Vydává: NADATUR spol. s.r.o.

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755

Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com

Předlatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.

OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2019
 



  Dráha revue  1-2 / 2019

  OBSAH:

  • Správkárna Jihlava 1. díl - 1871 až 1918
  • Motorový mezičas na „ferdinandce“
  • Sedm let na krivanské smyčce
Toto je pracovní činnost, na kterou se dnes zcela
zapomnělo. Bez těchto dělníků od „černého
řemesla“ by parní provoz nebyl nikdy možný.
Jsou to dělníci, které nenajdete na žádném titulním
snímku lokomotivy, tam je občas vidět jen
strojvedoucí a možná i topič. Ale práci kotláře
„v peci“ nikdo nedokumentoval. Zde je unikátní
snímek (ze série snímků) práce kotláře
s pneumatickým kladivem při temování rozpěrek
měděného topeniště lokomotivy řady 354.0
jihlavské správkárny. Ruční práce, na kterou neměly
vliv politické režimy, změny a názvy železničních
správ. Ale tato práce se musela udělat,
aby parní lokomotiva mohla jezdit.
(foto Ladislav Točík, sbírka Richard Cila,
správkárna výtopny Jihlava, rok 1952)
Temné dunění tak typické pro mohutné motorové
lokomotivy sovětské provenience se rozléhá
v jednom ze skalních zářezů v traťovém úseku
Krivany - Kamenica nad Torysou. Těžký nákladní
vlak dá postrkové motorové lokomotivě 781.511
vydechnout až za dalších několik kilometrů,
kdy dosáhne vrcholové stanice Pusté Pole.
(foto Pavel Bittner, 6. 7. 1996)


  Dráha  11 / 2019

  OBSAH:

  • Informace mají cenu zlata a čas jsou peníze. Legendární informační systém Signaltron mizí po 50 letech z našich nádraží
  • Modelářský víkend v Pečkách a jeho doprovodný program na rozchodu 1 435 mm
  • Nové řady motorových vozů a jednotek v České republice
  • Krátké zprávy
  • První desetiletí společnosti LokoTrain
  • Krátké zprávy
  • Elektrické jednotky Škoda pro Lotyšsko
  • Lotyšsko: jedna země, pět rozchodů
  • Novinky z vozovny Hloubětín v Praze
  • Provoz českých trolejbusů v USA se chýlí ke konci
Ačkoli je stěžejním působištěm „škodovek“
LokoTrainu především nákladní doprava, čas od
času může nastat vcelku zajímavá podívaná, když
je některá z lokomotiv nasazena do čela osobní
soupravy. V tomto případě se lokomotiva 240.033
objevila v čele barevně sladěné soupravy
luxusního expresu Majestic Imperator jedoucího
z Vídně do Budapešti. Snímek byl pořízen dne
21. září 2019 nedaleko zastávky Szár.
(foto Jozef Veselei)
 


  Dráha  10 / 2019

  OBSAH:

  • Devadesát let železnice přes hřeben Bílých Karpat
  • Lokomotivy 754 v Železné Rudě
  • Železniční dílny v České Třebové oslavily 170. výročí
  • Kůrovec 2019 (Vyškovsko, Tišnovsko)
  • Opětovný návrat legendy 753.301
  • Nové technologie v přepravách dřeva
  • Päť rokov prevádzky Vectronov na Slovensku
  • Aktivity ČD Cargo v Rakousku
  • Bateriová jednotka ÖBB v provozu
  • Krátké zprávy
Dne 29. července 2018 proběhla v bratislavském
přístavu nakládka lokomotiv 723.710 a 711
na palubu lodi JUMBO III. Ta nezvyklý náklad
odvezla do bulharského přístavu Ruse. Zbytek
cesty do tureckých oceláren Isdemir lokomotivy
absolvovaly naložené na silničním podvalníku.
(foto Dalibor Palko)
 


  Dráha  9 / 2019

  OBSAH:

  • Setkání prototypů 2019
  • Krátké zprávy
  • Úzkorozchodné drezíny V 760 s motorem Honda
  • „Pegasy“ v RD Prievidza
  • Italská řada E 402A dojezdila, je z ní E 401
  • Šedesát let „sulzerů“ 060-DA
  • Krátké zprávy
  • Definitivní konec elektrických „Einheitslok“ u DB AG
  • Krátké zprávy
  • Rhônexpress
  • Trolejbusová doprava v Kaunasu
„Sulzery” řady 60 patří k železniční dopravě
v Rumunsku již 60 let. Elektrizace mnoha hlavních
tratí a úbytek výkonů pro motorové lokomotivy
způsobil, že počet aktivních strojů i oblasti jejich
nasazení jsou jen zlomkem původního rozsahu.
I v roce 2019 však lze tyto lokomotivy elegantních
tvarů potkat v provozu. Mezi chuchvalci mlhy,
držící se jednoho červnového rána v údolí řeky Olt,
projíždí 60-1036 s osobním vlakem do Podu Olt.
(foto Ondřej Janiš)
Za mohutného dunění dvou licenčních motorů
Sulzer - 12 LDA 28 v přípřežní 06.127 a 6 LDA 28
ve vlakovém „fauru“ 55.013 - zdolává
vyrovnávkový vlak z elektrárny Bobov Dol prudké
stoupání do uhelného dolu ve Stanjanci. Přípřež
velkého a malého „sulzera“ bylo takto možné
potkávat až do léta roku 2015, kdy provoz
převzaly „raguliny“ řady 07 BDŽ a následně
o rok později soukromý dopravce. Od té doby
jsou v barvách společnosti TBD Cargo na této
bulharské lokální trati opět v provozu
původem rumunské stroje řady 06.
(foto Ondřej Janiš, 20. 8. 2014)


  Dráha  8 / 2019

  OBSAH:

  • Technická knihovna dopravy si připomněla stovku
  • Dubňany - čtvrtstoletí bez lignitu
  • Krátké zprávy
  • Vlakem na „Bílý kámen“ i v roce 2019
  • Kůrovec 2019 (Kutnohorsko)
  • „Parohům“ v Otradovicích odtroubilo
  • Oživení vleček?
  • Originální výměna konstrukce mostu přes Mži u Pňovan
  • Krátké zprávy
  • Sandaoling rok poté
  • Indiánské léto (dokončení)
  • Krátké zprávy
  • „Britky“ v Maďarsku
  • Průmyslová dráha ve Staßfurtu
  • „Trojčata“ vozů T6 v Brně realitou
Parní lokomotiva řady JS uhelných dolů Sandaoling
nedaleko města Hami (též Kumul) v Ujgurské
autonomní oblasti Číny (Sin-ťiang) sjíždí se
soupravou ložených vozů od násypek hlubinného
dolu Erjing do stanice Nanzhan. Zde se
z jednotlivých vlaků tvoří delší ucelené soupravy,
které odváží motorová lokomotiva řady DF8B.
V pozadí se rýsuje hřeben čtyřtisícovek
nejvýchodnějšího výběžku pohoří Ťan-šan.
(foto Pavel Matoušek, 18. 1. 2019)
Lokomotivy 781.529, 578 a 600 zatěžují poslední
pole mostu přes Mži u Pňovan při zatěžkávací
zkoušce 27. dubna 2019.
(foto Jaromír Bittner)


  Ročenka Dráhy  2018 / 2019

  OBSAH:

  • Kalendárium 2018
  • Skupina Škoda Transportation 2018
  • ŠKODA ELECTRIC 2018
  • Siemens: Dekarbonizace železniční dopravy
  • Železniční zkušební okruh 2018
  • Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2018
  • Lokomotivy 743 - 30 let provozu v souvislostech
  • Nostalgické jízdy roku 2018
  • Statistika 2018
Autory fotografií na titulní straně časopisu
Dráha Ročenka 2018/2019 jsou Pavel Bittner
(lokomotivy) a Martin Černý (městská doprava).
 


  Dráha  7 / 2019

  OBSAH:

  • „Pražské jaro“ v roce 1969
  • Moravská západní dráha po 130 letech (dokončení)
  • Historickými motoráky střední Hanou
  • Odklony u jezera Chmelař 2019
  • Krátké zprávy
  • Indiánské léto (2. část)
  • Bad Feilnbach - poslední bavorská rašelinová dráha
  • Jedno a čtvrt století pozemní lanovky Como - Brunate
  • Krátké zprávy
Ranní vlak z Chamy do Antonita před křížením
se silnicí č. 17 u Coxo (2 872 m n. m.) a následným
4‰ stoupáním přes Cumbres Pass s nejvyšším
bodem na trati, ležícím v nadmořské výšce 3 052 m.
(foto Svatopluk Šlechta, Coxo 28. 9. 2018)
Od začátku platnosti GVD 1979/1980 byl expres
„Vindobona“ veden ve formě klasické soupravy.
V rakouské pohraniční stanici Gmünd NÖ čeká
lokomotiva 556.0431 (zrušena v prosinci 1980)
na jeho příjezd z Vídně, aby ho odvezla
za „železnou oponu“ do Českých Velenic.
(foto Jan Marvan)


  Dráha  6 / 2019

  OBSAH:

  • Moravská západní dráha po 130 letech (1. část)
  • „Hvozdnický expres“ už jezdí pět let
  • Kůrovcová kalamita 2019 (1. část)
  • Motorové jednotky 813.2 pro KŽC Doprava
  • Úzkokolejky v Petrohradě a okolí
  • Krátké zprávy
  • Indiánské léto (1. část)
  • Provoz trolejbusů Škoda 14Tr v Opavě ukončen
  • Nejen za českými vozidly ve městech Uzbekistánu (dokončení)
Pod panoramatem Hradčan byla 22. března 2019
zdokumentována jízda protokolárního vlaku
jedoucího z Prahy hl. n. do Prahy-Čakovic.
(foto Petr Zobal)
V roce 2003 se na manipulačních vlacích mezi
Prostějovem a Dzbelem často objevovala lokomotiva
751.144. Záběr pořízený 25. září 2003 ji zachytil
s vlakem 81601 před zastávkou Zdětín u Prostějova.
Za lokomotivou je řazen prázdný vůz od přepravy
chemických hnojiv vracející se ze Dzbele,
nízkostěnný vůz s řezivem ze Ptení, krytý vůz
pro přepravu spěšnin a služební vůz.
(foto Tomáš Kašpařík)


  Dráha  5 / 2019

  OBSAH:

  • Aktuální stav mechanik na síti ŽSR v letech 2016 - 2019
  • Otevření úzkorozchodné trati v Pribylině v Muzeu liptovskej dediny
  • Ohliadnutie za žltými vlakmi do Humenného
  • GVD 2018/2019 na sieti Železníc Slovenskej republiky
  • Krátké zprávy
  • Výluka Banská Bystrica - Čremošné
  • Nejen za českými vozidly ve městech Uzbekistánu (1. část)
Mírně zvlněnou krajinou blízko slovensko-maďarské
hranice u Pastovců projíždí 5. října 2018 motorový
vůz 812.031 v čele osobního vlaku 6056
ze Šahů do Čaty.
(foto Petr Hanák)
Okolo vjezdového mechanického návěstidla
žst. Heľpa v poloze „Volno“ projíždí 1. května 2018
maďarská „nohabka“ M61.017 se zvláštním vlakem
R 31055 jedoucím z Popradu do Maďarska.
(foto Petr Hanák)


  Dráha  4 / 2019

  OBSAH:

  • Vzpomínky na nákladní vlaky na sudoměřické lokálce
  • Přepravy kalamitního dřeva na Krnovsku a Bruntálsku
  • Rekreační vlaky KŽC 2018: provoz, stroje, výkony, zajímavosti i odklony
  • „Náhrady“ pod Krušnými horami
  • Krátké zprávy
  • Okulovka - Něbolči a Budogošč - Tichvin, minulost a současnost bývalých vojenských drah
  • Střípky z dopravy na ostrově Mauricius
  • Železnicí po Mořském pobřeží
  • Nová trať Jeruzalém - Tel Aviv
  • O konci tramvají T1 v Praze
  • Krátké zprávy
  • Úspěšný rozvoj tramvajové sítě na okraji Londýna
  • Tramvaje Tatra RT8D5M v Manile
Téměř v cíli své cesty byl dne 13. října 2018
zvěčněn „čmelák“ 770.541 ve službách dopravce
IDS CARGO. Za pár okamžiků mine vjezdové
návěstidlo stanice Bruntál a přistaví zde vozy
k nakládce. Kompozici fotografie dotváří kostel
Panny Marie Pomocné, na 672 metrů vysokém
Uhlířském vrchu.
(foto Petr Hinze)
Vůz Stadler právě projel jednosměrnou tratí
přes centrum Croydonu a bude se vracet přes
West Croydon na svou konečnou v Beckenham Jct.
Tento úsek je limitující pro další
rozvoj sítě.
(foto Richard Saidl, 27. 10. 2017)


  Dráha  3 / 2019

  OBSAH:

  • Tři desetiletí Mikulášských jízd v Letohradu
  • Slovenské „dvojičky“ na severu Čech
  • Nasazení hnacích vozidel ČD v GVD 2019/2020
  • Konec dep kolejových vozidel ČD
  • Krátké zprávy
  • Železnice v černobylské zóně
  • Další redukce alpských lyžařských vlaků
  • Rašelinové železnice v Gnarrenburgu
  • IC vlakem po normálním rozchodu z Budapešti do Mukačeva
  • 110 let MHD v jihočeské metropoli v elektrické trakci
  • Krátké zprávy
Pronajaté lokomotivy Vectron Českých drah vozí
prestižní vlaky kategorie EC z Prahy až do
severoněmeckého Hamburku, resp. Kielu. Elektrická
lokomotiva 193 290 v čele EC 173 „Hungaria“
se blíží k železniční zastávce Řež.
(foto Pavel Bittner, 5. 2. 2019)
Od příštího GVD vystřídá České dráhy z Prahy do
Tanvaldu dopravce Arriva a tím bude ukončeno mj.
i nasazení klasických souprav na páru rychlíků
1146/1149, který je veden motorovými lokomotivami
řady 754. Na snímku z 3. srpna 2013 přijíždí
motorová lokomotiva 754.044 v čele tanvaldského
rychlíku do železniční stanice Kropáčova Vrutice.
(foto Pavel Bittner)


  Dráha  2 / 2019

  OBSAH:

  • Ing. Pavel Skála
  • Rekonstrukce příjezdu prezidenta T. G. Masaryka z exilu po 100 letech
  • Poslední parní turnus v Brně (dokončení)
  • Téměř úplný konec návěstní mechaniky na Horňácku
  • Modernizace infrastruktury 2018
  • Krátké zprávy
  • Skanzen Rudy
  • Muzeum Ťosovské úzkokolejky
  • Městská doprava v Torontu – metro (dokončení)
  • Krátké zprávy
  • Statistika
Obě barevné lokomotivy 498.106 a 475.1142
z posledního turnusu při nočním odpočinku
v depu Brno dolní.
(foto Bohumil Skála, 2. 10. 1978)
Ve stanici Chrlice se v pátek 26. května 1978 setkal
vlak Os 4011 jedoucí z Brna do Přerova tažený
strojem 475.1142 s vlakem Os 4008 jedoucím
opačným směrem v čele s lokomotivou 475.101.
(foto Drahoš Švestka)


  Dráha  1 / 2019

  OBSAH:

  • Poslední parní turnus v Brně (1. část)
  • Žilinské „náhrady“
  • ČD Cargo na „švestkové dráze“
  • Stroje SÚD Teplice na vejprtské dráze
  • Trojče se vrátilo pod tatranské troleje aneb legendární tatranská električka EMU opět v provozu
  • Krátké zprávy
  • Helská železnice, dárek válečných let
  • Písková úzkokolejka v Tveru
  • Městská doprava v Torontu - metro (1. část)
  • Statistika
Dne 1. prosince 1973 byla pořízena fotografie
parní lokomotivy 475.113, motorového vozu
M 296.2025 a elektrické jednotky SM 488.0004
na brněnském hlavním nádraží.
(foto Jaroslav Kocourek)
Sněhová fréza bojuje s přívalem sněhu.
(foto ASEA, archiv Karel Sellner)


© SPŽ