Vydává: NADATUR spol. s.r.o.

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755

Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com

Předlatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.

OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2020
 



  Dráha  7 / 2020

  OBSAH:

  • Stoletá stovka
  • Krátké zprávy
  • 130 let dráhy ze Studénky do Bílovce
  • Hanácké léto na kolejích 2020 zahájeno
  • Motorová lokomotiva 704.019 s „bixovnou“ v Kamenickém Šenově
  • „Naposledy“ do Litvínova
  • Krátké zprávy
  • Dlouhá cesta za lokomotivami, které tahaly vlaky až do oblak
  • Rumunsko stále zajímavé
  • Tramvaje T2 a T2R v Liberci (1. díl)
  • Krátké zprávy
Lokomotiva ŠKODA 205 legendární řady 2-10-2
Santa Fe, původně dodaná v roce 1949
do Argentiny, je dnes vlastněná železničním
muzeem v Tubarau v Brazílii. Společně
s německým Jungem tu na objednávku vozí
turistické vlaky po hlavní trati společnosti
Ferrovia Tereza Cristina. Na snímku
je zvláštní vlak s lokomotivou ŠKODA 205.
(foto Svatopluk Šlechta, Tubarao 10. 3. 2020)
Jeden z původních „faurů" LH45H-093 v čele
loženého vlaku ukrajuje první stovky metrů na své
cestě k výsypce v areálu firmy Soda Govora.
V pozadí je vidět zdroj suroviny, lom na úbočí
hory Arnota ve výšce 1 183 metrů nad mořem.
(foto Milan Sáblík, 19. 5. 2015)


  Dráha  6 / 2020

  OBSAH:

  • Obnova staničnej budovy Veľké Ripňany
  • Grafikon vlakovej dopravy 2019/2020 na Slovensku
  • „Plecháč“ pod Železnými horami
  • Kůrovec 2020 (2. část)
  • Olomoucké „velké motory“ opět v kraji pod Velkým Kosířem
  • „Covidová“ doprava v pohraničí
  • Rašelinové dráhy Švédska
  • Waldenburgerbahn - dráha s nejuzším rozchodem ve Švýcarsku
  • Nostalgické tramvaje na nenostalgických linkách
  • Českobudějovický dopravní podnik sedmdesátiletý
  • 50 let od zrušení tramvajového provozu na rozchodu 1 000 mm v Ústí nad Labem
Zvolenská „čtyřka" v roli náhrady za stroj řady 757
v čele R 343 projíždí banskobystrickou místní částí
Karlovo v místech, kudy ještě v nedávné minulosti
vedla nad tratí nákladní lanovka do cementárny
v Šalkové. Lokomotiva 754.033 se v současné
době podrobuje hlavní opravě v ŽOS Zvolen
a existuje určitá šance, že v rámci opravy
obdrží retro nátěr, který nosila počátkem
devadesátých let.
(foto Milan Sáblík, duben 2018)
Tramvaj T3 ev. č. 6892 na lince č. 32 projíždí
12. května 2020 ulicí Dlabačov
pod kostelem sv. Rocha.
(foto Jaromír Bittner)


  Ročenka Dráhy  2019 / 2020

  OBSAH:

  • Kalendárium 2019
  • Železniční zkušební okruh 2019
  • Siemens Mobility: Vstříc novým úkolům v nákladní dopravě
  • ŠKODA ELECTRIC 2019
  • Škoda Transportation 2019
  • Novinky ve vozidlovém parku skupiny České dráhy v roce 2019
  • ČD Cargo v roce 2019
  • Dlouhá cesta k prototypům řady 842
  • Nostalgické jízdy roku 2019
  • Statistika 2019
   


  Dráha  5 / 2020

  OBSAH:

  • Motorová „kunovská kača“
  • Regionální železniční doprava v České republice 2020 (2. díl)
  • Aktuálně z JHMD
  • Odklony nejen na „žatecké“
  • Krátké zprávy
  • Maďarsko 2018 - 2019
  • Elektrická dráha v údolí Lockwitztal
Chvíľa oddychu pre 459 022 spoločnosti
KÁRPÁT Vasút, ktorá v dunajskom prístave
čaká na prekládku uhlia z nákladnej
lode do železničných vozňov, aby ich potom
dopravila do stanice Dunaújváros.
(foto Jozef Gulík)
Konec srpna loňského roku byl poslední
možností zachytit trať Šakvice - Hustopeče
u Brna v její původní podobě, neboť
krátce poté již započaly práce na její
elektrizaci spojené také s lokálními přeložkami
vedení trati. Právě jedním z dotčených
míst přibližně v polovině trati projíždí
27. srpna 2019 motorový vůz 810.455 jako
vlak 14622 z Hustopečí do Šakvic.
(foto Tomáš Kašpařík)


  Dráha  4 / 2020

  OBSAH:

  • Zůstalo jen úsilí, projekty a prototypy
  • S „věžákem“ pod Králický Sněžník
  • Železniční stanice Vlastec dálkově řízena
  • Regionální železniční doprava v České republice 2020 (1. díl)
  • Dřevo přes Vlárský průsmyk
  • Pomalý konec „dunajských lokálek“ v Rumunsku
  • Krátké zprávy
  • Železnice vojvodství Konin
Dne 30. června 2018 projížděl „Stříbrný šíp“
M 260.001 při své jízdě z Tábora do Písku
železniční stanicí Vlastec a na milevském
zhlaví míjel atypické světelné vložené
návěstidlo VS1 a mechanické skupinové
návěstidlo S1 až 3.
(foto Petr Hanák).
Dominujícími prvky celého mostu jsou dva
pilíře postavené z lámaného kamene,
který byl přivezen po železnici do Červené
nad Vltavou a následně dopraven na stavbu.
(foto Petr Hanák, 12. 1. 2020).


  Dráha  3 / 2020

  OBSAH:

  • Proč se 7. března 1940 nejezdilo do Lán?
  • Do Malé Morávky opět vlakem
  • Krátké zprávy
  • Odklony na Panské dráze 2019
  • Nasazení hnacích vozidel ČD v GVD 2019/2020
  • Novinky z Appenzellských drah
  • Krátké zprávy
  • Vlakem do Lotyšska? Jde to!
  • Metro v Ciudad de Panamá
  • Statistika 2019/2020
Jednou z novinek v GVD 2019/2020 je
zavedení spěšných vlaků mezi Táborem,
Milevskem, Pískem a Strakonicemi, které
zajišťují motorové vozy řady 842. Na snímku
z 30. prosince 2019 opouští železniční stanici
Písek město motorový vůz 842.0.
(foto Pavel Bittner)
Bohumínská stálice 754.081 duní v čele vlaku
Os 3141 do stoupání nedaleko Kunčic
pod Ondřejníkem dne 14. října 2019. Jižní
strana vrchu Skalka v pozadí je známá zejména
mezi paraglidisty, kteří jsou tak častými svědky
rušného provozu na trati s číslem 323.
(foto Milan Sáblík)


  Dráha  2 / 2020

  OBSAH:

  • „Čtyřky“ na Horňácku
  • Krátké zprávy
  • Kůrovec 2020 - 1. část
  • Dálková železniční doprava v České republice 2020
  • Nehodové a požární prostředky na železnici
  • Úzkorozchodná dráha cihelny v Boroviči
  • Osobní doprava v Tuzle je již minulostí
  • Krátké zprávy
  • Okružní tramvaj v Naumburgu
Na celém kontingentu vlaků „Valašský expres"
z Prahy do Púchova, resp. Žiliny jsou
v letošním roce turnusově nasazeny lokomotivy
řady 361.1 ZSSK. Vzhledem k nedostatku
strojů této řady způsobilých pro provoz v České
republice se zde však často objevují i náhrady
v podobě řad 362 nebo 350. „Gorila" 350.013
projíždí v neděli 14. dubna 2019 s vlakem 221
z Prahy zastávkou Teplice nad Bečvou, turisté
v pozadí se právě vracejí z návštěvy Hranické
propasti, údajně nejhlubší krasové propasti na
světě, ukryté v lese nad tratí a údolím Bečvy.
(foto Tomáš Kašpařík)
Ještě mnoho vody uplyne v Berounce, než se
expresy z Prahy do Plzně vydají přímo tunelem
mimo její úzké údolí vedoucí napříč Českým
krasem. Fotografie „Západního expresu“ číslo
352 z Prahy do Mnichova s plzeňským „esem“
362.017 byla pořízena 9. srpna 2019 z jedné
z tetínských vyhlídek. Celou scénu zpovzdálí
sleduje kopec Doutnáč.
(foto Tomáš Kašpařík)


  Dráha  1 / 2020

  OBSAH:

  • Za Ing. Zdeňkem Klézlem
  • Krátké zprávy
  • Ohlédnutí za náhradní vlakovou dopravou mezi Hodonínem a Holíčem
  • Konec nejen řady 754 pod Jedlovou
  • Hnojiva přes Ebersbach
  • Benešovské setkání lokomotiv 2019
  • Krátké zprávy
  • Vzácná návštěva z Maďarska
  • Moderní lokomotivy u CD Cargo Poland
  • Vlakový trajekt Puttgarden – Rødby
  • Rybníkářské dráhy v dánském Jutsku
  • Další jednotky řady 7023 HŽ uvedeny do provozu
  • Krátké zprávy
  • Tramvaj ve svatém městě
  • Konec tramvají typu CLRV v Torontu
Ještě v minulém GVD každodenní obrázek
v legendární železniční stanici Jedlová.
Souprava rychlíku z Rumburka do Kolína,
která je tvořena řidicím vozem 80 29 204
a motorovým vozem 854.016, opouští
17. dubna 2019 železniční stanici a vydává
se na další cestu do nitra hlubokých
lesů Lužických hor.
(foto Pavel Bittner).
Pozůstalá dvojice elektrárenských komínů
v Hodoníně napovídá, že snímek s motorovým
vozem 810.223 nebyl pořízen v dobách
pravidelné osobní dopravy na přelomu milénia,
ale teprve nedávno. Dva komíny se jako
nadbytečné po předchozí modernizaci
elektrárny po kouscích bouraly v
letech 2004 a 2005.
(foto Leoš Tomančák)


© SPŽ