Vydává:
NADATUR
Šéfredaktor:
Dana Altmanová
Redakční rada:
Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek
Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755
Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com
Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.
|
Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2025
 |
 |
Dráha
9
/ 2025
OBSAH:
- Hrušovanské oslavy i loučení
- Jarní odklonová smršť na „žatecké“ trati
- Nejen „městská“ znovu ožila
- Změny u motorových jednotek RegioSprinter v České republice
- Provoz lokomotiv řady 741.7 v „enháčku“
- Autonomní vlaky na trati Kopidlono – Dolní Bousov
- Madeira – nejen ostrov věčného jara, ale také malý ráj lanovek (1. část)
- Železnice Kurobe Gorge
- Statistika
|
Titulní fotografie patří letošnímu trháku jara. Odklonová vozba na trati Plzeň – Žatec –
Chomutov přilákala velké množství nejen tuzemských fotografů. Bezesporu nejsledovanějšími se staly odklonové uhelné vlaky v relaci Nové Sedlo u Lokte – Plzeň, které čítaly většinou 30 vozů, a spatřit jsme na nich mohli hned čtveřici lokomotiv. Takový pohled se nám naskytl i 11. dubna 2025, kdy se s vlakem Pn 66503 představuje dvojice plzeňských „brejlovců“ 750.287 + 235. O postrk se toho dne postaralo „dvojče tranzistorů“ 742.216 + 437. V jednom z nejhezčích úseků tratě sjíždí „ostře sledovaný vlak“ do údolí řeky Střely s četnými chatovými osadami, mosty, skalami a tunely nacházejícími se v traťovém úseku Mladotice – Plasy.
(foto Jan Janda)
|
Na záběru z 20. června právě přijíždí do stanice Plasy vlak Nex 60124 tvořený mimořádně postrkovými lokomotivami 742.433 + 323. O vedení vlaku se postaral „brejlovec“ 750.287, který v Chomutově po spojení se strojem 750.388 přešel na obratový vlak uhlí do Plzně.
(foto Jan Janda)
|
 |
 |
Dráha
8
/ 2025
OBSAH:
- Tenkrát před 30 lety ... na trati z Přerova do Brna
- Tomášovská spojka
- Nasazení hnacích vozidel ZSSK a ZSSK Cargo v GVD 2024/2025
- Řada 263 ČD dojezdila
- Proměny slovenské elektrizace
- 714 opět v Moldavě
- Odklony přes Horšovský Týn
- The Canadian
- Putování po italských železničních muzeích (3. část)
- Česká stopa ve Švédsku
- Krátké zprávy
- Lisabon a jeho tramvaje na jaře roku 2025
|
Pestrobarevný had kontejnerů na dřevní štěpku se v úseku Zvolen – Tomášovce obvykle ukrývá pod rouškou tmy. Z důvodu dlouhodobé výluky trati v úseku Kozárovce – Nová Baňa je nyní pár vlaků Nex 47648/47649 z rakouského Sankt Michaelu veden po své pravidelné trase do Bratislavy-Petržalky a dále odklonem přes Žilinu. Jeho příjezd do cílové stanice tak bývá často opožděn. Stejně tak tomu bylo dne 4. dubna 2025, kdy ho první sluneční paprsky dostihly v mezistaničním úseku Kriváň – Lovinobaňa.
(foto Milan Sáblík)
|
Úrodná a současně liduprázdná krajina slovensko-maďarského pohraničí mezi Jesenským a Rimavskou Sečí byla dne 28. dubna 2025 svědkem ojedinělého výskytu stroje 751.129 v čele Mn 83101, vytíženého zátěží do maďarského Bánrévé. Za vlakem je vidět kolejová konfigurace dálkově ovládané výhybny Vinohrady.
(foto Milan Sáblík)
|
 |
 |
Ročenka Dráhy
2024
/ 2025
OBSAH:
- Kalendárium 2024
- Budování trati rychlodráhy na Letiště Václava Havla, resp. Kladna v roce 2024
- Železniční zkušební okruh 2024
- Škoda Group 2024
- Trolejbusy Škoda Group v roce 2024
- Novinky ve vozidlovém parku České dráhy v roce 2024
- Nedakonice aneb nejen příběh někdejší stykové stanice
- Proměny trati 250 (1. část)
- Není „čtyřka“ jako „čtyřka“. Padesát let řady 754 (T 478.4)
- Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2024
|
|
|
 |
 |
Dráha
7
/ 2025
OBSAH:
- Významné elektrické vozy a jednotky Československých státních drah a Českých drah
- První „retro“ 750.7 ČD
- Dvě ze sta. Čtyřicáté výročí aktivace reléových staničních zabezpečovacích zařízení typu ECM-Č
- Za „černým zlatem“ na severozápad Čech (dokončení)
- Změny na tratích Pečky – Kouřim a Bošice – Bečváry
- Bílý kámen 2025 téměř bez účasti Českých drah
- Znovuzrodenie Tisza-parti Kisvasút
- „Rakouská“ lokomotiva E 18 (DRB E 18 2)
- Odvoz vozů lanové dráhy na Petřín
- Brněnské trolejbusy Škoda 21 Tr dojely na svou poslední konečnou
|
Elektrická jednotka řady 460 projíždí mezistaničním úsekem Štětí – Hoštka.
(foto Pavel Bittner, květen 2007) |
Traťový úsek Jihlava – Okříšky patří bezesporu k těm nejhezčím nejen na Vysočině. K jeho atraktivitě nyní přispívá i provoz barevných „brejlovců" v čele rychlíků „Rožmberk". Dne 1. července 2025 se do čela vlaku R 661 postavil „catr" 750.705, který na snímku z Číchova právě opouští údolí Jihlavy a začíná stoupat k Okříškám.
(foto Milan Sáblík) |
 |
 |
Dráha
6
/ 2025
OBSAH:
- Teoretický konec „osmsetdesítek“ v Kutné Hoře
- Lokomotivy řady 742 na ústupu, ale 742.346 přesto i po 42 letech stále v provozu
- Řada 845 mezi vinohrady
- Přesuny motorových lokomotiv ČD Cargo
- Za „černým zlatem“ na severozápad Čech (2)
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (dokončení)
- Lesní železnice ve Vişeu de Sus na rozcestí
- Putování po italských železničních muzeích (2. část)
- Nečekaný návrat souprav T3 PX do brněnských ulic
|
Motorová lokomotiva 754.022 v čele osobního vlaku 7418 opouští železniční zastávku Hradec u Stoda a vydává se na další cestu do cílové stanice Domažlice.
(foto Pavel Bittner, 25. 6. 2024)
|
Zvláštní jízda pro fotografy a odvaha vlakové čety umožnila pořízení snímku parního vlaku na již nepojížděné odbočce Ştevioara v pozadí s nejvyšší horou přilehlého hřebenu, 1 927 m vysokou Toroiagou. Odlesnění skýtá mimořádné pohledy na vedení úzkorozchodky v horách, bohužel nejvýše položené úseky již nejsou v pravidelném provozu.
(foto Andrej Hoffman, 7. 4. 2025)
|
 |
 |
Dráha
5
/ 2025
OBSAH:
- Významné elektrické lokomotivy Československých státních drah a Českých drah (2. část)
- Co je nového v jízdním čádu 2025 (5. díl)
- Výluky na Liberecku
- Za „černým zlatem“ na severozápad Čech (1. část)
- Rozdělená trať Kúty – Veselí nad Moravou
- „Žraloci“ v České Třebové
- Tiché loučení
- „Zázrak“ v údolí Bystrzyce
- Z Łódže do Pabianic a Konstantynówa Łodzkého opět tramvají
|
V neděli 16. března 2025 se narychlo podařilo uspořádat vlak pro železniční fotografy připomínající provoz manipulačních vlaků na ozubnicové trati, na které měsíc poté začaly výluky a plánovaná rozsáhlá oprava i rekonstrukce. Po domluvě s ČD Cargo byla sestavena souprava v Turnově a využita lokomotiva 743.004 v původně laděných barvách. Na snímku je před nájezdem na ozubnici v Kořenově, kde ještě nebyla nouze o sníh a nízké teploty, a proto posunovač v „hytláku“ zatopil v kamnech.
(foto Petr Holub)
|
Fotografie na straně 44 (k článku na straně 17): Jedno z kultovních míst se nachází u Riedlovy hrobky, kde je trať překlenuta jediným mostem.
Zároveň se trať noří i z Dolnopolubenského tunelu o délce 166 metrů. Z něj v odpoledních hodinách 16. března vykukuje i čelo čtvrtého „elektronika“. Ozubnicové lamely, které jsou zde neodmyslitelným prvkem, byly z prvních, jež byly rozebrány od započetí výluk 15. dubna 2025.
(foto Petr Holub)
|
 |
 |
Dráha
4
/ 2025
OBSAH:
- Před čtyřiceti lety („Týden historického provozu“ ve vzpomínkách účastníků)
- Lubská lokálka
- „Hanáckou lokálkou“ (nejen) v roce 2024
- Ukončení strojní služby ve Veselí nad Moravou
- Provoz motorových vozů řady 854 ČD v jízdním řádu 2024/2025
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (4. díl)
- „Nohaby“ společnosti Kárpát Vasút
- Vzpomínám často na „01“... Vzpomínka na muzejní lokomotivu 1080.01 ÖBB
- Krátké zprávy
- Putování po italských železničních muzeích (1. část)
- Krátké zprávy
- Pražské metro oslavilo 50. výročí
- Statistika
|
Spěšný vlak 1554 „Jizera“ složený z motorových vozů 854.014 a 854.008 a přípojného vozu řady Bdtn757 přijíždí do železniční stanice Kropáčova Vrutice.
(foto Pavel Bittner, 6. 4. 2025)
|
Dne 15. května 2024 pendlovala po celý den mezi Olomoucí, Senicí na Hané a Drahanovicemi fotogenická dvojice barevně sladěných motorových vozů 843.002 a 843.022. Snímek vlaku Os 14018 ze Senice na Hané do Olomouce byl pořízen z nadjezdu ulice Štítného v Olomouci.
(foto Tomáš Kašpařík)
|
 |
 |
Dráha
3
/ 2025
OBSAH:
- Významné elektrické lokomotivy Československých státních drah a Českých drah (1. část)
- Bateriová jednotka v Čechách
- Elektrické jednotky řady 640.2 ČD
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (3. díl)
- Nastavení železničního systému Unie
- Železniční přepravy do elektrárny Mátra
- Krátké zprávy
- Více než 50 let provozu – v Düsseldorfu dojezdily legendární tramvaje Düwag GT8SU
|
Přestože jsou elektrické jednotky řady 640.2, které před nedávnem ovládly elektrickou regionální vozbu v Olomouckém kraji, téměř novými vozidly, stane se záběr jednotky RegioPanter 640.224 zastavující 20. června 2024 jako vlak Os 3835 Vyškov na Moravě – Uničov v Měrovicích nad Hanou zanedlouho historií. Již v únoru letošního roku totiž konečně započala výstavba nové moderní trati mezi Přerovem a Brnem, a to právě v úseku Kojetín – Nezamyslice, který bude téměř celý přeložen do nové stopy.
(foto Tomáš Kašpařík) |
|
 |
 |
Dráha
2
/ 2025
OBSAH:
- Vzpomínka na Martina Škodu
- Za doc. Ing. Jaroslavem Opavou, CSc.
- Rok 2024 – bozk smrti pre Čiernohronskú železnicu (ČHŽ)?
- Se „zeleným antonem“ do Lužických hor
- Koridorové loučení s jednou velkou érou a silnou generací
- Krátké zprávy
- Před dvaceti lety – bohuslavický sprint
- Konec mechanických závor ve stanici Sokolnice-Telnice
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (2. díl) Nasazení hnacích vozidel ČD
- „Lišky“ na prahu roku 2025
- Spěšný vlak „Šumava“ v motorových vozech
- Po 27 letech opět vlakem do Świeradówa-Zdróje
- Kam na dovolenou? Do neznáma!
- Statistika
|
Noční setkání parních lokomotiv ČHŽ č. 7 a č. 1 se uskutečnilo ve výhybně Vydrovo-Korytárske.
(foto Karel Pryl, 27. 1. 2018) |
|
 |
 |
Dráha
1
/ 2025
OBSAH:
- Krátké zprávy
- Významné motorové lokomotivy Československých a Českých drah (2. část)
- Co je nového v jízdním řádu 2025
- Demolice báňského třídiče v Handlové
- Netradiční povodňové odklony
- Nakládka řepy ve východních Čechách
- Provozní zajímavosti z přeprav ČDC
- Modernizované „rosničky“ u firmy TSR CZ
- Trati do belgického Žatce bylo 170
- „Sergeje“ v Srbsku
- Cukrovarská dráha v dominikánské La Romaně
- Vlakotramvaj v Nordhausenu na úzkém rozchodu
|
S koncem jízdního řádu 2023/2024 dojezdily lokomotivy řady 151 na žilinském rameni
a vrátily se z Bohumína do Prahy Vršovic. V současném grafikonu jim zůstal jen dvoudenní oběh na trati Praha – Děčín. Na snímku projíždí „pernerka" 151.006 s rychlíkem R 681 mezi bývalou a současnou zastávkou Praha-Podbaba.
(foto Jaromír Bittner, 4. 1. 2025) |
Od 8. července do 20. září 2024 probíhaly ve Frýdlantském výběžku nepřetržité výluky. Železniční svršek bylo třeba vysypat novým štěrkem, který se dovezl ve výsypných vozech Faccs. V úterý 17. září byl sestaven vlak s ucelenou soupravou 26 vozů po vykládce s cílovou stanicí ve Vyškově na Moravě. Na atraktivní soupravě stanuli ve dvojčeti „elektronici“ 743.002
a 743.008. Jako vlak č. 54926 se vydali po zajímavé trase přes Novinský viadukt.
(foto Petr Holub) |
|
|