Vydává: NADATUR spol. s.r.o.

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755

Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com

Předlatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.

OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2019
 



  Dráha  11 / 2019

  OBSAH:

  • Informace mají cenu zlata a čas jsou peníze. Legendární informační systém Signaltron mizí po 50 letech z našich nádraží
  • Modelářský víkend v Pečkách a jeho doprovodný program na rozchodu 1 435 mm
  • Nové řady motorových vozů a jednotek v České republice
  • Krátké zprávy
  • První desetiletí společnosti LokoTrain
  • Krátké zprávy
  • Elektrické jednotky Škoda pro Lotyšsko
  • Lotyšsko: jedna země, pět rozchodů
  • Novinky z vozovny Hloubětín v Praze
  • Provoz českých trolejbusů v USA se chýlí ke konci
Ačkoli je stěžejním působištěm „škodovek“
LokoTrainu především nákladní doprava, čas od
času může nastat vcelku zajímavá podívaná, když
je některá z lokomotiv nasazena do čela osobní
soupravy. V tomto případě se lokomotiva 240.033
objevila v čele barevně sladěné soupravy
luxusního expresu Majestic Imperator jedoucího
z Vídně do Budapešti. Snímek byl pořízen dne
21. září 2019 nedaleko zastávky Szár.
(foto Jozef Veselei)
 


  Dráha  10 / 2019

  OBSAH:

  • Devadesát let železnice přes hřeben Bílých Karpat
  • Lokomotivy 754 v Železné Rudě
  • Železniční dílny v České Třebové oslavily 170. výročí
  • Kůrovec 2019 (Vyškovsko, Tišnovsko)
  • Opětovný návrat legendy 753.301
  • Nové technologie v přepravách dřeva
  • Päť rokov prevádzky Vectronov na Slovensku
  • Aktivity ČD Cargo v Rakousku
  • Bateriová jednotka ÖBB v provozu
  • Krátké zprávy
Dne 29. července 2018 proběhla v bratislavském
přístavu nakládka lokomotiv 723.710 a 711
na palubu lodi JUMBO III. Ta nezvyklý náklad
odvezla do bulharského přístavu Ruse. Zbytek
cesty do tureckých oceláren Isdemir lokomotivy
absolvovaly naložené na silničním podvalníku.
(foto Dalibor Palko)
 


  Dráha  9 / 2019

  OBSAH:

  • Setkání prototypů 2019
  • Krátké zprávy
  • Úzkorozchodné drezíny V 760 s motorem Honda
  • „Pegasy“ v RD Prievidza
  • Italská řada E 402A dojezdila, je z ní E 401
  • Šedesát let „sulzerů“ 060-DA
  • Krátké zprávy
  • Definitivní konec elektrických „Einheitslok“ u DB AG
  • Krátké zprávy
  • Rhônexpress
  • Trolejbusová doprava v Kaunasu
„Sulzery” řady 60 patří k železniční dopravě
v Rumunsku již 60 let. Elektrizace mnoha hlavních
tratí a úbytek výkonů pro motorové lokomotivy
způsobil, že počet aktivních strojů i oblasti jejich
nasazení jsou jen zlomkem původního rozsahu.
I v roce 2019 však lze tyto lokomotivy elegantních
tvarů potkat v provozu. Mezi chuchvalci mlhy,
držící se jednoho červnového rána v údolí řeky Olt,
projíždí 60-1036 s osobním vlakem do Podu Olt.
(foto Ondřej Janiš)
Za mohutného dunění dvou licenčních motorů
Sulzer - 12 LDA 28 v přípřežní 06.127 a 6 LDA 28
ve vlakovém „fauru“ 55.013 - zdolává
vyrovnávkový vlak z elektrárny Bobov Dol prudké
stoupání do uhelného dolu ve Stanjanci. Přípřež
velkého a malého „sulzera“ bylo takto možné
potkávat až do léta roku 2015, kdy provoz
převzaly „raguliny“ řady 07 BDŽ a následně
o rok později soukromý dopravce. Od té doby
jsou v barvách společnosti TBD Cargo na této
bulharské lokální trati opět v provozu
původem rumunské stroje řady 06.
(foto Ondřej Janiš, 20. 8. 2014)


  Dráha  8 / 2019

  OBSAH:

  • Technická knihovna dopravy si připomněla stovku
  • Dubňany - čtvrtstoletí bez lignitu
  • Krátké zprávy
  • Vlakem na „Bílý kámen“ i v roce 2019
  • Kůrovec 2019 (Kutnohorsko)
  • „Parohům“ v Otradovicích odtroubilo
  • Oživení vleček?
  • Originální výměna konstrukce mostu přes Mži u Pňovan
  • Krátké zprávy
  • Sandaoling rok poté
  • Indiánské léto (dokončení)
  • Krátké zprávy
  • „Britky“ v Maďarsku
  • Průmyslová dráha ve Staßfurtu
  • „Trojčata“ vozů T6 v Brně realitou
Parní lokomotiva řady JS uhelných dolů Sandaoling
nedaleko města Hami (též Kumul) v Ujgurské
autonomní oblasti Číny (Sin-ťiang) sjíždí se
soupravou ložených vozů od násypek hlubinného
dolu Erjing do stanice Nanzhan. Zde se
z jednotlivých vlaků tvoří delší ucelené soupravy,
které odváží motorová lokomotiva řady DF8B.
V pozadí se rýsuje hřeben čtyřtisícovek
nejvýchodnějšího výběžku pohoří Ťan-šan.
(foto Pavel Matoušek, 18. 1. 2019)
Lokomotivy 781.529, 578 a 600 zatěžují poslední
pole mostu přes Mži u Pňovan při zatěžkávací
zkoušce 27. dubna 2019.
(foto Jaromír Bittner)


  Ročenka Dráhy  2018 / 2019

  OBSAH:

  • Kalendárium 2018
  • Skupina Škoda Transportation 2018
  • ŠKODA ELECTRIC 2018
  • Siemens: Dekarbonizace železniční dopravy
  • Železniční zkušební okruh 2018
  • Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2018
  • Lokomotivy 743 - 30 let provozu v souvislostech
  • Nostalgické jízdy roku 2018
  • Statistika 2018
Autory fotografií na titulní straně časopisu
Dráha Ročenka 2018/2019 jsou Pavel Bittner
(lokomotivy) a Martin Černý (městská doprava).
 


  Dráha  7 / 2019

  OBSAH:

  • „Pražské jaro“ v roce 1969
  • Moravská západní dráha po 130 letech (dokončení)
  • Historickými motoráky střední Hanou
  • Odklony u jezera Chmelař 2019
  • Krátké zprávy
  • Indiánské léto (2. část)
  • Bad Feilnbach - poslední bavorská rašelinová dráha
  • Jedno a čtvrt století pozemní lanovky Como - Brunate
  • Krátké zprávy
Ranní vlak z Chamy do Antonita před křížením
se silnicí č. 17 u Coxo (2 872 m n. m.) a následným
4‰ stoupáním přes Cumbres Pass s nejvyšším
bodem na trati, ležícím v nadmořské výšce 3 052 m.
(foto Svatopluk Šlechta, Coxo 28. 9. 2018)
Od začátku platnosti GVD 1979/1980 byl expres
„Vindobona“ veden ve formě klasické soupravy.
V rakouské pohraniční stanici Gmünd NÖ čeká
lokomotiva 556.0431 (zrušena v prosinci 1980)
na jeho příjezd z Vídně, aby ho odvezla
za „železnou oponu“ do Českých Velenic.
(foto Jan Marvan)


  Dráha  6 / 2019

  OBSAH:

  • Moravská západní dráha po 130 letech (1. část)
  • „Hvozdnický expres“ už jezdí pět let
  • Kůrovcová kalamita 2019 (1. část)
  • Motorové jednotky 813.2 pro KŽC Doprava
  • Úzkokolejky v Petrohradě a okolí
  • Krátké zprávy
  • Indiánské léto (1. část)
  • Provoz trolejbusů Škoda 14Tr v Opavě ukončen
  • Nejen za českými vozidly ve městech Uzbekistánu (dokončení)
Pod panoramatem Hradčan byla 22. března 2019
zdokumentována jízda protokolárního vlaku
jedoucího z Prahy hl. n. do Prahy-Čakovic.
(foto Petr Zobal)
V roce 2003 se na manipulačních vlacích mezi
Prostějovem a Dzbelem často objevovala lokomotiva
751.144. Záběr pořízený 25. září 2003 ji zachytil
s vlakem 81601 před zastávkou Zdětín u Prostějova.
Za lokomotivou je řazen prázdný vůz od přepravy
chemických hnojiv vracející se ze Dzbele,
nízkostěnný vůz s řezivem ze Ptení, krytý vůz
pro přepravu spěšnin a služební vůz.
(foto Tomáš Kašpařík)


  Dráha  5 / 2019

  OBSAH:

  • Aktuální stav mechanik na síti ŽSR v letech 2016 - 2019
  • Otevření úzkorozchodné trati v Pribylině v Muzeu liptovskej dediny
  • Ohliadnutie za žltými vlakmi do Humenného
  • GVD 2018/2019 na sieti Železníc Slovenskej republiky
  • Krátké zprávy
  • Výluka Banská Bystrica - Čremošné
  • Nejen za českými vozidly ve městech Uzbekistánu (1. část)
Mírně zvlněnou krajinou blízko slovensko-maďarské
hranice u Pastovců projíždí 5. října 2018 motorový
vůz 812.031 v čele osobního vlaku 6056
ze Šahů do Čaty.
(foto Petr Hanák)
Okolo vjezdového mechanického návěstidla
žst. Heľpa v poloze „Volno“ projíždí 1. května 2018
maďarská „nohabka“ M61.017 se zvláštním vlakem
R 31055 jedoucím z Popradu do Maďarska.
(foto Petr Hanák)


  Dráha  4 / 2019

  OBSAH:

  • Vzpomínky na nákladní vlaky na sudoměřické lokálce
  • Přepravy kalamitního dřeva na Krnovsku a Bruntálsku
  • Rekreační vlaky KŽC 2018: provoz, stroje, výkony, zajímavosti i odklony
  • „Náhrady“ pod Krušnými horami
  • Krátké zprávy
  • Okulovka - Něbolči a Budogošč - Tichvin, minulost a současnost bývalých vojenských drah
  • Střípky z dopravy na ostrově Mauricius
  • Železnicí po Mořském pobřeží
  • Nová trať Jeruzalém - Tel Aviv
  • O konci tramvají T1 v Praze
  • Krátké zprávy
  • Úspěšný rozvoj tramvajové sítě na okraji Londýna
  • Tramvaje Tatra RT8D5M v Manile
Téměř v cíli své cesty byl dne 13. října 2018
zvěčněn „čmelák“ 770.541 ve službách dopravce
IDS CARGO. Za pár okamžiků mine vjezdové
návěstidlo stanice Bruntál a přistaví zde vozy
k nakládce. Kompozici fotografie dotváří kostel
Panny Marie Pomocné, na 672 metrů vysokém
Uhlířském vrchu.
(foto Petr Hinze)
Vůz Stadler právě projel jednosměrnou tratí
přes centrum Croydonu a bude se vracet přes
West Croydon na svou konečnou v Beckenham Jct.
Tento úsek je limitující pro další
rozvoj sítě.
(foto Richard Saidl, 27. 10. 2017)


  Dráha  3 / 2019

  OBSAH:

  • Tři desetiletí Mikulášských jízd v Letohradu
  • Slovenské „dvojičky“ na severu Čech
  • Nasazení hnacích vozidel ČD v GVD 2019/2020
  • Konec dep kolejových vozidel ČD
  • Krátké zprávy
  • Železnice v černobylské zóně
  • Další redukce alpských lyžařských vlaků
  • Rašelinové železnice v Gnarrenburgu
  • IC vlakem po normálním rozchodu z Budapešti do Mukačeva
  • 110 let MHD v jihočeské metropoli v elektrické trakci
  • Krátké zprávy
Pronajaté lokomotivy Vectron Českých drah vozí
prestižní vlaky kategorie EC z Prahy až do
severoněmeckého Hamburku, resp. Kielu. Elektrická
lokomotiva 193 290 v čele EC 173 „Hungaria“
se blíží k železniční zastávce Řež.
(foto Pavel Bittner, 5. 2. 2019)
Od příštího GVD vystřídá České dráhy z Prahy do
Tanvaldu dopravce Arriva a tím bude ukončeno mj.
i nasazení klasických souprav na páru rychlíků
1146/1149, který je veden motorovými lokomotivami
řady 754. Na snímku z 3. srpna 2013 přijíždí
motorová lokomotiva 754.044 v čele tanvaldského
rychlíku do železniční stanice Kropáčova Vrutice.
(foto Pavel Bittner)


  Dráha  2 / 2019

  OBSAH:

  • Ing. Pavel Skála
  • Rekonstrukce příjezdu prezidenta T. G. Masaryka z exilu po 100 letech
  • Poslední parní turnus v Brně (dokončení)
  • Téměř úplný konec návěstní mechaniky na Horňácku
  • Modernizace infrastruktury 2018
  • Krátké zprávy
  • Skanzen Rudy
  • Muzeum Ťosovské úzkokolejky
  • Městská doprava v Torontu – metro (dokončení)
  • Krátké zprávy
  • Statistika
Obě barevné lokomotivy 498.106 a 475.1142
z posledního turnusu při nočním odpočinku
v depu Brno dolní.
(foto Bohumil Skála, 2. 10. 1978)
Ve stanici Chrlice se v pátek 26. května 1978 setkal
vlak Os 4011 jedoucí z Brna do Přerova tažený
strojem 475.1142 s vlakem Os 4008 jedoucím
opačným směrem v čele s lokomotivou 475.101.
(foto Drahoš Švestka)


  Dráha  1 / 2019

  OBSAH:

  • Poslední parní turnus v Brně (1. část)
  • Žilinské „náhrady“
  • ČD Cargo na „švestkové dráze“
  • Stroje SÚD Teplice na vejprtské dráze
  • Trojče se vrátilo pod tatranské troleje aneb legendární tatranská električka EMU opět v provozu
  • Krátké zprávy
  • Helská železnice, dárek válečných let
  • Písková úzkokolejka v Tveru
  • Městská doprava v Torontu - metro (1. část)
  • Statistika
Dne 1. prosince 1973 byla pořízena fotografie
parní lokomotivy 475.113, motorového vozu
M 296.2025 a elektrické jednotky SM 488.0004
na brněnském hlavním nádraží.
(foto Jaroslav Kocourek)
Sněhová fréza bojuje s přívalem sněhu.
(foto ASEA, archiv Karel Sellner)


© SPŽ