Vydává:
NADATUR
Šéfredaktor:
Dana Altmanová
Redakční rada:
Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek
Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755
Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com
Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.
|
|
Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2025
 |
 |
Dráha
12
/ 2025
OBSAH:
- Vojtův „baňok“
- Jak dobrodruh Fikáček k jindřichohradeckým úzkokolejkám přišel
- Manipuláky a jednotlivé vozové zásilky – odklony Stará Paka (dokončení)
- Motorové lokomotivy řady 2050 ÖBB
- Podzimní Lokopiknik v Budapešti
- Putování po italských železničních muzeích (5. část)
- Pražské dvounápravové tramvaje po roce 1974 (2. část)
- Krátké zprávy
|
Souprava vozidel JHMD se během září a října objevila netradičně na trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Jednalo se o čtyři chopperdozátory společně s lokomotivu 702.901 (T 29.014), která loni prošla celkovou opravou ve vlastních dílnách JHMD po téměř 15 letech odstavení. Celá souprava pochází ze začátků provozu JHMD, kdy byl kladen vysoký důraz na pořízení těžké mechanizace. Lokomotiva byla zakoupena spolu s podbíječkou Plasser & Theurer 75 W od Sokolovské uhelné, s čímž souviselo přerozchodování
z 900 mm na 760 mm. Vozy byly pořízeny na Ukrajině, načež prošly celkovou modernizací v Rumunsku. Snímek vznikl 15. října 2025 nedaleko Slezských Rudoltic, kde byla ještě ten den vozidla naložena na silniční soupravu a odvezena „domů" do Kamenice nad Lipou.
(foto Dalibor Palko)
|
Do železniční stanice Marchegg přijíždí v čele nákladního vlaku motorová lokomotiva
2050.016 ÖBB.
(foto Pavel Bittner, 23. 5. 1996)
|
 |
 |
Dráha
11
/ 2025
OBSAH:
- Tragická železniční nehoda u Řikonína
- Konec lokálky Piešťany – Vrbové
- Dopravní služba na prostějovském místním nádraží ve smutném finále
- Krátké zprávy
- „Brejlovec“ 750.163 pod Ještědem
- Krátké zprávy
- Elektrická jednotka Mat ´64 v pravidelném provozu na nizozemské železnici Valleilijn
- Ohlédnutí za „klasikami“ do Oberstdorfu
- Motorové vozy 117-187 a 289 zpět u MÁV-START
- S VlakFestem poprvé na Kavkaz (dokončení)
|
Dvacetiminutové zpoždění umožnilo dnes již neopakovatelné setkání všech tří tehdejších „klasik“ a současně čtyř lokomotiv řady 218 v odbočné stanici Immenstadt. Mrazivého dopoledne 19. ledna 2019 deset minut před jedenáctou hodinou odjíždí z první koleje za hukotu motoru zrychlujícího stroje 218 487 mírně zpožděný IC 2084 „Nebelhorn“ z Oberstdorfu do Hamburku. Současně se vedle chystá ke svému odjezdu delší souprava IC 2012 „Allgäu“ s 218 435 v čele dvojice lokomotiv. U nástupiště třetí koleje pak právě zastavila 218 447 s třívozovým „alexem“, aby zde vyčkala příjezdu kmenového vlaku z Lindau, na jehož konec vozy do Mnichova nasune.
(foto Ondřej Janiš) |
Pravděpodobně již jen půl roku bude možné potkávat dvojice lokomotiv řady 218 v čele vlaků intercity pod velikány Allgäuských Alp. Dřívější odjezd vlaku IC 2012 z Oberstdorfu z důvodu jízdy odklonem umožnil 15. června 2021 zachytit vlak na neobvyklých místech. Dvojice lokomotiv 218 491 a 218 401 před několika minutami opustila v čele devítivozové soupravy stanici Immenstadt na začátku své dlouhé cesty do Stuttgartu a dále do Dortmundu. Kulisu dálkového spoje tvoří skalnaté vrcholy 1 749 m vysokého Stuibenu a o 23 metrů vyššího Buralpkopfu.
(foto Ondřej Janiš) |
 |
 |
Dráha
10
/ 2025
OBSAH:
- První konec lokomotivní řady 752 u Českých drah
- Provoz řady 742.2 v jízdním řádu 2024/2025
- „Manipuláky“ a jednotlivé vozové zásilky – odklony Stará Paka (1. část)
- Odklony na trati Trebišov – Vranov nad Topľou
- Letní vlakové výlety s Albatros klubem
- S „prasátkem“ do pražského podzemí
- Balaton 2025
- S VlakFestem poprvé na Kavkaz (1. díl)
- Putování po italských železničních muzeích (4. část)
- Madeira – nejen ostrov věčného jara, ale také malý ráj lanovek (dokončení)
- Krátké zprávy
|
Táhlé stoupání v mezistaničním úseku Podlešín – Slaný zdolává motorová lokomotiva 743.212 v čele spěšného vlaku 1494.
(foto Pavel Bittner, 13. 5. 2025)
|
Ze silničního nadjezdu ve Vranovském Dlhém lze v dopoledních hodinách fotografovat nákladní vlaky ve směru do Strážskeho. Obdobně vznikl i snímek manipulačního vlaku Mn 89903 jedoucího 12. srpna 2025 z Trebišova do Strážskeho. S prázdnou ucelenou soupravou 25 vozů Eas svižně na rovném úseku mezi Vranovem nad Topľou a Nižným Hrabovcem projížděl letitý „pegas“ 751.074 ZSSKC. Tato lokomotiva byla v roce 1967 vyrobena v Lokomotivce ČKD Praha pod výrobním číslem 7079
v 1. výrobní sérii.
(foto Petr Hanák)
|
 |
 |
Dráha
9
/ 2025
OBSAH:
- Hrušovanské oslavy i loučení
- Jarní odklonová smršť na „žatecké“ trati
- Nejen „městská“ znovu ožila
- Změny u motorových jednotek RegioSprinter v České republice
- Provoz lokomotiv řady 741.7 v „enháčku“
- Autonomní vlaky na trati Kopidlono – Dolní Bousov
- Madeira – nejen ostrov věčného jara, ale také malý ráj lanovek (1. část)
- Železnice Kurobe Gorge
- Statistika
|
Titulní fotografie patří letošnímu trháku jara. Odklonová vozba na trati Plzeň – Žatec –
Chomutov přilákala velké množství nejen tuzemských fotografů. Bezesporu nejsledovanějšími se staly odklonové uhelné vlaky v relaci Nové Sedlo u Lokte – Plzeň, které čítaly většinou 30 vozů, a spatřit jsme na nich mohli hned čtveřici lokomotiv. Takový pohled se nám naskytl i 11. dubna 2025, kdy se s vlakem Pn 66503 představuje dvojice plzeňských „brejlovců“ 750.287 + 235. O postrk se toho dne postaralo „dvojče tranzistorů“ 742.216 + 437. V jednom z nejhezčích úseků tratě sjíždí „ostře sledovaný vlak“ do údolí řeky Střely s četnými chatovými osadami, mosty, skalami a tunely nacházejícími se v traťovém úseku Mladotice – Plasy.
(foto Jan Janda)
|
Na záběru z 20. června právě přijíždí do stanice Plasy vlak Nex 60124 tvořený mimořádně postrkovými lokomotivami 742.433 + 323. O vedení vlaku se postaral „brejlovec“ 750.287, který v Chomutově po spojení se strojem 750.388 přešel na obratový vlak uhlí do Plzně.
(foto Jan Janda)
|
 |
 |
Dráha
8
/ 2025
OBSAH:
- Tenkrát před 30 lety ... na trati z Přerova do Brna
- Tomášovská spojka
- Nasazení hnacích vozidel ZSSK a ZSSK Cargo v GVD 2024/2025
- Řada 263 ČD dojezdila
- Proměny slovenské elektrizace
- 714 opět v Moldavě
- Odklony přes Horšovský Týn
- The Canadian
- Putování po italských železničních muzeích (3. část)
- Česká stopa ve Švédsku
- Krátké zprávy
- Lisabon a jeho tramvaje na jaře roku 2025
|
Pestrobarevný had kontejnerů na dřevní štěpku se v úseku Zvolen – Tomášovce obvykle ukrývá pod rouškou tmy. Z důvodu dlouhodobé výluky trati v úseku Kozárovce – Nová Baňa je nyní pár vlaků Nex 47648/47649 z rakouského Sankt Michaelu veden po své pravidelné trase do Bratislavy-Petržalky a dále odklonem přes Žilinu. Jeho příjezd do cílové stanice tak bývá často opožděn. Stejně tak tomu bylo dne 4. dubna 2025, kdy ho první sluneční paprsky dostihly v mezistaničním úseku Kriváň – Lovinobaňa.
(foto Milan Sáblík)
|
Úrodná a současně liduprázdná krajina slovensko-maďarského pohraničí mezi Jesenským a Rimavskou Sečí byla dne 28. dubna 2025 svědkem ojedinělého výskytu stroje 751.129 v čele Mn 83101, vytíženého zátěží do maďarského Bánrévé. Za vlakem je vidět kolejová konfigurace dálkově ovládané výhybny Vinohrady.
(foto Milan Sáblík)
|
 |
 |
Ročenka Dráhy
2024
/ 2025
OBSAH:
- Kalendárium 2024
- Budování trati rychlodráhy na Letiště Václava Havla, resp. Kladna v roce 2024
- Železniční zkušební okruh 2024
- Škoda Group 2024
- Trolejbusy Škoda Group v roce 2024
- Novinky ve vozidlovém parku České dráhy v roce 2024
- Nedakonice aneb nejen příběh někdejší stykové stanice
- Proměny trati 250 (1. část)
- Není „čtyřka“ jako „čtyřka“. Padesát let řady 754 (T 478.4)
- Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2024
|
| |
|
 |
 |
Dráha
7
/ 2025
OBSAH:
- Významné elektrické vozy a jednotky Československých státních drah a Českých drah
- První „retro“ 750.7 ČD
- Dvě ze sta. Čtyřicáté výročí aktivace reléových staničních zabezpečovacích zařízení typu ECM-Č
- Za „černým zlatem“ na severozápad Čech (dokončení)
- Změny na tratích Pečky – Kouřim a Bošice – Bečváry
- Bílý kámen 2025 téměř bez účasti Českých drah
- Znovuzrodenie Tisza-parti Kisvasút
- „Rakouská“ lokomotiva E 18 (DRB E 18 2)
- Odvoz vozů lanové dráhy na Petřín
- Brněnské trolejbusy Škoda 21 Tr dojely na svou poslední konečnou
|
Elektrická jednotka řady 460 projíždí mezistaničním úsekem Štětí – Hoštka.
(foto Pavel Bittner, květen 2007) |
Traťový úsek Jihlava – Okříšky patří bezesporu k těm nejhezčím nejen na Vysočině. K jeho atraktivitě nyní přispívá i provoz barevných „brejlovců" v čele rychlíků „Rožmberk". Dne 1. července 2025 se do čela vlaku R 661 postavil „catr" 750.705, který na snímku z Číchova právě opouští údolí Jihlavy a začíná stoupat k Okříškám.
(foto Milan Sáblík) |
 |
 |
Dráha
6
/ 2025
OBSAH:
- Teoretický konec „osmsetdesítek“ v Kutné Hoře
- Lokomotivy řady 742 na ústupu, ale 742.346 přesto i po 42 letech stále v provozu
- Řada 845 mezi vinohrady
- Přesuny motorových lokomotiv ČD Cargo
- Za „černým zlatem“ na severozápad Čech (2)
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (dokončení)
- Lesní železnice ve Vişeu de Sus na rozcestí
- Putování po italských železničních muzeích (2. část)
- Nečekaný návrat souprav T3 PX do brněnských ulic
|
Motorová lokomotiva 754.022 v čele osobního vlaku 7418 opouští železniční zastávku Hradec u Stoda a vydává se na další cestu do cílové stanice Domažlice.
(foto Pavel Bittner, 25. 6. 2024)
|
Zvláštní jízda pro fotografy a odvaha vlakové čety umožnila pořízení snímku parního vlaku na již nepojížděné odbočce Ştevioara v pozadí s nejvyšší horou přilehlého hřebenu, 1 927 m vysokou Toroiagou. Odlesnění skýtá mimořádné pohledy na vedení úzkorozchodky v horách, bohužel nejvýše položené úseky již nejsou v pravidelném provozu.
(foto Andrej Hoffman, 7. 4. 2025)
|
 |
 |
Dráha
5
/ 2025
OBSAH:
- Významné elektrické lokomotivy Československých státních drah a Českých drah (2. část)
- Co je nového v jízdním čádu 2025 (5. díl)
- Výluky na Liberecku
- Za „černým zlatem“ na severozápad Čech (1. část)
- Rozdělená trať Kúty – Veselí nad Moravou
- „Žraloci“ v České Třebové
- Tiché loučení
- „Zázrak“ v údolí Bystrzyce
- Z Łódže do Pabianic a Konstantynówa Łodzkého opět tramvají
|
V neděli 16. března 2025 se narychlo podařilo uspořádat vlak pro železniční fotografy připomínající provoz manipulačních vlaků na ozubnicové trati, na které měsíc poté začaly výluky a plánovaná rozsáhlá oprava i rekonstrukce. Po domluvě s ČD Cargo byla sestavena souprava v Turnově a využita lokomotiva 743.004 v původně laděných barvách. Na snímku je před nájezdem na ozubnici v Kořenově, kde ještě nebyla nouze o sníh a nízké teploty, a proto posunovač v „hytláku“ zatopil v kamnech.
(foto Petr Holub)
|
Fotografie na straně 44 (k článku na straně 17): Jedno z kultovních míst se nachází u Riedlovy hrobky, kde je trať překlenuta jediným mostem.
Zároveň se trať noří i z Dolnopolubenského tunelu o délce 166 metrů. Z něj v odpoledních hodinách 16. března vykukuje i čelo čtvrtého „elektronika“. Ozubnicové lamely, které jsou zde neodmyslitelným prvkem, byly z prvních, jež byly rozebrány od započetí výluk 15. dubna 2025.
(foto Petr Holub)
|
 |
 |
Dráha
4
/ 2025
OBSAH:
- Před čtyřiceti lety („Týden historického provozu“ ve vzpomínkách účastníků)
- Lubská lokálka
- „Hanáckou lokálkou“ (nejen) v roce 2024
- Ukončení strojní služby ve Veselí nad Moravou
- Provoz motorových vozů řady 854 ČD v jízdním řádu 2024/2025
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (4. díl)
- „Nohaby“ společnosti Kárpát Vasút
- Vzpomínám často na „01“... Vzpomínka na muzejní lokomotivu 1080.01 ÖBB
- Krátké zprávy
- Putování po italských železničních muzeích (1. část)
- Krátké zprávy
- Pražské metro oslavilo 50. výročí
- Statistika
|
Spěšný vlak 1554 „Jizera“ složený z motorových vozů 854.014 a 854.008 a přípojného vozu řady Bdtn757 přijíždí do železniční stanice Kropáčova Vrutice.
(foto Pavel Bittner, 6. 4. 2025)
|
Dne 15. května 2024 pendlovala po celý den mezi Olomoucí, Senicí na Hané a Drahanovicemi fotogenická dvojice barevně sladěných motorových vozů 843.002 a 843.022. Snímek vlaku Os 14018 ze Senice na Hané do Olomouce byl pořízen z nadjezdu ulice Štítného v Olomouci.
(foto Tomáš Kašpařík)
|
 |
 |
Dráha
3
/ 2025
OBSAH:
- Významné elektrické lokomotivy Československých státních drah a Českých drah (1. část)
- Bateriová jednotka v Čechách
- Elektrické jednotky řady 640.2 ČD
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (3. díl)
- Nastavení železničního systému Unie
- Železniční přepravy do elektrárny Mátra
- Krátké zprávy
- Více než 50 let provozu – v Düsseldorfu dojezdily legendární tramvaje Düwag GT8SU
|
Přestože jsou elektrické jednotky řady 640.2, které před nedávnem ovládly elektrickou regionální vozbu v Olomouckém kraji, téměř novými vozidly, stane se záběr jednotky RegioPanter 640.224 zastavující 20. června 2024 jako vlak Os 3835 Vyškov na Moravě – Uničov v Měrovicích nad Hanou zanedlouho historií. Již v únoru letošního roku totiž konečně započala výstavba nové moderní trati mezi Přerovem a Brnem, a to právě v úseku Kojetín – Nezamyslice, který bude téměř celý přeložen do nové stopy.
(foto Tomáš Kašpařík) |
|
 |
 |
Dráha
2
/ 2025
OBSAH:
- Vzpomínka na Martina Škodu
- Za doc. Ing. Jaroslavem Opavou, CSc.
- Rok 2024 – bozk smrti pre Čiernohronskú železnicu (ČHŽ)?
- Se „zeleným antonem“ do Lužických hor
- Koridorové loučení s jednou velkou érou a silnou generací
- Krátké zprávy
- Před dvaceti lety – bohuslavický sprint
- Konec mechanických závor ve stanici Sokolnice-Telnice
- Co je nového v jízdním řádu 2025 (2. díl) Nasazení hnacích vozidel ČD
- „Lišky“ na prahu roku 2025
- Spěšný vlak „Šumava“ v motorových vozech
- Po 27 letech opět vlakem do Świeradówa-Zdróje
- Kam na dovolenou? Do neznáma!
- Statistika
|
Noční setkání parních lokomotiv ČHŽ č. 7 a č. 1 se uskutečnilo ve výhybně Vydrovo-Korytárske.
(foto Karel Pryl, 27. 1. 2018) |
|
 |
 |
Dráha
1
/ 2025
OBSAH:
- Krátké zprávy
- Významné motorové lokomotivy Československých a Českých drah (2. část)
- Co je nového v jízdním řádu 2025
- Demolice báňského třídiče v Handlové
- Netradiční povodňové odklony
- Nakládka řepy ve východních Čechách
- Provozní zajímavosti z přeprav ČDC
- Modernizované „rosničky“ u firmy TSR CZ
- Trati do belgického Žatce bylo 170
- „Sergeje“ v Srbsku
- Cukrovarská dráha v dominikánské La Romaně
- Vlakotramvaj v Nordhausenu na úzkém rozchodu
|
S koncem jízdního řádu 2023/2024 dojezdily lokomotivy řady 151 na žilinském rameni
a vrátily se z Bohumína do Prahy Vršovic. V současném grafikonu jim zůstal jen dvoudenní oběh na trati Praha – Děčín. Na snímku projíždí „pernerka" 151.006 s rychlíkem R 681 mezi bývalou a současnou zastávkou Praha-Podbaba.
(foto Jaromír Bittner, 4. 1. 2025) |
Od 8. července do 20. září 2024 probíhaly ve Frýdlantském výběžku nepřetržité výluky. Železniční svršek bylo třeba vysypat novým štěrkem, který se dovezl ve výsypných vozech Faccs. V úterý 17. září byl sestaven vlak s ucelenou soupravou 26 vozů po vykládce s cílovou stanicí ve Vyškově na Moravě. Na atraktivní soupravě stanuli ve dvojčeti „elektronici“ 743.002
a 743.008. Jako vlak č. 54926 se vydali po zajímavé trase přes Novinský viadukt.
(foto Petr Holub) |
|
|