, najíždí
lokomotiva TU 4-1362 na osbní vlak do Teresvy
ve stanici Dubové.
|
|
|
DRÁHA 6/97 - OBSAH
- Akce, recenze
- Lokomotiva T 334.1644 ve zkušebním provozu na Moravě
- Motorové vozy řady 860
- Lokomotivní řada 151 ČD
- 40 let elektrické rychlodráhy na Mostecku
- Parní lokomotiva 354.7152
- "Nové" lokomotivy ve Švýcarsku
- Současnost železniční dopravy v Pobaltí
- Bulharská "rhétská" dráha
- Švýcarské železniční společnosti
- Městská doprava v čínském městě Dalian
|
V sobotu 17. května 1997 jela parní lokomotiva
KHKD 354.7152 v čele zvláštního vlaku z
pražského hlavního nádraží do Lužné u
Rakovníka. Objektiv ji zachytil při vjezdu
do bývalé výhybny Praha-Žvahov na
"Pražském Semmeringu".
(foto Jiří Woitsch)
|
|
|
|
DRÁHA 7/97 - OBSAH
- Důl Hřebeč
- 95 let provozu české zubačky
- 20 let tramvají v Trojské ulici
- Z českých průmyslových tratí
- Úzkokolejka do Nové Bystřice opět v provozu!
- Provoz motorových vozů řady 820 na tratích ČD a ŽSR
- Hnací vozidla řeckých železnic
- S novými lokomotivami za polární kruh
- Poslední úzkorozchodné dráhy v Pobaltí
- Veteráni na belgických kolejích
|
Železniční doprava mezi Mělníkem a Mšenem byla
proti původním předpokladům zastavena o den
později, takže vlaky zde dojezdily až 1. června
1997. Snímkem z 25. května letošního roku se
vracíme do nedávné doby, kdy byl provoz na této
krásné trati ještě udržován. Motorový vůz
810.168 s osobním vlakem 16405 z Mladé Boleslavi
opouští skalní soutěsku před Lhotkou u Mělníka.
(foto Petr Hoffman)
|
|
|
|
DRÁHA 8/97 - OBSAH
- Elektrické lokomotivy řady E 466.0/E 467.0 ČSD
- 100 let městské hromadné dopravy v Liberci
- Brněnský trojlístek letos před strojírenským veletrhem
- Novinky z Blatenska a Zdicka
- Podnikové vlečky se zaměstnaneckou dopravou
- Kuriozity pod Vysokými Tatrami
- Konečně modrá "bobina"
- Smíchovská "zelená patra" stále jezdí
- Provoz motorových vozů řady 830 ŽSR
- Pára v Bosně a Hercegovině
- 150 let železnic v Burgenlandu
- Elektrická trakce u DSB
- Inventární stav parních lokomotiv PKP k 1. 1. 1997
- Haličské úzkokolejky
- Pionýrská dráha ve Lvově
|
Nejdůležitější kapitola dějin elektrické vozby
v naší zemi se začala psát před sedmdesáti
léty: 11. června 1927 se po zkušební trati
Škodových závodů v Plzni-Doudlevcích poprvé
vlastní silou rozjela elektrická lokomotiva
E 466.001. Snímek z 29. července 1927 zachycuje
členy zkušební komise na čelní plošině této
lokomotivy, která je ještě bez konečného nátěru;
vlevo je patrná kolej železniční tratě Železná
Ruda - PLzeň (km 93,7), za dřevěným sloupem je
budova doudlevecké zastávky, postavená v roce
1921.
(foto archiv ŠKODA)
|
|
|
|
DRÁHA 9/97 - OBSAH
- Pod značkami Ganz a Ganz-Mávag na tratích ČSD
- Ukončení provozu souprav metra typu Ečs v Praze
- České dráhy a povodně 1997
- Polička se zajímavými hnacími vozidly
- Nová tvář českých lokálek
- Súčasný stav "pielštykov" na juhozápade Slovenska
- Pára v Bosně a Hercegovině
- Ferrovie Nord Milano
- Městské a předměstské elektrické dráhy ve Stockholmu
- "Gr" znamená "Germanskij reparacionnyj"
- Lokomotivy typu PT 4
|
V tomto roce se několikrát potvrdila správnost
rozhodnutí ŽSR o znovuzprovoznění železničního
přechodu Medzilaborce - Lupków, který je
využíván jako odklonová trasa. Tato trať se
stala v kritických povodňových dnech, kdy zde
byly vedeny (10. července 1997) například i
odklonové rychlíky R336/337 "Báthory" a
R390/391 "Bem", na krátký čas jediným
železničním spojením ŽSR a PKP. Mimo tyto
vyjímečnosti je trať vytížena šesti pravidelnými
nákladními vlaky, z toho třemi v denní době.
Na snímku Aleše Kučery z 29. července 1997
stoupá trojice "bardotek"(v čele 751.192,
vlaková 752.024 a na postrku 751.079) s těžkým
nákladním vlakem Pn 44843 z Medzilaborců směrem
k Palotě za obcí Vydraň.
|
Tovární snímek elegantního čela motorové
jednotky Ganz-Mávag řady M 498.0, od 1. ledna
1965 přeznačené na řadu M 298.0. Tyto jednotky
v minulosti reprezentovaly významné mezistátní
expresy "Hungaria" a "Vindobona", aby později
skončily na některých vnitrostátních rychlících
a spěšných vlacích, vyjíždějících z Prahy.
(foto sbírka Josef Bosáček)
|
|
|
DRÁHA 10/97 - OBSAH
- 135 let železniční tratě Praha - Plzeň
- Další útok na veřejnou dopravu v České republice
- Povodňové odklony na Slovensku
- Elektrifikácia trate Prešov - Plaveč
- Motorová lokomotiva 711.7
- Současný provoz "bobin" řady 140 u ŽSR
- Vlak č. 7777 aneb léta šedesátá na konci tisíciletí
- Městská doprava v severokorejském Pyongyangu
- Dráha Walzenhausen RhW
- Zajímavosti z veletrhu Transport ´97
- Železniční a městská doprava v Kaliningradské oblasti Ruska
- Stoletá dáma z nadoblačných výšin
- Dieselové lokomotivy řady 2095 v provozu na Mariazellerbahn
- Velké finále v okolí Rochlitz aneb poslední "plandampf" v Sasku
- Nový trend v tramvajové dopravě
|
Poslední (zatím?) velkou akcí na "zubačce" byly
jízdy pravidelných osobních vlaků v rámci oslav
jejího 95. výročí, které se uskutečnily o
víkendu 20.-21. září 1997. Jako hnací vozidla
zde byly nasazeny lokomotivy 715.001 (T426.001)
a 743.002 a motorový veterán 830.012.
(foto Jaromír Bittner, 21. 9. 1997)
|
|
|
|
DRÁHA 11/97 - OBSAH
- CIWL - mezinárodní společnost lůžkových vozů v Československu v letech 1919 až 1939
- Lokomotiva 354.135
- Kolejová vozidla na 39. MSV
- Nízkopodlažní tramvaje RT 6N v Praze již v provozu
- Nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21 Tr v Hradci Králové
- Provoz řady 141
- Městské a předměstské elektrické dráhy ve Stockholmu (dokončení)
- Nekonečné úzkorozchodky na Kujawách
- Provoz "gagarinů" na severovýchodě Polska
- V srdci Jižní Ameriky
- Od ukončení parního provozu na normálněrozchodných tratích Deutsche Reichsbahn (DR) uplynulo již 10 let
|
Na snímku vyjíždí gniezňanská lokomotiva
Px 48-1754 z depa u stanice Sompolno, která
patří mezi největší železniční stanice na
rozchodech 750 a 760 mm v Evropě.
(foto Aleš Kučera, 14. 9. 1997)
|
Na snímku Martina Imlaufa, otištěném na zadní
straně obálky, se představuje jedna z
budyšínských lokomotivních čet před "svým"
strojem. Právě těmto lidem patří velký obdiv.
Německé čety dokázaly s parními lokomotivami
nejen odvádět výkony, plně srovnatelné s
normami pro nejnověší "motory", a leckde je i
překonávat, ale navíc si svých ocelových ořů
do posledních dnů provozu patřičně vážily.
O tom svědčí perfektní stav i vzhled jejich
svěřenkyň.
|
|
|
DRÁHA 12/97 - OBSAH
- Tragédie měla jméno voda.
- Aktuality z ČD
- Průmyslová úzkorozchodná dráha KEMAT, s. r. o., Skalná
- ŽEL-RAIL ´97
- Astra - nizkopodlažní tramvaj ŠKODA - Inekon
- Aktuality z městské dopravy v Portugalsku
- Cestování vlakem po Číně
- Mechanická návěstidla zahraničních železničních správ
- Železnice v Arménii
- InterPici
|
Tímto snímkem, na němž bojuje brněnský motorový
vůz 850.008 v čele Sp 1925 s prvním novoročním
sněhem, přejeme všem provozním zaměstnancům
nejen ČD následující rok daleko úspěšnější než
byl ten uplynulý a železniční dopravě v naší
republice světlejší budoucnost.
(foto Aleš Kučera, 1. 1. 1997)
|
|
|
|