Vydává: NADATUR spol. s.r.o.

Šéfredaktor: Dana Altmanová

Redakční rada: Jan Konopík (předseda), Jaromír Bittner, Pavel Bittner, Petr Čekal, Lucie Kopalová, Milan Sáblík, Dušan Vacek, Pavel Větříšek

Vydavatel:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
IČO: 49356755
DIČ: CZ49256755

Adresa redakce:
NADATUR, spol. s r.o.
Hybernská 1007/20
110 00 PRAHA 1
tel.: 224 224 749
fax a zázn.: 224 219 547
mobil. tel.: 603 152 288
e-mail:draha@nadatur.com

Předlatné:
ČR, SR - NADATUR, spol s.r.o.

OBJEDNAT
PŘEDPLATNÉ


                  

Vyšlá čísla v roce:


 

  Vyšlá čísla časopisu DRÁHA v roce 2021
 



  Dráha  11 / 2021

  OBSAH:

  • Pavlu Hanzalovi
  • Úzkorozchodné železnice na Sokolovsku (1. část)
  • Výlov Hradeckého rybníka s obnovenou lokomotivou 751.232
  • Výměna lokomotiv v bohumínském depu
  • Východočeské odklony v roce 2021
  • Báňské spěšné vlaky
  • Betonové prefabrikáty z Tovačova opět na kolejích
  • Elektrické jednotky 650.2 ČD
  • Rekonstrukce jednotek 440 ČD na řadu 640
  • Řada 843 končí na osobních vlacích Rumburk - Mladá Boleslav
  • Stanice Topčider již historií
  • Legenda Rhétských drah na odchodu do důchodu
  • Okřídlené kolo ÖBB. Před 70 lety vzniklo legendární logo Rakouských železnic
  • Krátké zprávy
Jednotka 650.204 přejíždí 30. října 2021 jako
Sp 1668 Mži v Pavlovicích. K vrcholu celé trasy
Plzeň - Karlovy Vary v Lázních Kynžvartu zbývá
Regiopanteru překonat na 28 kilometrech někdejší
Franz-Josefs-Bahn ještě téměř 150 výškových
metrů. Technickému provedení jednotek 650.2
se věnuje článek na stranách 20 až 25.
(foto Milan Šrámek)
Z důvodu složité dostupnosti dolního Engadinu,
kdy nákladní automobily musí cestu překonat buď
složitě průsmykem Julier Pass, nebo využít autovlak
přes Vereina tunel, je pro zásobování potravinami
oblastí kolem Svatého Mořice a Samedanu hojně
využívaná železniční doprava. Každý pracovní
den tak vyjíždí brzy ráno z Churu do Samedanu
kontejnerový vlak, vezoucí především nástavby
obchodních řetězců VOLG, MIGROS a COOP.
Zpět se potom vrací těsně po poledni ze Samedanu
do Churu, kdy v některé dny vozí ve speciálních
kontejnerech i lisované odpadky k dalšímu
zpracování do třídíren odpadu. Jeden z takových
vlaků, GZ 5140 s lokomotivou Ge 6/6II 705,
byl zachycen 14. června 2021, jak
klesá smyčkami do stanice Bergün.
(foto Dušan Vacek)


  Dráha  10 / 2021

  OBSAH:

  • Železniční zastávkou Praha-Strašnice zastávka a původním traťovým úsekem
  • Liberecko v GVD 2020/2021
  • Lokomotiva 754.067 v retrospektivmím nátěru
  • Netypické oslavy v jihozápadní Moravě
  • Jak je to dnes s řadou 150.2 a co bude dál?
  • Krátké zprávy
  • „SchweinBarther Kreuz“ již druhým rokem bez osobní dopravy
  • Opět náhradní lodní doprava v Praze
V pražských Vršovicích u ocelového příhradového
mostu, který mezi ulicemi Moskevská a Bohdalecká
překlenuje bývalé seřaďovací nádraží
Praha-Vršovice, projížděl 2. července 2013
rychlík 648 „Nežárka“ z Českých Budějovic
do Prahy hl. n. Místem opuštěného tělesa původní
trati má v nejbližších letech vést
drážní promenáda.
(foto Petr Hanák)
V předvečer posledního dne provozu železniční
zastávky Praha-Strašnice zastávka pózoval
motorový vůz M 262.1168 jen pár minut v mezeře
mezi pravidelnými vlaky desítkám fotografů,
aby mohli zachytit mizející atmosféru tohoto místa.
(foto Petr Hanák, 12. prosince 2020)


  Dráha  9 / 2021

  OBSAH:

  • Vzpomínka na legendu
  • „Devadesátky“ v posázaví
  • Krátké zprávy
  • S „lachtanem“ po „staré tišnovce“
  • KDS na Panský
  • Automatické přelaďování CAB rádia FXM20
  • Letní oživení železniční dopravy na Horehroní
  • Pandemie covid-19 a železnice (nejen) na Moravě a ve Slezsku
  • Postupný zánik průmyslových úzkorozchodek v Česku (dokončení)
  • WLB aneb místní dráhou z Vídně do Badenu
  • Historická tramvajová souprava „Ringhoffer“ v Moravském krasu
Jízda zvláštního manipulačního fotovlaku ze Žďáru
nad Sázavou do Nedvědice a zpět přinesla dne
24. července 2021 vítané zpestření jinak poněkud
monotónního provozu, kdy po loňském zrušení části
osobních vlaků ve středním úseku trati lze během
dne pozorovat prakticky výhradně provoz
trojdílných „regionov“ řady 814.2.
(foto Milan Sáblík)
Sázavské tunely ležící naproti osadě Budín patří
k nejtypičtějším místům trati 212. Ze skalních
výběžků nad jejich portály dokumentuje dění na tzv.
Horním pacifiku již několikátá generace
železničních fotografů.
(foto Karel Pryl)


  Dráha  8 / 2021

  OBSAH:

  • Osobní vlaky do Petrovic v nové dimenzi
  • Vlečky dolů OKD v roce 2021
  • Odklony přes Kdyni
  • S „brejlovci“ a „sergejem“ do Podještědí
  • Postupný zánik průmyslových úzkorozchodek v Česku (2. část)
  • Krátké zprávy
  • Maďarská města Szeged a Hódmezővásárhely již brzy propojí vlakotramvaje
  • Konec „metrovky“ v Čechách
  • Krátké zprávy
Neděle 30. května 2021 byla pro stanici Křižany
malým svátkem. Aby zde těžký rychlík v čele
s dvojicí rudých „brejlovců“ předjížděl
nákladní vlak dokonce se „sergejem“,
to zde opravdu není běžnou záležitostí.
(foto Petr Holub)
 


  Dráha  7 / 2021

  OBSAH:

  • Poslední služba ždánického depa
  • Reinkarnace 434.2338 se zatím neuslutečnila
  • Krátké zprávy
  • T-linky v Ústeckém kraji
  • Grafikon vlakovej dopravy 2020/2021 na Slovensku
  • Z nákladní dopravy mezi Brnem, Přerovem a Olomoucí - doplnění
  • Železniční křižovatka pod Hrombabou
  • Postupný zánik průmyslových úzkorozchodech v Česku (1. část)
  • Ukončení provozu elektrických lokomotiv EA v Dánsku
  • Stutgartská „Zacke“
  • Krátké zprávy
Elektrické lokomotivy řady 131 stále dominují
v nákladní dopravě i na trati 188 (Košice - Plaveč
- Muzsyna). V čele těžkého nákladního vlaku
opouští železniční stanici Plaveč
„dvojička“ 131.004 + 131.003.
(foto Pavel Bittner, 1. 8. 2020)
810.535 při odjezdu z Kamenického Šenova.
Zatímco mechanické návěstidlo je pouze nefunkční
exemplář, přejezdové zabezpečovací zařízení je
plně funkční. Jeho spuštění ovšem ovládá obsluha
vlaku, neboť trať není vybavena izolovanými úseky.
V neposlední řadě tento způsob průjezdu
přes velmi frekventovanou silnici za asistence
obsluhy vlaku je zároveň i velmi bezpečný,
a nemělo by v žádném případě dojít ke střetu
vlaku se silničními vozidly.
(foto Antonín Němeček)


  Ročenka Dráhy  2020 / 2021

  OBSAH:

  • Kalendárium 2020
  • CZ LOKO v letech 2019/2020
  • Železniční zkušební okruh 2020
  • Společnost AŽD testuje na svých tratích systémy pro autonomní provoz vlaků
  • ETCS mění železnici
  • Nejdůležitější události v elektrické městské dopravě v České a Slovenské republice v roce 2020
  • ŠKODA ELECTRIC 2020
  • Skupina Škoda Transportation 2020
  • Novinky ve vozidlovém parku osobních vozů ČD v roce 2020
  • Innofreight - 15 let v České republice
Autory fotografií na titulní straně časopisu
Dráha Ročenka 2020/2021 jsou Pavel Bittner
(lokomotivy) a Martin Černý (městská doprava).
 


  Dráha  6 / 2021

  OBSAH:

  • Vzpomínka na Dvořáka
  • Krátké zprávy
  • „Hvozdnický expres“ stále jezdí
  • Náhrady u RegioJetu
  • Májové setkání (nejen) s „pielstickem“ a „karkulkou“
  • Kůrovec 2021 (2. díl)
  • Velký třesk
  • Švestková dráha a Kopidlnka se proměnily v nejmodernější regionální tratě v Evropě
  • Návrat „pater“ pod Beskydy
  • Co je nového v jízdním řádu 2021? (Dokončení) Regionální doprava
  • Začátek výstavby odbočky Rajhrad
  • Pozemní lanovky na převážení lodí na Elblažském kanále
  • Olsztyn
  • 30 let nového provozu trolejbusů v Českých Budějovicích
Stroj 193.696 v čele vlaku R 885 Slovácký expres
projíždí 10. května 2021 pod kolínským zámkem.
V pozadí lze zahlédnout lokomotivu 350.018
se soupravou vlaku Ex 123, která jede spojená
se soupravou R 885 až do České Třebové kvůli
výlukové činnosti mezi Pardubicemi a Ústím
nad Orlicí. V současné době jsou tyto lokomotivy
opatřovány polepy propagujícími produkty
Českých drah.
(foto Vít Blahovec)
Na Pražském Semmeringu se stále můžeme setkat
s motorovými vozy řady 810. Na pozadí barokního
římskokatolickáho farního kostela svatého Filipa
a Jakuba z roku 1714 projíždí motorový vůz
810.263 skalním zářezem na pražském Zlíchově.
Po provedené opravě vyššího stupně vyjede tento
vůz v barvách Pražské integrované dopravy (PID).
(foto Pavel Bittner, 7. 5. 2020)


  Dráha  5 / 2021

  OBSAH:

  • Michal Heindl - duší i tělem velký železničář
  • Krátké zprávy
  • Železniční zastávka Věteřov
  • Nádraží Praha-Vysočany - konec jedné etapy
  • Deset let turistického provozu do Zubrnic
  • Odklonová vozba přes Havlíčkův Brod již realitou
  • Z napěťových výluk na Přerovsku
  • Co je nového v jízdním řádu 2021 (5. díl)
    Regionální doprava
  • Lokomotiva 750.338 ČD Cargo
  • Konec další uhelné železnice v Německu
  • Rekonstrukce motorové lokomotivy 711.738 pro Srbsko
  • Městská doprava v Torontu - tramvajová doprava
Kromě vozebního ramene Děčín - Šluknov je stroj
750.338 nasazován i do čela Mn 86121/86120
na vozebním rameni Děčín - Brniště - Jablonné
v Podještědí. Dne 19. února 2021 v čele Mn 86120
sledujeme trojici strojů 750.338 + 742.344 + 742.372
v údolí říčky Ploučnice.
(foto Antonín Němeček)
Do regionální dopravy v Plzeňském kraji nadále
zasahují i motorové lokomotivy řady 754.
Jiskřivému sněhovému mámení šumavských
hvozdů v lednu a únoru neodolalo velké
množství dychtivých návštěvníků místních
i přespolních. Proto České dráhy nahradily
málo kapacitní motorové vozy na osobních
vlacích č. 7542/7547 a 7544/7549, kapacitní
rychlíkovou soupravou, vedenou motorovou
lokomotivou 754.027 se spouští od vrcholové
stanice Špičák do údolní Železné Rudy
s osobním vlakem č. 7542.
(foto Miroslav Helmich, 10. 1. 2021)


  Dráha  4 / 2021

  OBSAH:

  • Modernizace uzlu Pardubice
  • Z nákladní dopravy mezi Brnem, Přerovem a Olomoucí
  • Co je nového v jízdním řádu 2021? (4. díl)
    Regionální doprava
  • Novinky z GVD 2021
  • Krátké zprávy
  • Lokomotivy americké firmy Whitcomb pro americkou armádu
  • Vozy Eurofima v České republice (2)
  • Plánované změny na tramvajové trati Liberec - Jablonec nad Nisou (2. díl)
  • Statistika
V čele rychlíku Ex 520 „Vsacan“, ve kterém jsou
řazeny zakoupené vozy Eurofima řady Bmoz
21-70.5, u ČD dnes Bmz234, ještě v barvách ÖBB,
přijíždí elektrická lokomotiva 380.019
do železniční stanice Praha-Smíchov.
(foto Pavel Bittner, 25. 4. 2012)
Znojemské „dvaašedesátky" už dávno odvál
čas a mnoha fotografům známý oblouk
v Hvězdoňovicích na Třebíčsku už také poněkud
zarostl. Vinou nepříliš šťastného trasování
Rakouské severozápadní dráhy míjející
Třebíč zdejší současné osobní vlaky vedené
„regionovami" vysokou frekvencí cestujících
bohužel rozhodně netrpí. Jednotka 814 + 914.067
projela 7. listopadu 2020 jako vlak 24815
bez zastavení Hvězdoňovicemi a míří
k Moravským Budějovicím a Znojmu.
(foto Tomáš Kašpařík)


  Dráha  3 / 2021

  OBSAH:

  • Krátké zprávy
  • Znovuzrození vozu Zlb 2-35022
  • Motorové proměny II (Ohře)
  • „Na vlečku BOO posun dovolen“
  • Ostrožské „rosničky“ po šesti letech
  • Co je nového v jízdním řádu 2021 (3. díl)
    Regionální doprava
  • Městská doprava v Torontu - příměstské železnice
  • Plánované změny na tramvajové trati Liberec - Jablonec nad Nisou (1. díl)
Motorový vůz 811.524, který byl na požadavek
Moravskoslezského kraje v roce 2020 jako druhý
v pořadí modernizován z původní řady 810, je
zachycen jako Os 13309 z Budišova
nad Budišovkou do Suchdola nad Odrou
krátce po odjezdu ze stanice Vítkov. V pozadí
za vlakem je vidět dominanta tohoto města
- novogotický farní kostel Nanebevzetí Panny
Marie postavený v letech 1909 až 1914.
(foto Petr Nohel, 8. 11. 2020)
Na postrku těžkého nákladního vlaku vydatně
vypomáhá motorová lokomotiva 749.170, která byla
zvěčněna v traťovém úseku Vojkovice
nad Ohří - Ostrov nad Ohří. Srdce „zamračené“
si oddychne až ve vrcholové stanici Hájek,
do té doby bude pracovat na plné obrátky.
(foto Pavel Bittner, 1. 5. 2002)


  Dráha  2 / 2021

  OBSAH:

  • Krátké zprávy
  • Nevšední výkony motorových vozů řady 843
  • Motorové proměny I (Ohře)
  • Co je nového v jízdním řádu 2021? (2. díl)
    Nasazení hnacích vozidel ČD v GVD 2020/2021
  • Elektrické jednotky 660.8 a 661.8 ZSSK
  • Vozy Eurofima v České republice (1)
  • Konec jedné éry
  • Novinky na tramvajových kolejích ve Vídni
Na elektrických lokomotivách řady 362 stále leží
převážná tíha osobní dopravy i na vozebním
rameni z Prahy do Českých Budějovic.
„Eso“ 362.117 opouští s rychlíkem Vltava
železniční stanici Heřmaničky.
(foto Pavel Bittner, 27. 4. 2020)
Donedávna typickým obrázkem na bavorské trati
Allgäubahn byla dvojice lokomotiv řady 218
v čele více či méně dlouhé řady švýcarských vozů.
Obzvláště v letní sezoně a v době konání
Oktoberfestu byly vlaky posilovány až na devět
nebo deset vozů. Oblouky dvoukolejné trati
nedaleko Aitrangu se kroutí vlak EC 191 vedený
lokomotivami 218 463 a 218 426.
Jen několik set metrů ho dělí od místa, kde se
před 50 lety udála tragická nehoda vlaku TEE 56.
(foto Ondřej Janiš, 21. 9. 2019)


  Dráha  1 / 2021

  OBSAH:

  • Konec celoroční osobní dopravy na trati Zlonice - Straškov
  • Krátké zprávy
  • Co je nového v jízdním řádu 2021? (1. díl)
  • Zatěžkávací zkouška mostu ve Vlastějovicích
  • Kůrovec 2021 (1. díl)
  • Zkušební provoz lokomotiv Traxx MS3 v osobní dopravě
  • 10 let kontejnerové přepravy Praha -Salzburg
  • Žitavské úzkorozchodky
  • Tramvaje v Lundu
  • Do Liberce dorazila na modernizaci první tramvaj GT6M
První tři roky jezdil kontejnerový vlak Praha
- Salzburg přes Německo. Nová lokomotiva
„herkules“ 761.007, hračka agenta 007 Jamese
Bonda, opouští 4. března 2013 stanici Česká
Kubice směr Furth im Wald.
(foto Ladislav Pešek)
 


© SPŽ