Stránky Přátel Železnic, Dráha
Dráha

Vydává: NADATUR

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755


Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com


Předplatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.


OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


  ZPĚT
 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2022
 


Nakladatelství Nadatur, spol. s r.o., vydalo novou publikaci „EXPORT RINGHOFFER“. Objednávat můžete již nyní, více informací na www.nadatur.com  
 


  Dráha  5 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (pozdvižení na Novině)
  • Zubrnická museální železnice hostila parního „komarka“ na jeho předposlední jízdě
  • Utichající „brumlání“ 310 DR na Moravě (a ve Slezsku)
  • „Sedmsetčtrnáctky“ také v Podbeskydí
  • Zkoušky elektrické lokomotivy ET43 Dragon na síti Správy železnic
  • Kůrovec 2022 (2. díl). Z údolí Svatavy
  • Vlaky v údolí Berounky
  • Co přináší jízdní řád 2022? (5. díl)
  • Žuławská zahradní železnice
  • Dráha na ostrově Langeoog
  • Krátké zprávy, statistika
  • Tramvaje v Krefeldu
Od otevření automobilky Hyundai v Nošovicích jsou pro trať mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou u Frýdku-Místku typické především dlouhé soupravy s autovozy, případně s kontejnery. Podle potřeby zde však jezdí i daleko kratší vlaky, kterými se vozí různé kusové zásilky nebo i vozy k opravě. To byl i případ pouze dvouvozového Mn 80065, v jehož čele vjíždí dne 15. prosince 2020 do žst. Frýdek-Místek stroj 751.219.
(foto Jan Šantrůček)
S tlumeným duněním motoru K 6 S 310 DR v útrobách se rozjíždí s několikavozovým Mn 80033 stroj 771.099 od Biocelu Paskov, jehož areál tvoří nezaměnitelnou kulisu v pozadí a kterému dominuje 151 metrů vysoký komín, viditelný z dalekého okolí.
(foto Jan Šantrůček)

  Dráha  4 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety (vlakem do Afriky)
  • Úzkorozchodné železnice na Sokolovsku (4. část)
  • Motoráčky z Pardubic (4. část)
  • Prezentační jízda Gepard express Brno - Flughafen Wien
  • Humanitární vlaky na Ukrajinu
  • Revitalizace trati Lovosice - Česká Lípa
  • Krátké zprávy
  • Kůrovec 2022 (1. díl) a další změny na Českolipsku
  • Co přináší jízdní řád 2022 (4. díl)
  • Krátké zprávy
  • Úzkorozchodná drážka cihelny Schumacher v Körbligenu aneb poslední polní drážka ve Švýcarsku
  • Železnice impregnačního závodu Czeremcha
  • Návrat lyžařských vlaků do rakouských Alp
Zatím stále relativně všudypřítomné motorové jednotky řady 814 jsou nasazovány i na trati 241 Okříšky – Znojmo. Motorová jednotka 914.197 + 814.197 míjí mechanickou předvěst do železniční stanice Moravské Budějovice.
(foto Pavel Bittner, 10. 11. 2021)
 

  Dráha  3 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety („osobákem“ do Bakova)
  • Vodní cesta Rohatec - Otrokovice a železnice
  • Krátké zprávy
  • Motoráčky z Pardubic (3. část)
  • „Lužickohorský rychlík“ - jeden z fenoménů roku 2021
  • Krátké zprávy
  • Odklony na „Žatecké“ v roce 2021
  • Co přináší jízdní řád 2022? (3. díl)
    Regionální doprava
  • „Pomalé dvojky“ opět v rychlíkové službě
  • Tramvaje v Santa Cruz de Tenerife
  • Ukončení provozu trolejbusů Škoda 25Tr v Brně
Loňský podzim nadprůměrně hýřil barvami. Vlak 14020 z Drahanovic do Olomouce tvořený jednotkou Stadler GTW 2/6 646.024 přijíždí 22. října 2021 do zastávky Olomouc-Hejčín. Ačkoli by tyto jednotky měly v současnosti zajišťovat velkou část výkonů v nezávislé trakci na území Olomouckého kraje, jsou vzhledem k problémům s kvalitou oprav prováděných firmou ZOS Zvolen denně z velké části nahrazovány vozidly řad 814 a 814.2, případně i 809, 810 nebo 843.
(foto Tomáš Kašpařík)
 

  Dráha  2 / 2022

  OBSAH:

  • Před 30 lety
  • Motoráčky z Pardubic (2. část)
  • Setkání motorových vozů v Lužné u Rakovníka
  • 50 let elektrických lokomotiv řady 123
  • U jezera Chmelař 2021
  • Neradostný podzim na „staré tišnovce“
  • Co je nového v jízdním řádu 2022 (2. díl)
    Nasazení hnacích vozidel ČD
  • Změny v Sokolovské uhelné a její kolejové dopravě
  • Lennská kočka - úzkorozchodná trať Uppsala - Lenna
  • Vlakotramvají ze Szegedu do Hódmezóvásárhely
  • Train de Luxe
  • Krátké zprávy
Elektrická lokomotiva 242.213 v čele soupravy Sp 1991 z Písku do Českých Budějovic byla zvěčněna mezi železniční zastávkou Heřmaň a stanicí Protivín.
(foto Pavel Bittner, 10. 9. 2021)
Minulý rok byl ve znamení dalšího úbytku mechanických návěstidel a předvěstí na trati 201. Motorový vůz 842.007 míjí dnes již snesené vjezdové mechanické návěstidlo železniční stanice Božejovice.
(foto Pavel Bittner, 23. 2. 2021)

  Dráha  1 / 2022

  OBSAH:

  • Tomáš Rezek
  • Před 30 lety
  • Úzkorozchodné železnice na Sokolovsku (3. část)
  • Lokomotivy řady 475.1 v Lovosicích
  • Motoráčky z Pardubic (1. část)
  • „Kozí dráha“ 2021
  • Konec návěstní mechaniky na Horňácku
  • Muzejní „elektriky“ v pohybu
  • Proměny osobní dopravy na Plzeňsku
  • Králův Dvůr na stejnosměrné soustavě
  • Sbohem lokálko. Opět
  • Co přináší jízdní řád 2022? (1. díl)
S novým jízdním řádem 2021/2022 vyjela hned 12. prosince 2021 poprvé i netrakční jednotka InterJet. Jako první byla nasazena 5. souprava na vlacích IC 557/562/563/554. Na snímku s lokomotivou 362.057 na večerním vlaku IC 554 při odjezdu z Prahy. Na odpoledním oběhu byl vlak doplněn třemi vozy Bmz235.
(foto Bohumil Skála)
Čerčanský motorový vůz 810.349 se blíží do svého cíle, kterým je koncová železniční stanice Trhový Štěpánov. Ta však s příchodem nového jízdního řádu zůstala bez pravidelné osobní dopravy.
(foto Pavel Bittner, 4. 10. 2021)

28. 5. 2022 © SPŽ 2022